Jump to content

Algaefree, erfaringer?


eva1

Recommended Posts

Ikke annet enn at ii dag gikk båten på vannet,med ultrasonic sin ultralyd dings. Den ser like bra ut,men er noen tusenlapper billigere. Søk på ultrasonic norway. Handelen gikk ihvertfall raskt og problemfritt .

Så vi får se om vi taper båtfart utover sesonger. Krysser fingrene!!!

Link to post
Share on other sites

Algaefree's hjemmesider er det bilder med testresultater. De viser langt fra rene båtbunner!

Det er jo miljøvennlig å ikke bruke kjemi for å begrense groing!

Men, om alle båter hadde tilsvarende ultralydsendere, ville ikke det føre til en massiv lydforurensning. Lyden forplanter seg langt og fort i vann, så vil ikke en slik sak påvirke et langt større område en den kjemien vi smører på i dag. Hvis alle båtene i havnen ved dronningen hadde dette systemet, ville da hele bukta vært algefri?

Hvordan ville det påvirke det marine miljø? Hvordan vil vannets co2 få bundet  carbonet, og frigjort oksygen, om algene ikke er til stede?

Det er en besnærende tanke, å slippe påføring av gift på båten, med tilhørende pussing på våren. En føler seg ikke så vell til mote når en er full av bunnstoffstøv på huden og i luftveier.Støvet spres i naturen m.m.!

Men jeg er usikker på om Lydforurensning av kyststrøkene er løsningen!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg lite tro på...... Sonde som skal gi vinrasjon i skrog og hindre groe,.?? Om jeg forstår prinsippet riktig. Hadde forstått det dersom båt var plasserst liksom i en delevasker, men med en sonde på 28" skrog.. Skeptisk, men artig om noen som hadde erfaring kunne skrevet om det.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Kort oppdatering etter ca 9 måneder med Algaefree / CleanAHull på min Bavaria 42 Sport.

 

Hadde båten oppe midt i juni 2015 for rengjøring, bunnstoff osv og monterte rett etter det systemet Algaefree / CleanAHull fra Globatech i Australia. Pga båtens størrelse valgte jeg varianten med 2 stk sendere. Monterte 1 stk akter midt i mellom IPS drev og en fremme rett over baugpropelltunnel. Relativt enkelt å montere, men svært viktig å planslipe den flaten hvor festebraketten (rund metallskive) skal limes fast til skroget. Avgjørende viktig at den er helt plan slik at senderen får direkte "kontakt" med skroget. Båten ligger i et område hvor det er kraftig groe pga brakkvann og lite strøm. Merket det svært godt første sesong ute før systemet ble montert. Kjøpte på bestilling hos BestMarin på Barkåker/Tønsberg for ca 20 lapper. Systemet monteres greit selv om båten ligger ute fordi det er ingen skroggjennomføringer.

 

Strømforbruk: 240mA @ 12VDC. Dvs et døgnforbruk på rett under 6 Amperetimer (Ah). Så lenge båten ligger på landstrøm er det ikke noe problem. Jeg har en forbruksbank på 900 Ah så jeg kan uten bekymring la dette stå på også om det skulle bli strømbrudd fra land, slik det av og til er i marinaer.

 

Båten har ligget ute hele tiden og systemet ser ut til å virke etter hensikten. Opplever minimalt med groe. Legger seg fortsatt noe slim langs vannlinjen men ikke noe som gror til. Går med myk kost av og til og børster av. 

 

Konklusjon: Systemet ser ut til å holde hva det lover, dvs minimalt med groe på skrog, drev og baugpropell.  Anbefales for de som ønsker å slippe børsting og skraping av skjell og groe hvert år. Vanskelig å si om det "lønner" seg rent økonomisk, men for meg som synes det er mye styr å ta båten opp og må betale nokså mye pr gang, så virker dette fornuftig, ikke minst selve komfortfaktoren ved det. Kan da forlenge til to-årsintervaller for opptak uten å miste veldig mye fart pga groe underveis. Følger selvsagt med på zinkanoder samtidig. Satte inn en diger 32 VAC brukt NORATEL skilletrafo sist høst som viser seg å virke som planlagt ved at zinkforbruk har gått drastisk ned. Tror nok det er en fordel å kombinere hvis man skal ligge ute 2 sesonger av gangen uten å løfte opp og bytte anoder.

 

Hvis noen har spørsmål eller kommentarer så ta gjerne kontakt.

tech-CLHUD-250x250.jpgCLHUT50-100w.pngCLHUT50-100w.png

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...