Jump to content

Hvilket distansematerial brukes i skrog til Maxi Mixer?

Fanafjord

Recommended Posts

Fant ut at Maxi Mixer har sandwichskrog. Noen som vet om det er balsa eller noe bedre? Bør man være skeptisk til 80 talls båt og sandwichskrog?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

De fleste eldre Maxi båter var vel enkeltlaminat som var sprøytet, men kun en av Mixer modellene, Succe, var vist nok enkeltlaminat.

De andre, Racing og Cruising var sandwhich, og så var det en Exclusive Competition modell som sikkert også var sandwhich.

Maxi bruker en eller annen PVC kjerne i dag, men jeg ville tippe de brukte balsa på åttitallet. Selskapet eksisterer vel enda slik at det går an å kontakte de for å få svar på slike ting ?

Man bør være skeptisk til en hver båt som har hatt vanninntrengning i kjernematerialet, uansett type, årsmodell eller kjerne.

Man bør ikke være generelt skeptisk til en båt med balsakjerne kun fordi det er balsa, eller fordi den er noen år gammel, dette holder omtrent evig dersom det ikke har vært vått, og flere nye båter bruker fremdeles balsa.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ok, takk for mange svar. Jeg ser etter alle mulige båter for tiden og da jeg sjekket ut Maxi Mixer var det helt umulig å finne ut av det. Jeg vet at de bruker sandwich, men jeg vil i allefall unngå balsa. Jeg er klar over at vannintrenging uansett er meget uheldig, men balsa blir vel bare graut etter hvert.

Det er mye rart som har skjedd. Albin Nova for eksempel ble først bygd med Divinicel og så gikk de over til Balsa 1990. Rart synes jeg.

Har også sett på en fin Nordship 34, men jeg tror jeg dropper den fra utvalget mitt, nettopp på grunn av at det balsa i hele skroget.

Til info og senere referanse: Har nå fått svar av en professionell båtsakkyndig som mener bestemt at Maxi Mixer har Divinycell og ikke Balsa som kjernemateriale.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...