Jump to content

Tette skruehull til ekkolodd


havardr

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en gammel ekkolodd jeg skal skru av, og skal skru på en ny.

Hva bør jeg tette de gamle hullene med, og hvordan går jeg frem for å tette der jeg monterer den nye?

Båten er en Askeladden 515, har sett de selger lappekit med glassfiber, men det er vel litt i overkant for to skruehull, og det hjelper meg lite med de to nye jeg skal ha inn.

Er det eventuelt et triks å lime på en plastpose som den nye skrus i, og hvor får jeg dette?

Link to post

Er det svingeren eller selve ekkoloddet du mener?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg monterte hekksvingeren min slik:

 - Lagde meg en plate, ca 10x10 cm og 6-8 mm tykk i glassfiberarmert plast.

 - Monterte maskinskruer med forsenket hode fra baksiden av plata for feste av svingeren.

 - Slipte ned en flekk på skroget og limte frast plata med Tech7. Skruehodende vender da innover mot skroget.

 - Påførte primer og bunnstoff

 - Monterte svingeren med låsemuttere

 

Jeg lagde også en tilsvarende løsning for å klamre svingerkabelen mot skroget.

 

Med denne metoden kan du slå to fluer i en smekk. Du slipper å bore i skroget og du kan dekke de gamle hullene med plata.

 

Redigert: dersom du har en gjennomgående svinger er selvfølgelig denne metoden ikke aktuell.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg tar for gitt at vi snakker om en aktermontert ekkoloddgiver. De gamle hullene tettes lettest med syrefaste skruer og Sikaflex eller Tec7. Hvis du vil gå mer detaljert til verks, så fyller du hullene med gelcoatsparkel, sliper og maler over så det ser pent ut.

 

Med den nye så er det fortsatt syrefaste skruer som gjelder og SikaFlex eller Tec7, vær raus med limet og tørk av det overskytende etter at skruene er på plass. Må du justere på giveren etter montering (noe som er svært vanlig, du treffer sjelden på første forsøk) så skru skruene helt ut log legg på nytt lim før du skrur de inn igjen. Det er viktig at dette blir tett, kommer det vann inn i akterspeilet vil det på sikt løse opp den treplaten de fleste glassfiberbåter har støpt inn i akterspeilet.

 

Snakker vi om en gjennomgående giver (shoot through) er prosessen litt mer omstendelig. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Og for optimale bilder og dybdeangivelse bruker man to. En som er vinklet for bruk i plan, og en som er flat for bruk ved drift og dorging. Men nå er jeg kanskje mer opptatt av det perfekte ekkoloddbildet enn snittet, så dette er neppe noe for alle og enhver. ;) Bildet viser to av mine ekkoloddgivere, til venstre en Airmar TM150M og til høyre en Airmar P66.

 

bilde

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...