Jump to content

Flex-O-Fold propell folder seg ikke ut ved bakking


Morten83

Recommended Posts

Framtia: Har sent dem en ny mail, med link til videoen. Ikke som en trussel, men rett å slett for å gi dem noe å jobbe ut i fra. Å kanskje kanskje kanskje.... de gidder å svare da.  :saint:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Flexofold.

Der møtte jeg en rimelig sint mann som ikke var noe fornøyd med videoen jeg hadde lagt ut. ("My Flexofold problem" videoen du ser over)

 

 

Han kunne fortelle meg at det ikke var problemer med propellen men heller følgende:

 

1. Problemer med giret. (Sjekket, så det er det ikke)

 

2. Problemer med utvekslingen på giret. (Er det mulig? Propellen åpner for så å kollapse. Ikke var dette et problem på forrige 2-bladet folde propell)

 

3. Det lekker smøremiddel av slag inn i propellhuset. (HVA?! Ikke på vilkår. Kansje om man har seildrev? Jeg har aksel)

 

4. Propellhuset er ikke skrudd hardt nok fast til akselen. (Mest sannsynlig av dem alle. Er rimelig sikker på at jeg skrudde den bra nok på, men kan ikke utelukke dette før jeg har sjekket dette nøye. Er splint på akselen så propellen i seg selv burde ikke rotere på akselen uansett? Men joda, skal sjekke dette)

 

Vi må vente til neste uke når båten går opp igjen. Jeg skal holde dere oppdatert, og jeg skal filme mens jeg sjekker propellen. Fortalte ham at hvis jeg ikke kunne finne noen problemer som beskrevet, om jeg kunne sende dem propellen slik at de kan sjekke den der hos dem. Jeg er litt skeptisk da, siden det er ganske åpenbart at de ikke liker dårlig omtale og at de har vanskelig for å innrømme at det kan være noe feil med produktet. Men først må jeg finne ut om det er noe annet enn propellen som er  problem. Skal ha mitt på det rene før jeg gjør noe mer. 

 

 

 

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg ser hva som er feil ....  tror jeg. :wink:

Du har ikke lysåpning mellom kilen og propellen. Det ser ut som den dermed ikke er montert godt nok inn på konen på akslingen.

Kan du utdype det nærmere? Skjønner ikke helt hva du mener, men hørtes interessant ut.  :smiley:

 

------------------------------------------

 

ravddo: Det er en Yanmar 2GM ja. Men burde ikke dette da være et problem på andre propeller også i så tilfelle? 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Aaaaahh... Joda, den sitter godt innpå akselen med kilen på rette plassen. Har ikke prøvd å lyse gjennom men det kan jeg jo gjøre på Tirsdag.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ja det der ser steike rart  ut .... :confused:

 

I og med at den åpner lekende lett på forover, så kan det ikke være noen form for hinder/rusk i "tannhjulene".
Og sentrifugalkraften skulle i utgangspunktet slenge bladene ut i riktig posisjon så lett som bare det.
Det er jo ikke noe mekanisk fiksfakseri der heller, kun "tannhjulene", og de virker jo på forover.....
Men du holder vel oss oppdatert på utviklingen.

Link to post
Share on other sites

Da er den gamle propellen tilbake på plass.

Tok meg hele 45 min fra jeg satte meg i båten til båten var på plass igjen i havna. (Godt jobba Morten!!!  :lol: )

Jeg fant ingen feil eller mangler når Flexofold (Fra nå FoF) propellen nå ble skrudd av. Bladene var løse og fine, Navet satt godt på akselen og det var ingen ting som kan tyde på at noe har vært gjort galt under montering.

Nå er jo ikke jeg proff på området så kan være noe jeg ikke ser selvsagt. Vel, siden båten bare hang i stroppene så måtte jeg rygge ut kanalen hvor opptaks plassen er, og med Eliche Radice propellen så var dette ikke noe problem.

 

Her er en video av propell byttet i dag 05.05.2015 og når jeg bakker ut kanalen:

http://www.youtube.com/watch?v=33WIGWGqR-I

 

 

Her har dere en video hvor man kan sammenlikne FoF propellen og Eliche Radice propellen under vann:

https://www.youtube.com/watch?v=U5_wXIXRXMU

 

 

Jeg sender begge videoene til han kameraten jeg snakket med på Flex-O-Fold så kan det jo bli spennende å se hva han sier om saken.

Problemet er jo at jeg var veldig fonøyd med egenskapene til FoF propellen, untatt da problemene ved bakking. Fremover så ga den meg 1 til 1,5 knop mer fart fremover på cruise turtallet jeg ligger på, noe som var genialt.

Forhåpentlig vis så finner jeg ut av problemet slik at jeg igjen kan montere FoF propell på båten.  :smiley:

 

 

-

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fant du ut av dette? Har problemer med en 3 bladet flexofold. Har ikke video, men den oppfører seg tilsvarende som i klippet over. Fremover folder den seg helt ut, bakover går den ca 60 grader ut (litt åpen tulipan). Akselen går rundt, men vet ikke om det er på fullt turtall eller om den slurer. Propellen sto på når båten ble kjøpt for 2 år siden, har fungert fint frem til nå. Folder seg ut ved ca 2000 omdreininger. Før den folder seg ut er det ingen bakkeeffekt. Giret slår inn som normalt føles det som (holde hånda på giret når en skifter forover og bakover). Har ikke utelukket giret. Båten var oppe i vår, propell var ikke av men ble rengjort uten å bli smurt. Ved dykking har vi smurt alle tannhjul, både forfra og bakfra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei pacuare. Nei, Flexofold nekter å hjelpe meg pga. videoene jeg har lagt ut på nett så den egentlige grunnen til problemet kan man aldri vite. MEN! min teori er at det er en liten skjevhet i navet som gjør at propellen er bittelitt ustabil slik at den klapper sammen. Når det kommer til tulipanen som du kaller det så vil aldri propellen folde seg helt ut ved bakking. Det er ikke meningen heller, men den bør folde seg ut før 2000 omdreininger. Tipper mye er gjort om du får utelukket giret og skrudd propellen av og renset den for så å satte den på igjen.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Takke meg til Autoprop. Fungerer optimalt og kjempegod service av unge Hr. Middelthon i Stavanger. Litt dyrere - men høres ut som om det er verdt det. :giggle:

Tror jeg hadde blitt rimelig frustrert av den behandlingen du har fått, Morten83. Honnør til deg for saklig informasjon i tråden. Sikkert til hjelp for andre i samme situasjon.

Lykke til, håper det blir en ordning til slutt.

Link to post
Share on other sites

Har gitt opp dette for lengst...  :smiley: Beholder E.R. propellen på nå. JollyDodger er jo også til salgs, så får neste mann bestemme om han/henne vil bytte propell evt.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...