Fanafjord Startet 11.April.2015 Link til dette innlegget Startet 11.April.2015 Fant ut at Maxi Mixer har sandwichskrog. Noen som vet om det er balsa eller noe bedre? Bør man være skeptisk til 80 talls båt og sandwichskrog? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
bare lek(k)er Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Hei. Jeg mener bestemt at det er divinycell i maxiene :) Er ikke 100 % sikker men vet at de brukte det tidlig. Mange 80 tallsbåter har divinycell så ingen grunn til å være generelt skeptisk i utg.pkt. men sjekk for sikkerhets skyld, hvis du kikker på andre alternativer oxo. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Tja, Ingen grunn til å vere spesielt skeptisk til Maxi kanskje, men all grunn til å vere generelt skeptisk til kjernematrial i en båt som er meir enn 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Da er det ikke mange båter over 10 år man kan kjøpe. Etter hva jeg forstår bruker de fleste båter over skjærgårdsstørrelse distansemateriell ett eller flere steder i skroget. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
adeneo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) De fleste eldre Maxi båter var vel enkeltlaminat som var sprøytet, men kun en av Mixer modellene, Succe, var vist nok enkeltlaminat. De andre, Racing og Cruising var sandwhich, og så var det en Exclusive Competition modell som sikkert også var sandwhich. Maxi bruker en eller annen PVC kjerne i dag, men jeg ville tippe de brukte balsa på åttitallet. Selskapet eksisterer vel enda slik at det går an å kontakte de for å få svar på slike ting ? Man bør være skeptisk til en hver båt som har hatt vanninntrengning i kjernematerialet, uansett type, årsmodell eller kjerne. Man bør ikke være generelt skeptisk til en båt med balsakjerne kun fordi det er balsa, eller fordi den er noen år gammel, dette holder omtrent evig dersom det ikke har vært vått, og flere nye båter bruker fremdeles balsa. Redigert 12.April.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg har sett bilder i Maxiboken fra produksjonen av Maxi 77 - der brukes Divinycell. Vet at de brukte balsa på 77én helt i begynnelsen, men gikk bort fra dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ok, takk for mange svar. Jeg ser etter alle mulige båter for tiden og da jeg sjekket ut Maxi Mixer var det helt umulig å finne ut av det. Jeg vet at de bruker sandwich, men jeg vil i allefall unngå balsa. Jeg er klar over at vannintrenging uansett er meget uheldig, men balsa blir vel bare graut etter hvert. Det er mye rart som har skjedd. Albin Nova for eksempel ble først bygd med Divinicel og så gikk de over til Balsa 1990. Rart synes jeg. Har også sett på en fin Nordship 34, men jeg tror jeg dropper den fra utvalget mitt, nettopp på grunn av at det balsa i hele skroget. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Til info og senere referanse: Har nå fått svar av en professionell båtsakkyndig som mener bestemt at Maxi Mixer har Divinycell og ikke Balsa som kjernemateriale. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bull Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg er redd det er balsa. Båten begynner å bli fortung, og det er ikke noe godt tegn. Ikke sjøvann, der er det tett, men sannsynligvis regnvann. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Min Maxi 35, som har samme skrog som Mixer, har ikke sandwich i skroget. Dekket er sandwich med lukket Divinycell. Båten er fra 1991. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.