Scrat Startet 12.April.2015 Link til dette innlegget Startet 12.April.2015 Hei Har nylig kjøpt 2000 mod. Fairline 34 Targa. Observerte allerede under overtakelsen at styrb. vinduspusser ikke fungerte og at det "tikket" i VHF´en. Slo oss til ro med selgerens anbefaling/påstand om at det bare skulle være å bytte bryteren til vinduspusseren, og at tikkingen "skulle være sånn". Da vi fikk båten hjem, observerte vi en hel rekke småting som minte om jordingsfeil. Begynte først å følge sporet som selger satte oss inn på - ved å sjekke brytere i bryterpanelet, og koblingene til disse. Feilen fant vi omsider da jeg rikket på jordingsskinnen under styrekonsollen. Fikset en interimløsning på denne - og nå fungerer styrbord vinduspusser, og tikkingen i VHF forsvant. Deilig. Derimot forsvant plutselig styrb. og akt.lanterne. Har ohm´et både strøm- og jordingsledning til førstnevnte, men finner ingen sluttet krets - dvs. sliter med å finne ut hvor strøm og jording til styrb. og akt.lanterne er lagt opp. Babord lanterne og ankerlanterne fungerer i beste velgående. Skjønner ikke hvordan/hvorfor strømmen til de to andre lanternene kan bli borte slik, når de fungerte akkurat som de skulle før jeg ordnet jordingsfeilen. Mulig de fungerte godt nettopp på grunn av jordingsfeilen, men... Noen av dere som har lengre erfaring med el.anlegget i en 2000 mod. Fairline 34 Targa enn meg, og som kanskje kan ha noen tips? Eventuelt noen av dere som har tilgang til koblingsskjema som kan være mulig å forstå for en vanlig "handyman"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Det kan være brudd i kabler selv om det ikkje synest. Eg kjenner ikkje Fairline, men kanskje de har merket kabler i begge ender. I så fall kan du åpne lanterner og finne nummer eller sjå på fargekode på kabel og så finne den igjen inne. Eg går ut i frå at du har målt i lanterner og dobbeltesta lyspærene. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Spänningsfall? Dålig jordning? Kanske går lanternorna via något larmsystem? Finns spänning på baksidan av strömbrytarna i ledningen ut till lanternan? ..... ...... ..... Sitér dette innlegget Link to post
Scrat Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Takk for hurtig respons og dermed litt god sparring. Nå viser det seg (igjen) at det enkle er ofte det beste. Selgeren påstod at han hadde testet alle lanterner og at dette skulle fungere - dog fant jeg brente og kuttede ledninger bak styrbord lanterne da jeg skrudde den av. Dermed er det "bare" å trekke nye ledninger til jord og bryter. Akter/topplanternen fungerer i beste velgående dersom konnektoren oppe på targabøylen får litt kjærlighet - her var det altså bare en veldig dårlig kontakt som fant ut at den skulle slutte å være medgjørlig akkurat i det moment jeg fikk fikset andre ting (som jordingsfeilen). Da har vi ihvertfall kontroll på sakene igjen. Takk igjen, og ha en fortsatt fin båt-vår og -sommer! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Lycka till själv med både båten och säsongen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.