Jump to content

Feriere med båt på sørlandet i fellesferien

Noreide

Recommended Posts

Vi er en familie med unger som vurdere å ta båten fra vestlandet til Mandal - Kristiansand - Lillesand området i sommer. D.v.s i fellesferien. Har noen spørsmål til de som er erfaren på dette :-)

1. Er det forholdsvis lett å få plass i gjestehavnene? Evt. hvor tidlig på dagen må vi da være ?

2. Å seile blindleia, er det noe begrensning på dybde her eller er det forholdsvis dybde nok til seilbåter og litt større båter ? Er det mye båter i blindleie på denne tiden? Så mye at det kan bli litt stressende  :giggle:

3. Er det normalt å legge seg utenpå andre i gjestehavnene ? i så fall hvordan løser man det da dersom den innerste båten skal ut og de i båtene utenfor ikke er tilstede...

Takker og bukker for gode svar ( den som ikke spør lærer aldri )  :clap:

I blindleia er det ikke noen problemer mht dybde. Dersom du ikke stikker fryktelig dypt da. :) høyden er 19 meter under justøybroa. Så det går bra for de fleste. På noen dager er det folksomt I blindleia. Men med litt ro I sjela går det bra. De fleste gjestehavner er sjeldent helt fulle. Så som regel er det plass til en ekstra båt. Lillesand har jeg opplevd å være stappfullt. Men der kan du jo ligge I uthavn bare få minutter unna I jolle.

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Det virker som om seilere er mye flinkere enn motorbåtfolk til å legge seg utenpå, men det skader vel aldri å avklare nå folk skal videre slik at du er klar til å forhale når de andre går ut. Jeg var innom mange av gjestehavnene nå sist sommer, i alle fall øst for Mandal. Stort sett ordnet det seg med plass, men det var ikke akkurat slik at du kan velge og vrake. Mye flinke havneverter som ordnet opp rundt omkring.

Takk for svar. Det å legge seg utenpå hverandre er vel vanlig i gjestehavner der det er mange båter? Er litt ute etter hva som er normal praksis eller uskrevne regler når det gjelder å ligge seg utpå en annen båt. Kan vi komme tilbake til havnen å se at det har lagt en seg til utenpå min båt? Kan jeg risikere å bli "låst" inne fordi jeg har 3-4 båter utenpå?

Stort sett så er det forflytning av båter på formiddagen. Så du har gjerne ett gap mellom 10 og 13 hvor det er mulig å få seg plass. Vi får stort sett alltid plass også i Lillesand men det kan det være trangt om plassen. Venner legger seg gjerne utenpå hverandre. Det er igrunnen bare å spørre. Vi har ikke opplevd å bli stengt inne. Henger du fendere på utsiden er det en invitasjon til å legge seg der. Blindleia er dyp og fin for seilbåter. Og der finnes mange flotte plasser å legge seg selv om det er tjukt av hytter.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Men er det så mange steder på Sørlandet der en ligger kailangs med båter utenpå hverandre? Nedover Svenskekysten er det store flertallet av plasser med baug eller hekk inn og fortøying i bøye eller line, noen steder også med anker. Mange steder er det også båser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel mest båser eller bøyer på Sørlandet også. Tvedestrand (som bør besøkes) hadde mest longside. Kristiansand var pyton. Få bøyer på den brygga som var bergnet for den type fortøying, og de lå langt fra brygga. Det var ofte tre som måtte dele bøye, og da blir den midterste båten innestengt. Dessuten hadde de den dyreste dieselen jeg så i hele ferien, så ikke planlegg bunkring der.

At bøyene skulle ligge for langt fra bryggen, var overraskende. Min observasjon der jeg ferdes (Oslofjorden, Svenskekysten) at de ligger alt for nær bryggen. Greit nok for meg med en Saga 27, men båter på 40 fot og lengre (og de er det mange av) er ofte lengre enn fra bryggen og ut til bøyen når de skal stramme opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kr.sand er vel nesten utelukkende båser for opp til 42 fot, etter hva jeg husker. Større båter ligger vel utenfor havna. Grimstad er vel båser det også.- der er det forøvrig ekstremt god service også hvor de tar imot og anviser plass. Tror det også er mulig å bestille plass der.

Mandal har vel en del nytt anlegg som også der består av båser. Lillesand er vel longside.

Husker jeg kjøre bil til Sørlandet for to år siden. 13. August var det nesten tomt i alle havnene.

Nå ser jeg jo at TS har 45 fot, så....

Redigert av Eureka (see edit history)

Angående at ligge udenpå:

Det er helt normalt i mange sommerhavne og som regel også helt uproblematisk- Men der er en bunke uskrevne regler, som det kan være godt at kende. Her er nogle af dem, og jeg er sikker på at andre kan bidrage med mere:

Kommunikation:

Spørg pænt om det er OK at ligge udenpå. Det er meget sjældent at du får et nej. I hvert fald i DK og S. Norge har jeg hørt andre historier om, men aldrig selv oplevet.

Spørg om hvornår de andre planlægger at afgå. Det kan være meget nyttigt at planlægge, så dem, der skal gå tidligt ligger yderst.

Sig til i god tid hvis du selv skal afgå, så andre, der ligger udenpå kan nå at planlægge.

Er båden ikke bemandet, så kan du godt lægge sig, men vent på at de kommer hjem så I kan planlægge. Det ville være upraktisk hvis de skal afgå kort efter, og I er gået...

Sund fornuft:

Lig ikke udenpå hvis det besværer passagen i fx et indløb

Lig ikke udenpå en 23 fods snekke hvis du selv er en 45 fods flybridgebåd

Tag højde for forskellen i højde mellem sejlbåde og motorbåde, så det ikke bliver for svært at komme fra den ene båd til den anden

Læg et ekstra spring i land hvis du ligger udenpå flere både og det blæser, så den inderste båd ikke skal bære hele vægten

Hensyn:

Sæt fendere udenpå din egen båd, så du viser, at andre både også er velkomne til at lægge sig udenpå dig.

Gå rundt om fordækket på andre både når du skal ud på din båd.

Tag evt. sko af eller spørg om det er OK at gå med sko på

Bær ikke en stor hund fra båd til båd. Brug jollen og sejl den i land.

Læg dig gerne så dit agterdæk ikke ligger lige ud for naboens agterdæk. Lig gerne omvendt, så der er lidt privatliv

Vær forsigtig med bovpropel når du afgår

Træk el-ledninger langs fordækket på andre både.  

Vis hensyn når det gælder høj musik og fest...

Det var lidt fra hoften - mange andre kan sikkert bidrage med flere uskrevne regler

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Bra punkter Andy.

Jeg fikk forøvrig nei av en fyr i Risør i fjor. Normann, selvfølgelig.

Jaja. Kidza lærte hvertfall at det finnes duster i seilbåter også :-)

Dette går nesten alltid bra, og det skulle også bare mangle. Man skal oppføre seg i båt. :yesnod:  Jeg fikk forresten også nei til å ligge utenpå av en fyr i Kragerø, men akkurat da fant jeg ikke noe annet. Dermed la jeg meg der likevel til min kones store fortvilelse, men flytta igjen så fort det ble noe annet ledig.

Ja, jeg mener vel at såpass skal folk tåle. Hvis ikke bør de ikke være ute blant folk. :lol:

Som mangeårig sørlandsfarer vil jeg sterkt anbefale Sørlandet som feriested. Det er generelt litt mindre folk enn svenskekysten, selv i juli og masse fine uthavnsalternativer, spesielt fra Grimstad og sydover. Det er merkbart mindre båter med en gang en kommer syd for Kristiansand, men det er klart at en fin dag i Juli er det mye folk på sjøen uansett hvor du er. Tillegging av båt med seil eller motor er som det er de fleste steder. Seilbåtfolket er flinke til å ligge utenpå hverandre i havner, mens mitt inntrykk er at lokale sørlendinger med motorbåt er litt mindre vant til dette, uten at det medfører store problemer. Kristiansand har plass for de store seilbåtene utenfor moloen og der er det langt til akterbøyene, men det er da også beregnet på båter på 40fot+.

Det er utrolig fint å nyde den bløde kyststripe på sommeren og du vil ikke angre :cheers:  :thumbsup:

det er vel ingen faste regler om man skal vende samme vei eller ikke. Normalt er det hensyn som adkomst og tillegging som bestemmer, samt at man gjerne vil ligge slik at solforholdene er gode eller at de er le der man skal sitte?. Kan være en fordel om alle vender samme vei, i hvertfall om man ikke ønsker å ha lugarvinduet foran rett ved siden av de som sitter i salongen og skåler til langt på natt...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Sommeren begynner når vi kommer til Mandal sa de som solgte oss Aall Inn, og slik har det blitt for oss også ;-)

Vi var overbevist om at Sørlandet var stress, overfylte havner og sure østlendinger. Det har ikke holdt stikk - men så har vi ikke vært lenger øst enn Grimstad til nå. I år strekker vi oss og drar til Kragerø før vi snur.

Vi ligger ofte i havn, som Farsund, Mandal, Kristiansand, Lillesand, Grimstad.

Spesielt når det dukker opp tekniske problemer. Anbefaler Kristiansand båt og motor - hyggelige folk og rask hjelp i ferien.

Men vi har også opplevd Blindleia, Udvår, Stokken, Mortensholmen og mange andre nydelige steder.  Aldri vært problem å finne en plass - men det er klart du ligger ikke alene på de mest populære stedene.

Nå skal vi nedover til sommeren for fjerde år på rad, og gleder oss!

Major Andy liste opp gode vaner. Vi bor i Arendal og reklamerer gjerne for landsdelen. Vår erfaring med gjestehavnene er at det er 2 uker i Juli hvor det kan være trangt. De to midterste i fellesferien. Utover det er det aldri noe problem. Uthavner finner du flust av fra Risør og sørover. Sjekk kartene før dere reiser og planlegg litt så får dere en flott ferie. Vi har også feriert i Sverige og vår opplevelse er at det er adskillig trangere om plassen der. Når det gjelder plassene i gjestehavnene er det mest båser og longside som gjelder. Men for de aller største båtene har havnene gode moringer. I Lillesand i fjor lå det flere vestlandsyatcher på 50 fot og opp til 80 i bøyene der. I Grimstad lå de uken etter longside og på utsiden av hverandre.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Motorbåter med badeplattform ligger helst samme vei utenpå hverandre. Da blir tråkkinga over akter, fremfor over dekk. - ellers blir det jo tråkking på dollbord, som etter min menig blir mye tråkk.

Og om det er flere rader med utenpåliggende båter, så kan radene ligge hekk mot hekk, og baug mot baug. - men det er ikke så viktig.

Videre er det greit at de ytterste båtene også fører eget tau i land. Det gir en mere stabil rad og mindre drag i båtene ved vind.

Har opplevd at det ligger 10-12 båter utenpå hverandre her i Ålesund.

Seilbåter, da går man alltid over dekk, med mindre man blir bedt om annet.

Men det der er jo alltid noe man kan prate med naboene dine om. Noen vil man skal gå slik og slik. - og ikke minst : ta av sko om det er tørt vær... :) men da er vi inne på en annen debatt. Skal tro om det finnes en god tråd om slike regler.

Og ikke minst, det er lov å invitere folk til å ligge utenpå. Vink inn! Legg ut en fender om du ser noen du vil foretrekke å ha på utsiden.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...