Jump to content

Lage Mesanmast

rolandsnekke

Recommended Posts

Hei hei. har gått ei stund å tenk på om jeg skulle lage ei lysmast(til dørk)kombinert med mesanmast på båten (23 fot) Nå er tenkingen gått litt mer over i planlegging osv. Har da komt fram til en løsning som jeg syns virker grei for meg osv. Men trenger råd fra dere, som dere ser på bildet så har jeg tegna inn åssen jeg tenker jeg vil ha den. MEN vil det være noe funk i den, tenker på om det er for lite seil eller vil den være grei? evt. hvilke mål ville dere hatt, grunnen til at jeg har den 70 cm ut er fordi flaggstang holderen er der, men skal ikke la den stoppe meg fra å lage en grei mesanmast. Håper på gode råd :thumbsup:  :cheers:

bilde

Størrelsen er nok helt grei.  Den store forskjellen mellom din størrelse og et større seil er den tiden det tar mens båten legger seg opp mot vinden.  Altså jo større seil, desto raskere dreier båten.

En annen side av samme sak er at større seil vil være mer følsom for svakere vinder, så det kommer an på hva du konkret vil oppnå.

Arealet blir i underkant av 0,5 m2 slik at vindfanget vil utgjøre (for 5 m/s vind) noe mindre enn 1 kg totalt og noen mindre enn 4 kilo trykk ved 10 m/s.

Etter litt arbeid på lørdag med sveising, lakering og prøve meg som seilmakker så blei det ei mesan mast, var sykt fornøyd helt til jeg gikk ned å prøve monterte den i båten.. Den så litt liten og pinglete ut, men hovedgrunnen for at jeg lager den masta er igrunn for å få dekkslys bak istede for på hytta som det er nå, men tenkte jeg kunne lage en mesan når den masta skulle der uansett Så monterer denne også får jeg se etter hvert om jeg kommer til å bruke mesanen noe og heller vurdere å lage ei ny større etterhvert :yesnod: Just fått kjøpt meg sveise apparat og prøvd meg og det er jo gøy å prøve seg litt! :thumbsup:

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...