Jump to content

scand atlantic tamd60a, batteri for baugpropell lades ikke

Vetle Eriksen

Recommended Posts

Har en 85 scand atlantic med vp tamd60a motor som jeg fikk montert baugpropell på og instalerte batteri til den også forran og trakk kabler bakover, da ser jeg at alle kablene til de 3 batteriene bak i båten bare er koblet på starteren så gjorde det samme da det var sesong og bare skulle ha båten ut.

Men så merket jeg at batteriet forran ikke får lading isåfall så godt som ingenting, og allt av batteri er koblet på starteren noe jeg mener ikke er riktig?

Noen som har noen forslag hva jeg burde gjøre og hvordan eventuelt en tegning/bilde?? :)

I teorien skal det ikke være noen forskjell slik du har koblet. Altså samme hvilespenning på alle batteri så lenge de er ubelastet. Ladespenning burde også være lik på alle så lenge du har kabler som er dimensjonert for dette. Men hva med minuskabelen til batteriet foran? Hvor er den koblet inn? Det er på langt nær alt av metall i en båt er tilsluttet batteri minus, og uten kontakt til både + og - blir det ingen lading. For øvrig merkelig ja at alle tre batteri er koblet til starter. Er du helt sikker på det?

Det kan jo tenkes at båten har brytere på minuskablene i stedet for + som er vanlig. Altså at man kobler ut batteri(er) med en bryter på minussiden. Det kan kanskje forklare hvorfor batteri foran ikke får lading hvis en slik bryter står av.

Redigert av hegra (see edit history)

Hvilken diameter har dine kabler der går fra batteriener til bov propel batteriet. Som hegra skriver er dimensionen vigtig. Der er jo ca 14 kabel længde i alt og det kræver gode kabler med god dimension.

Mht til alle batterier går til starter er i mine øjne ikke en god ide. Jeg har på min Scand Atlantic 1 batteri til start, 3 til forbrug og 1 til bovpropel/ankerspil alle separeret af skillerelæer. Jeg har kun 2 afbryder en til startbatteriet og en til forbrugsbatterne. Jeg havde flere bryder der skulle stå rigtig hver gang jeg skulle sejle så det lavede jeg om.

I begyndelsen havde jeg min bovpropel forbundet til mine forbrugsbatterier så det var 14 m 50 kvadrat kabel, men den dimension var for lille skulle mindst bruge 75 kvadrat så derfor monterede jeg et batteri ude ved min bovpropel og sikken en forskel.Så nu bruger jeg disse kabler til lade i stedet for.

Med venlig hilsen

Jan :flag_da:

Redigert av softice (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...