havardr Startet 12.April.2015 Link til dette innlegget Startet 12.April.2015 Hei. Jeg har en gammel ekkolodd jeg skal skru av, og skal skru på en ny. Hva bør jeg tette de gamle hullene med, og hvordan går jeg frem for å tette der jeg monterer den nye? Båten er en Askeladden 515, har sett de selger lappekit med glassfiber, men det er vel litt i overkant for to skruehull, og det hjelper meg lite med de to nye jeg skal ha inn. Er det eventuelt et triks å lime på en plastpose som den nye skrus i, og hvor får jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Er det svingeren eller selve ekkoloddet du mener? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Jeg monterte hekksvingeren min slik: - Lagde meg en plate, ca 10x10 cm og 6-8 mm tykk i glassfiberarmert plast. - Monterte maskinskruer med forsenket hode fra baksiden av plata for feste av svingeren. - Slipte ned en flekk på skroget og limte frast plata med Tech7. Skruehodende vender da innover mot skroget. - Påførte primer og bunnstoff - Monterte svingeren med låsemuttere Jeg lagde også en tilsvarende løsning for å klamre svingerkabelen mot skroget. Med denne metoden kan du slå to fluer i en smekk. Du slipper å bore i skroget og du kan dekke de gamle hullene med plata. Redigert: dersom du har en gjennomgående svinger er selvfølgelig denne metoden ikke aktuell. Redigert 12.April.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fanafjord Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hvis det er bare noen små skruehull ville jeg brukt epoxy. (2 komponent lim) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
havardr Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Mente da plastplate og ikke plastpose :p Det er kun svingeren som skal fjernes og ny skrus på ja Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 (redigert) Jeg tar for gitt at vi snakker om en aktermontert ekkoloddgiver. De gamle hullene tettes lettest med syrefaste skruer og Sikaflex eller Tec7. Hvis du vil gå mer detaljert til verks, så fyller du hullene med gelcoatsparkel, sliper og maler over så det ser pent ut. Med den nye så er det fortsatt syrefaste skruer som gjelder og SikaFlex eller Tec7, vær raus med limet og tørk av det overskytende etter at skruene er på plass. Må du justere på giveren etter montering (noe som er svært vanlig, du treffer sjelden på første forsøk) så skru skruene helt ut log legg på nytt lim før du skrur de inn igjen. Det er viktig at dette blir tett, kommer det vann inn i akterspeilet vil det på sikt løse opp den treplaten de fleste glassfiberbåter har støpt inn i akterspeilet. Snakker vi om en gjennomgående giver (shoot through) er prosessen litt mer omstendelig. :) Redigert 13.April.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Med alle slike transducere som står i vannkolonnen er det viktig at den vinkles svakt forover. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 (redigert) Og for optimale bilder og dybdeangivelse bruker man to. En som er vinklet for bruk i plan, og en som er flat for bruk ved drift og dorging. Men nå er jeg kanskje mer opptatt av det perfekte ekkoloddbildet enn snittet, så dette er neppe noe for alle og enhver. ;) Bildet viser to av mine ekkoloddgivere, til venstre en Airmar TM150M og til høyre en Airmar P66. Redigert 13.April.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.