mbm Startet 11.April.2015 Link til dette innlegget Startet 11.April.2015 Hva sier gjeldene lover og regler om barnehageansatte som i arbeidstiden (lønnet arbeid) tar med «en håndfull» av barna på båttur? Hvilke (om noen) sertifiseringer og godkjenninger må båten ha, og hvilke (om noen) kvalifikasjoner mv. stilles til den ansatte (fører av båten)? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 En vanlig person kan ha opp til 12 passasjerer ombord i sin båt uten ekstra sertifikat men båten må ikkje lastes med fleire personer enn den er godkjent for. Du kan heller ikkje ta betalt for passasjerer om du ikkje har sertifikat. Å ta med en gjeng barnehageunger på båttur synes eg absolutt er eit fint opplegg i barnehagetiden, dette husker faktisk eg også at vi gjor når eg gjekk i barnehagen og er fantastisk gøy for ungene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Med forbehold meiner eg at det finnes krav om internkontroll og vedlikeholdsrutiner på båt for denne klassen under 12 personer. Men dette gjelder vel kanskje om du selger en opplevelse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mbm Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Du kan heller ikkje ta betalt for passasjerer om du ikkje har sertifikat. Det var nettopp dette jeg tenkte på her - Du kan heller ikkje ta betalt for passasjerer om du ikkje har sertifikat. Barna som er med på båtur i regi av barnehagen betaler for å være i barnehagen. Den ansatte i barnehagen som fører båten får betalt (lønn) for å føre båten. Med andre ord - kun betalende passasjerer tillates ombord i et fartøy som føres av noen som får betalt for å gjøre dette. Kommer ikke dette da inn under Skipskontrollens regelverk? Redigert 11.April.2015 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Det finnes jo flere maritime barnehager med egne båter så dette er mulig å få til Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Det var nettopp dette jeg tenkte på her - Du kan heller ikkje ta betalt for passasjerer om du ikkje har sertifikat. Barna som er med på båtur i regi av barnehagen betaler for å være i barnehagen. Den ansatte i barnehagen som fører båten får betalt (lønn) for å føre båten. Med andre ord - kun betalende passasjerer tillates ombord i et fartøy som føres av noen som får betalt for å gjøre dette. Kommer ikke dette da inn under Skipskontrollens regelverk? Dette synest eg at det blei bare tullete av deg. Meiner du at han får ekstra betalt av barnehagen utover sin egen lønn for å føre sin egen båt i regi av barnehagen? Da kan eg muligens vere enig at det kan vere litt på kanten. Om dette er snakk om at det er den ansatte i barnehagen som tar ungene med på tur der barna koser seg og har det gøy i barnehagetiden så forstår eg absolutt ikkje problemet med dette. Kva er det du er ute etter egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ser hva du mener, men synes kanskje at konklusjonen er dratt litt langt. De får vel betalt for å passe barna, uansett hva de finner på ila dagen. Om de har timelønn mens de er utpå så kan vel ikke dette sammenlignes med kommersiell drift uansett? Barnehageansatte blir vel ikke kalt gartnere heller, selv om de gjerne graver litt i jorda sammen med ungene - med timelønn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.