NovaMan Startet 11.April.2015 Link til dette innlegget Startet 11.April.2015 Hei Jeg har et problem med at ankeret (Bruce-kopi) ikke alltid løper ut uten litt ekstra "hjelp". Dagens ankerrulle er montert oppunder badeplattformen, og grunnen til at ankeret ikke går ut bestandig er at høydeforskjellen mellom dagens ankerrulle og punktet hvor tauet går inn i skroget er for liten. Jeg har da lurt på å erstatte dagens rullesystem med noe slik: http://stokken.no/p/66/ankerrulle-316-maks-20-kg Dette er en type som vil vippe ned når tauet slakkes, så jeg tenkte da å skru denne rett inn i akterspeilet. Bekymringen min er at momentet ytterst på dette beslaget kan bli ganske voldsomt hvis båten driver litt sidelengs (båten veier 12 tonn), og at festeplaten inn mot akterspeilet kan rives løs. Noen tanker om dette eller forslag til andre løsninger? I dag velger jeg noen ganger å kjøre med ankeret hengende ned i vannflaten for å være sikker på at det går ut når jeg ønsker det, men dette er jo en langt fra optimal løsning. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Siden du bruker tau, kan du jo bare fest det i et krysskolt akter når du ligger med ankeret ute. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Seasu Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Har samme rulle på en nimbus, denne ble satt ytterst på badeplattform og ble dratt opp av vannnet og skulle vippe med ankeret ut igjen. Måtte ta dette av pga stort moment på badeplattform og når dreggen satt i bunnen. (løft rett opp) I tilegg "Klemmer" den feil når ankeret er står oppe i rullene. Ser på et nytt system med annen oppfesting slik at det glir letter ut uten arm. Har smurt vinsjen og vasket tau for å minske friksjon bakover Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.