Jump to content

Omfattende endringer i VHF-kanalplan

Jo_Eirik

Recommended Posts

Telenor, Kystradio vil i løpet av 2005 og vinteren 2006 endre flere VHF-kanalnummer. Arbeidet gjøres i forbindelse med tilretteleggelse av den nye tjenesten VHF-data.

VHF-kanalplanen vil bli fortløpende oppdatert på våre hjemmesider maritimradio.no

Hvis du etter flere kall på en arbeidskanal ikke får kontakt med Kystradio bruk kanal VHF 16 og du vil få tildelt kanalnummer etter hvor du befinner deg.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

• 1 måned senere...

Nye VHF-kanaler for kystradio i sør

Innen 21. juni 2005 vil det bli forandring av arbeidskanalene

for følgende basestasjoner:

Tryvann k21 (26)

Tjøme k60 (02)

Justøy (Lillesand) k81 (65)

Svendsheia k20 (82)

Husheia (Mandal) k60 (26)

Skibmannsheia (Lindesnes) k79 (61)

Bjerkreim k78 (24)

Steinsfjell (Haugesund) k01 (26)

Gulen(Ytre sognefjord) k79 (23)

Tidligere kanalnummer står i parantes.

Det blir ingen forandringer for kanal 16 og kanal 70.

Klikk herfor å gå til oppdatert kanalplan for Sør-Norge.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei Jo Eirik,

Mange takk for at du holder oss oppdatert!

Jeg har visst at en større omlegging var i ferd med å komme, dette ser ut til å bli bedre og bedre - og det skal bli spennende å se hva som skjer videre.

Men en ting som jeg har lurt på, og ennå ikke fått svar på: Hvorfor er "Florø radio" med selve det bemannede hovedsetet i Florø, markert med et kvadrat, som om det skulle være uten kanal 16/70?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Finnes denne kanalplanen i noe annet format enn pdf? Det er så mye sperrer på nettet her hvor jeg sitter, så jeg får ikke åpnet filen med kanalplanen i. :headbang:

Hadde vært fint om det gikk an å få den som en Word-fil f.eks. Har bedre printer på jobben, derfor kunne jeg tenkt meg å få skrevet ut kanalplanen her.

Men en ting som jeg har lurt på, og ennå ikke fått svar på: Hvorfor er "Florø radio" med selve det bemannede hovedsetet i Florø, markert med et kvadrat, som om det skulle være uten kanal 16/70?

Det er kun sirkelen som indikerer en bemannet kystradio. Symbolet inni sirkelen indikerer det "lokale" VHF-anlegget i Florø sitt tilfelle er dette kanal 28 som står lokalt i Florø sentrum og denne innehar ikke kanal 16 eller 70 derfor en firkant inni sirkelen. Tjøme og Rogaland sitt "lokale" anlegg har kanal 16 og 70 og derfor er det trekant inni sirkelen. Årsaken er at Florø sentrum og omegn dekkes meget godt fra andre anlegg som har både 16 og 70

Ble dette noenlunde begripelig??

Finnes denne kanalplanen i noe annet format enn pdf? Det er så mye sperrer på nettet her hvor jeg sitter, så jeg får ikke åpnet filen med kanalplanen i. 

Har lagt den ut også som jpg fil nå. Du kan laste den ned via denne linken

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Jeg har den gamle kanalplanen både for sør og Nord norge ombord. De er laget som klistremerker, noen som vet om de finnes i den nye oppdaterte utgaven også? og event. hvor jeg kan henvende meg for å bestille nye?

De er veldig kjekke da jeg kan lime de kartbordet.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg har den gamle kanalplanen både for sør og Nord norge ombord. De er laget som klistremerker, noen som vet om de finnes i den nye oppdaterte utgaven også? og event. hvor jeg kan henvende meg for å bestille nye?

De er veldig kjekke da jeg kan lime de kartbordet.

Det blir jo flere endringer fortløpende framover, så det spørs vel om vi får disse klistelappene før alle endringene er gjennomført.

Pussig sammentreff:

Jeg bruker så godt som aldri VHF'en, men på lørdag hadde jeg glemt mobilen, og fikk behov for å ringe hjem. Gikk som vanlig på K 26 og kalte opp tjøme. Ikke noe svar. Prøvde en 4 -5 ganger uten resultat.

Æsj nå har sikkert VHF'en tatt kvelden, tenkte jeg :headbang:

Fant fram den bærbare, og fortsatte å kalle på K 26. Fortsatt ikke svar.

Til slutt gikk jeg på K 16, og fikk umiddelbart svar, og melding om at de hadde skiftet til K 21 dagen før :smiley:

Hei

Det blir nok ikke trykket noen nye kanalplaner som klistremerker før alle endringene er gjennomført. Alternativet blir nok utprint og evt. kontaktpapir.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Finnes denne kanalplanen i noe annet format enn pdf? Det er så mye sperrer på nettet her hvor jeg sitter, så jeg får ikke åpnet filen med kanalplanen i.  :headbang:

Hadde vært fint om det gikk an å få den som en Word-fil f.eks. Har bedre printer på jobben, derfor kunne jeg tenkt meg å få skrevet ut kanalplanen her.

<{POST_SNAPBACK}>

Har konvertert vhf-planene fra PDF-format til TIF-format:

NB!

TIF-formatet er VESENTLIG bedre enn jpg-formatet.

VHF-plan for Nord-Norge og Sør Norge finner du på linkene nedenfor:

VHF-plan Nord-Norge

VHF-plan Sør-Norge

Redigert av jma001 (see edit history)

Takk for svar.

Har sendt en bestilling på nye kanalplaner på klistremerker, så da får vi se hva som kommer og når.

Men jeg har selvfølgelig forståelse for at det kan ta litt tid, nå når de er i en større omlegging, så da får jeg bare vente å se....

Båthilsen fra Fernanda.

Har sendt en bestilling på nye kanalplaner på klistremerker, så da får vi se hva som kommer og når.

Det kan jeg fortelle allerede; jeg fikk nemlig igår planen fra januar 2005 som klistremerke, sammen med et vanlig A4 brevark som listet opp de endringene/tilføyelsene som er gjort etter den tid. Endringene er de samme som Jo Eirik listet opp ovenfor, med unntak av at han hadde fått med Gulen . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Flere endringer i VHF kanalplan gjennomføres innen 8 Juli.

Ranvikheia (Risør)

20 (86)

Rundemannen

60 (25)

Preståsen

79 (25)

Lindås (Gladihaug)

22 (18)

(Gammel kanal i parantes.)

(Oppdatert kanalplan lagt ut på Maritimradio.no

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei.

Er det noen tilsvarende endringer på gang for de svenske VHF-senderne?

Og listen for hvilke kanaler som brukes til hva, er det noen endring der?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Tror ikke det er noe tilsvarende på gang i nabolandene.

Bakgrunnen for at vi gjør dette er for å få avsatt mest mulig frekvenser til VHF-Data. Dette berører dermed kun duplex-kanaler som tidligere er benyttet for telefoni via kystradiostasjonene. Du vil derfor se at det nå blir en geografisk hyppigere repetering av duplex-kanaler iforhold til hva som var tidligere.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Takker så mye.

Kanskje jeg da for å være helt korrekt burde endre overskriften på høyre kolonne i hvilke kanaler som brukes til hva Fra Offentlig Korrespondanse til Offentlig korrespondanse og datatjeneste dersom jeg har forstått dette rett?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har du forstått det helt rett!

Kan sende deg en oversikt over de kanalene som heretter kun vil bli benyttet til datatjenester(I Norge), men får ikke gjort det før i morgen når jeg kommer på jobb. Har ikke dette på maskinen min hjemme.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

• 2 uker senere...

:flag: Henter opp igjen denne!

NÅ HAR DET BLITT GJORT ENDRINGER IGJEN!!!! :crazy:

Nye VHF-kanaler for kystradio i sør

Innen 8. juli 2005 vil det bli forandring av arbeidskanalene

for følgende VHF basestasjoner:

Dessverre viser det seg at kanal 60 skaper problemer for Helsenettet enkelte steder i landet. Av den grunn og ut fra mulige interferensproblemer med VHF-kanalene i Danmark må Tjøme endres til kanal 21 og Tryvann endres til kanal 66. Endringene gjøres i løpet av uke 28.

Følgende endringer er status etter uke 28:

Tryvann k66 (26)

Tjøme k21 (02)

Og jeg får som vanlig ikke åpnet kanalplanen hos Maritim Radio. :headbang::crazy::headbang:

Redigert av GeirFrode (see edit history)

:flag:   Henter opp igjen denne!

NÅ HAR DET BLITT GJORT ENDRINGER IGJEN!!!!   :crazy:

Og jeg får som vanlig ikke åpnet kanalplanen hos Maritim Radio.  :headbang:  :crazy:  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Linken funker, dersom du høyreklikker og lagrer filen til disk, for så å åpne den i Acrobat Rdr.

Gjorde nytt forsøk deretter med vanlig venstreklikk og PDFen åpnet seg i WEB browseren.

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Linken funker, dersom du høyreklikker og lagrer filen til disk, for så å åpne den i Acrobat Rdr.

Gjorde nytt forsøk deretter med vanlig venstreklikk og PDFen åpnet seg i WEB browseren.

Geir  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er nok ikke noe galt med linken. Men det er så mye sperrer på nettet her på jobben. Får ikke åpnet dokumenter i Acrobat reader. +mye annet som også er sperret. F.eks Flash, Media player, og har heller ikke lyd.:headbang::headbang:
  • 4 uker senere...

Har vore inne på Maritim radio sine sider og prøvd å skriva ut pdf-fila med den oppdaterte kanalplanen for Sør-Norge.

Går greit å opna fila og få kanalplanen/kartet opp på skjermen. Men når eg skriv det ut, blir det meste av papiret lilla og dokumentet heilt ubrukeleg. :eek:

Nokon som har hatt tilsvarande problem?

Er det fila det er noko feil med? Eller er det min pC/skrivar? :confused:

Andre pdf-filer klarer eg skriva ut utan problem og feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...