Jump to content

KMV Dromedille 528, Hvordan rense skrog og trenger tips!:)

Snusmumrikken

Recommended Posts

Heisann! Er en ungutt på 15 som kjøpe idag for 20:000Kr, http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=57782416

Til min overraskelse så var det et lappa hull i båten, ikke fint, men det var Hydro. styring, orginale puter, Ekkolodd, og en nydelig 86modd 60HK yamaha (3 sylindret, elstart, 2takt) som ser kanskje ikke så fin ut, men starter på første forsøk etter 2 år med vinterlagring, ikke dårlig for en gammel båt. 

Fulgte med en 2006mod henger, som tar opptil 650KG (rundt der), Skal ikke kjøre båten alene før neste år, skal ta lappen til okt, da blir jeg 16. Bruk blir vel kosekjøring med venner i ferien. Her i kr.sand så er det ikke så ille sjø. 

Sålangt så er planen... Få renset skroget og båten generelt. Slik at den får originale fargen tilbake, De plankene foran og bak som er rom skal bli grå, samme farge som rattet, får kjøpt og montert lanterner, evt få nye klistermerker til båt og motor, evt få ny vindskjerm. Når jeg skriver Evt så må jeg vite om det er mulig, og ikke koster skjorta. :)

Men fargen på skroget begynner å falme, så er jo litt gult, sett at under klistermerkene så er den endel hvitere. Båten har jo alltid stått ute, samme med motor. Så at sola har gjort sitt er ingen overraskelse. Men har nå 7000Kr jeg skal bruke på lanterner og utstyret som treng ellers til å få båten i fin stand. Så spør her hvordan jeg skal gjøre det med akkurat denne båten, om bilder ønskes så skal det ordnes :-)

Regner med et budsjett på 7000Kr for båten er ganske greit, Vil jo kun få dritten ut av skroget. 

Vokst opp med båt, men endel år siden vi solgte vår siste, så dette ble mine penger brukt på, om jeg passer på den bra og få shina den opp så får jeg iallefall pengene tilbake tenker jeg. ^^

Håper på tips og hjelp, om mer info treng så hyl ut.

Mvh

Christian T. :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Hei Christian, og gratulerer med båtkjøp! Den kommer du helt sikkert til å få mye glede av?

Til rens av skroget kommer du antageligvis til å få like mange forskjellige råd, som svar på spørsmålet - alle har sin "egen" metode.

Selv har jeg god erfaring med Sea jet båtrens. Dette er en helt naturlig rubbing med litt slipemiddel i, så den tar veldig godt. Skal finne en link til denne.

Når du har gått over skroget så grundig du selv føler er nok, er det viktig at du polerer og vokser. Sea Jet'en fjerner all polish/voks som er påført tidligere, så skroget vil bli veldig raskt skittent/missfarget dersom ikke ny beskyttelse påføres.

Selv bruker jeg Selaclean polish, og Jotun Hard Wax. Polér først, voks etterpå?

Ellers så tror jeg at 7000,- sikkert er et greit budsjett, men før du begynner å demontere vindskjermen, husk at det finnes masse forskjellige poleringsmidler for å freshe opp matt gammelt plexiglass?

Du får poste noen bilder underveis mens du holder på?⚓️?

Sea Jet Båtrens:

https://www.maritim.no/seajet-batrens#.VSnw10Yzec0

Selaclean Båtpolish

https://www.maritim.no/selaclean-batpolish-500-ml#.VSnxMkYzec0

Jotun Hard Wax

https://www.maritim.no/yachting-hard-wax#.VSnxd0Yzec0

Plexiglasspolish

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Lykteglasspolishsett-2000033977/

Lykke til?

Hilsen Thomas

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Vindskjerm får du laget hos Gyli Plast i Søgne.

Hadde samme båt som deg med en Yamaha 50, litt anderledes midtkonsoll og vindskjerm riktignok. Skjermen min knuste etter en noe hard landing i store bølger, båten er jo ganske flat under så det blir endel slag når det er bølger.

Men fikk laget ny hos Gyli Plast. Du må nok regne med en 3-4000 for ny skjerm.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Wow, Da holder nok orginal skjerm for å si det slikt. Farmin kjøpte seg denne idag, henter den imorra http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=57835868

For 10K, så da bruker jeg hans motor til jeg er 16 , så selger han båten og taper såogsi ingen ting. (kan jo sette på noen 25HK dekaler, jeg ser tross alt ut som 16, iallefall) 

Takker så mye for tips og råd, det regner for tiden, så må bare vente før jeg begynner med dette iallefall. Jeg skal bruke båten til ``kosekjøring`` ergo kjøre runt i 15-20 knop, ikke akkurat digg, men å ha med venner for å stoppe på holmer, ikke for å fiske i eller noe annet.

Så blir oppdatert  etterhvert ettersom da dette tar tid og er jo vanlig skole på siden, tenker mest å jobbe i helgene. 

Rofl, ser du også bor i kr.sand, merker du mye politi? Også, til de fine sommerdagene i andre del av sommerferien er jo det ok med en slik båt?

Takk igjen til begge, skal få kjøpt de delene som trengs til polering osv. :)

Nå er jeg så gammel at jeg ikke trenger å tenke på om politibåten er ute eller ikke, det betyr at jeg nok ikke er så veldig på utkikk etter den. Men den er jo på fjorden i sesongen, kjør fornuftig og bruk hodet!

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det gjør jeg alltid, skal ta lappen til vinter, så kan jeg henge på 60HK`eren til .neste sommer, men ved første øyekast så kan de vel ikke se forskjell på 30Hk og 25Hk? For da kan jeg kjøre alene med venner i år om jeg bruker 30Hk`en, Om du skjønner, hehe. 

Jeg har respekt for sjøen, det skal alle ha,

• 1 år senere...
  • 6 måneder senere...

Hei! Gammel tråd, men for å svare. Hadde ikke båten lenge, slo veldig i sjø, byttet den ut med endel båter før jeg landet på nåværende. Nå er jo dog 17, og lært mye.

Ikke selvlensende, du har en plugg i bunnen av skroget mener jeg, om du har vann i skummet så må du faktisk skjære opp dørken for å få fjernet det, avstivet med spanter og lappe på en ny dørk/gml dørk. :)

60HK var mye for denne båten, gikk jækelig bra unna, men slo på den minste bølge. 

Redigert av Christian.T (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...