Jump to content

Bunnstoff i ferskvann!


ynroenn

Recommended Posts

Har følgende "problemstilling"

Har en 20 fots daycruiser som jeg kun bruker i ferskvann (glomma/vorma/mjøsa) Slik jeg ser det så er vel egentlig bunnstoff overflødig?

Eller har bunnstoffet noen verdi f.eks når det gjelder slitasje av gelcoaten under båten?

 

Jeg lurer derfor på følgende alternativer:

 

1) Fortsette å male over med Jotun Nonstop der det trengs.

 

2)Skrape bunnen ren og male med 2 strøk Jotun antipest.

 

3)Gjøre ingenting, la vannet "gjøre jobben" med å fjerne bunnstoffet, litt hvert år (!), eventuelt flikke over slitte områder med Jotun antipest.

 

Noen forslag/meninger? :boxing:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/skippy.JPG

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt båt i ferskvann i over 10 år nå, og aldrig sett nødvendigheten av å benytte bunnstoff. Dette har jeg heller ikke hatt noe problem med. Nå bruker jeg båten ofte, så "slimet" blir vasket av rett som det er. Hvis/når du skal selge båten kan også kjøper se hvor hel og pen bunnen er. Vi som har båt i ferskvann har ikke det store problemet med pest. Båten ligger vel på land halve året og rekker å tørke skikkelig.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt båt i ferskvann i over 10 år nå, og aldrig sett nødvendigheten av å benytte bunnstoff. Dette har jeg heller ikke hatt noe problem med. Nå bruker jeg båten ofte, så "slimet" blir vasket av rett som det er. Hvis/når du skal selge båten kan også kjøper se hvor hel og pen bunnen er. Vi som har båt i ferskvann har ikke det store problemet med pest. Båten ligger vel på land halve året og rekker å tørke skikkelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med deg. Mtp groing osv har bunnstoffet ingen verdi for meg. Men når det gjelder hvor hel og pen bunnen er hos meg, må jeg nok fjerne flere lag med eksisterende bunnstoff for å finne ut det! :lol:

 

Spørsmålet er bare om det blir flere hakk/småsår som må utbedres hvert år dersom jeg ikke har bunnstoff?

Link to post
Share on other sites

Nei det blir minimalt med slitasje ved å kjøre uten bunnstoff eller annet under båten. Men du må nok "sparkle" over nye små merker hvert år, hvis du vil ha den "tipp topp". Det er også mye lettere å se småskadene på en slett hvit overflate, så dette er bare endel av små-pysselet som gjøres hver vår. Dessuten vil en "ren" bunn gi bedre toppfart og bruke mindre "fuel".

Link to post
Share on other sites

Gjør ingenting. Absolutt ingenting. Ikke engang flekking med antipest der bunnstoffet etter hvert slites av. Vær bare klar over at å slite av alt dette tar mange år. I mellomtiden ser det ikke spesielt pent ut, men det er det jo ingen som ser når båten ligger på vannet.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør ingenting. Absolutt ingenting. Ikke engang flekking med antipest der bunnstoffet etter hvert slites av. Vær bare klar over at å slite av alt dette tar mange år. I mellomtiden ser det ikke spesielt pent ut, men det er det jo ingen som ser når båten ligger på vannet.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke da fare for småsår/riper som trekker vann?
Link to post
Share on other sites

Er det ikke da fare for småsår/riper som trekker vann?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Skroget ditt trekker vann uansett. Skulle det trekke mindre vann av litt flekking her og der med epoxyprimer? Riper eller ikke. Gelcoat er da ikke vanntett. Og har du primet etter alle kunstens regler og så får en ripe, hva da?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente var at med grunnbehandling med epoxyprimer og synlig bunnstoff utenpå skulle man vel være rimelig trygg på at epoxyprimeren opprettholder sin funksjon. Ved å la bunnstoffet sakte men sikkert "avgå med døden" vil det etterhvert bli bare flekker der småriper o.l lett går igjennom epoxyprimeren og inn i gelcoaten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...