Jump to content

Feriere med båt på sørlandet i fellesferien

Noreide

Recommended Posts

Som tidligere bemerket her, kan jeg bekrefte at avstanden ut til bøyene er på kant til komisk. Vi har båt på 44 fot og måtte vel legge ut 20meter tau for å rekke ut til bøya. De venter nok fint besøk.. Erfaringen derfra førte til innkjøp av stor trommel med 100m tau. Ellers er det veldig utsatt for sjø og vind å ligge på utsiden der, og anbefales absolutt ikke for båter under 50-60 fot ville jeg sagt. Mange slet veldig med både å få tak på bøyene, og komme seg ut, da vindretningen ofte er nokså uheldig for dem som ligger der.

Västpricken (Svenka Krysserklubben Västkustkretsen sitt blad) som akkurat kom ut har en artikkel om Sørlandet. Altid fornøyelig å lese hva søta bror har lært om oss (og som jeg ikke visste selv). Nå vet jeg f.eks. at det er veldig dypt inntil berget og at det de fleste norske båter derfor har 200 m ankerline. Jeg vet nå også at vi ikke har allemannsrett i Norge, men at man på Sørlandet kan benytte noen kommunale friluftsområder.

Eller anbefales Svenska Krysserklubben når man planlegger ferie i Sverige:)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Velkommen til Sørlandet! Dere kan bare glede dere til en fantastisk ferie - vi har Norges fineste kyststripe fra Mandal til Kragerø. Vi ferierer denne strekningen hvert år, og har base i Kristiansand. Skal ta en gjennomgang av dine tre spørsmål basert på mine erfaringer.

1. Gjestehavnene: 

- Mandal: i Mandalselva, der gammel del nærmest sentrum har utriggere, forholdsvis lett å få plass - litt skvulp fra forbipasserende lokale båter. Ny del av gjestehavna fra fiskemottaket, der man ligger longside. Dette er nærmest Sjøsanden (Anbefales) og et nyere leilighetsstrøk med b.l Meny. Vi har alltid noen netter i Mandal gjestehavn. Betalingsautomat.

- Trysnes Marina, Søgne: Litt inn fjorden, dyr diesel, trangt - men vet at mange vestlendinger bruker denne.

- Høllen, Søgne: Helt ny gjestebrygge like ved Høllen Marina. Den har vi ikke besøkt siden svigers har hytte like ved, men etter sigende har den en meget solid og god brygge. Litt utsatt for sørlig vind. Bør gå greit å få plass her hele dagen.

- Kristiansand gjestehavn: Nyeste del på utsiden av moloen - ved østlig vind over 7 m/s anbefales det IKKE å ligge her. Innenfor moloen er det nok sørlandets eldste bryggeanlegg, der det er noen utriggere som man ikke kan gå på, noen longside-plasser samt noen plasser med påler til å fortøye i. Havnen ligger midt i smørøyet med kort vei til alt. NB: diesel fyller du ikke på Hartmanns Marina - de er dyrest. Gå heller til Bertes Marina ca 1/2 nm øst for sentrum. De er like billige som Flekkerøya. Skal være mulig å få plass stort sett hele dagen. Slutten av juli blir nok trangt i år pga Tall Ships Race.

- Lillesand: Midt i byen. Både bøyer ytterst, longside og noen utriggere (Disse er muligens tatt vekk nå). Her er det vanskelig å få plass midt i fellesferien. Man bør komme mellom 10 og 12 for å få plass er min erfaring. Vi har flere ganger måttet gå til uthavn istedet. Da er Østre Hestholmbukt fin så sant det ikke er meldt sør-øst på vinden.

Grimstad: Stor havn, utriggere og longside + bøyer. Havnesjef som har verter ansatt viser plass. Dyr diesel. Man får stort sett plass hele dagen.

Arendal: Veldig stor havn vest for sentrum, flytebrygger langt ut på fjorden - barn bør ha vest hvis du ligger på de ytterste bryggene. Mye forbipasserende båter i halvplanerfart = mye skvulp og støy. Litt dyrt, må betale senest 30 min etter ankomst også på dagen. Ikke vår favoritt. Her får du alltid plass. Diesel litt øst for sentrum.

Tvedestrand: Innerst i en lang fjord, meget rolig havn der du sikkert får plass.

Risør: Ny og gammel del, der gammel del er innenfor molo. Her er det ikke uvanlig at det ligger inntil 6 båter utenpå hverandre! Kjipt å ligge innerst da... Det er også en del plasser helt innerst i havna, men der må du dregge selv. Utenfor moloen er det nyere flytebryggeanlegg, men du vil ikke ligge på utsiden av dette, da det er meget stor gjennongangstrafikk forbi havna - mye 17-22 fotere som er på dagstur til uthavner og er inne for å handle - kjører 7-8 knop og lager mye bølger. Så må du ligge her - gjør det på innsiden av flytebrygga. Ikke alltid man får plass i Risør, men lettest mellom 10 og 12 mener jeg.

Krager, Jomfruland: stor gjestehavn, med utriggere. trangt innenfor moloen - vil ikke inn der med 45 fot så da må man ligger på utsiden hvor det er noe mer skvulp. Kan være urolig ved nordlig vind. Ikke så lett å få plass hvis været er fint - også endel dagsturister som opptar plassene.

2. Blindleia:

- Selveste rosinen i pølsa. Ikke gå Blindleia på en dag - bruk litt tid. Det kan være mye båter i leia sommerstid, og noen steder er det litt trangt, som f.eks forbi Bliksund, Krossen/Krossholmen og i sundet rett før og under Justøybroa. Gå til Google Maps og velg Earth - zoom deg fram til Blindleia. Mange gode bilder som gir et fint inntrykk av hvordan det ser ut. Når det gjelder dybdene, så kan du ikke bruke båtsportkart i 1:50 000 - det vil bare vise at du ikke kan gå der. Bruk plotter, men når du først er i selve leia, og holder deg til den, så er det ingen skjær eller grunner midt i. Ca 2,5-3 m dypt på det grunneste. Du vil sikkert få tips om "Nilen" når du skal til Blindleia. Kjempefint sted - du må gå inn fra sør. Vær forsiktig hvis du går ut sundet mellom Ytre tronderøya og Kalvøya - der er det noen grunner som ligger rett under overflaten. de er merket i kartet, men likevel... I selve Nilen kan du gå "helt inn" også med stor båt selv om det virker fullt - mange plasser å fortøye. Utover dette kan følgende holmer i Blindleia anbefales: Sandøya, østsiden, Bliksund, den lille holmen sør for brygga, Stakksholmene, Meholmen (Ikke i sør-øst vind), Mortensholmen sør, Gitkilholmen, Lille Asperøya, Østre hestholmbukt. I dårlig vær er Lusekilen en fin plass å puste ut. Og så er det hundrevis av andre steder også. Det er ikke stressende å kjøre Blindleia - bare kos. (Men se opp for den jæ.... østlendingen i Fjordterne 28 som alltid kjører gris for å rekke polet i Lillesand! - han skulle vært kjølhalt) 

3. Ligge utenpå hverandre.

- spør, så ordner det seg. Ja, den som ligger utenpå må flytte på seg når innerste skal ut. Ligger du innerst har du "rangen" og de utenpå må rette seg etter hva du skal. Avtal med en gang at utenpåliggende båter må si fra hvis de går fra båten slik at du har en viss peiling på når de er tilbake. Å veksle mobilnummer og navn med de som ligger utenpå er vel ingen dum ide, samt klarere sånn cirka når innerste skal reise videre.

Tilslutt en anbefaling av uthavner som ikke er nevnt:

Søgne: Bukkmansholmen, bukta på nordsiden.

KrSand: "Havna" på Bragdøya sør, også kalt Hestehodet.

KrSand: Lyngøya 1 nm øst for sentrum, litt inn fjorden - 5 min fra Bertes hvor du fyller diesel.

KrSand: Stokken, Randesund

Lyngør: Askerøya sør/Gåsholmen

Risør:Lyngholmen/Olavsholmen

Kragerø: Vestre Rauane

God tur!

Men hvis båt innenfor sier at de skal reise klokken 6 neste morgen, da er den båtens fordømte plikt å faktisk være klar klokken 05:55!

Det er sinnsykt irriterende å stå opp i tide, og så oppdage at det ikke er antydning til bevegelse i nabobåten. Hvis slikt skjer, og klokken har blitt 8-9 uten at noe har skjedd, har jeg ingen problemer med å gå på land eller ta en tur med jolla og bli borte til over lunsj...

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tusen takk også til deg Nick Name. Kart er studert. Fant ikke alle plassene du anbefaler men de aller fleste. Fant ikke helt den "Nilen". Googlet det og da kom jeg midt i Dyreparken  :lol: . Eller så forstår jeg fra dere alle at normal høflighet og være behjelpelig så ordner det meste seg når man ligger utenpå hverandre. Oppføre deg som du ønsker andre skal oppføre seg mot deg er vel fasiten ja. Veldig flott tanke det med å lage klar fendring utenpå egen båt slik at andre kan ligge seg utenpå.
Kjempeflott med tips når man sitter her på vestlandet og planlegger sommerferien i ny båt og samtidig første ferietur i båt for familien. Trenger litt tips da..  :thumbsup:

Hei.

Etter 15 somrer på Sørlandet er vi klar i år også, Det dukker opp mer og mer flotte uthavner som vi benytter. Nick Name starter i Mandal. hva med Farsund, Suttenøy, Korshavn og Sprangereidkanalen  med mange flere, mener dette tilhører Sørlandet.

følte bare disse må nevnes.

Vi drar tidlig i juni i sommer og tilbake til Bergen en eller annen gang i August om noen ønsker å slå følge

mvh

catano

Mvh

catano

Tusen takk også til deg Nick Name. Kart er studert. Fant ikke alle plassene du anbefaler men de aller fleste. Fant ikke helt den "Nilen". Googlet det og da kom jeg midt i Dyreparken :lol: ...

Nilen er navnet på sundet mellom Kalvøya og Furøya, gå inn ved Øygholmen om du stikker mer enn 1 m.

Kartreferanse er N58* 10.567 og Ø8* 17.723

Redigert av sjagen (see edit history)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Tok ikke med Farsundsområdet, men selvfølgelig skal det være med - mange fine steder deromkring. Nilen finner du som vist på kartet under. pkt 1 er Blindleia når du kommer fra vest, og har vært forbi Gamle Hellesund og Bliksund. Da kan du enten gå ut slik pilene viser, eller seile videre gjennom Krossen og så ut mellom Ågerøya og Furøya. Som du ser av kartet så er det litt å passe på i fht grunner, men det er ikke uvanlig med båter opp til 60 fot i Nilen - da har du også plass.

bilde

Når marinen tar seg en tur gjennom Blindleia, tror jeg nok det er lurt å holde litt unna, enten en kommer i kajakk, seilbåt eller motorbåt. Her to bilder av MTB'n Geir, med utkikk i baugen (og papirkart!) for en del år tilbake.

knm_geir.jpgknm_geir_utkikk.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når marinen tar seg en tur gjennom Blindleia, tror jeg nok det er lurt å holde litt unna, enten en kommer i kajakk, seilbåt eller motorbåt. Her to bilder av MTB'n Geir, med utkikk i baugen (og papirkart!) for en del år tilbake.

knm_geir.jpgknm_geir_utkikk.jpg

Lars H.

hehe  jeg har gått blindleia flere ganger med MTB!  så bunnen godt et par steder fra toppbro, men det gikk godt.  Så det bør gå greit med en P45

De mindre båtene holder stort sett av vegen.. Nå er nå Storm og Hauk klassen spiker og Piratvoktere i Afrika, så du treffer ikke på dem. De nye SES  båtene er vel for store.   Personlig ville jeg valgt sørlandet utenfor fellesferien, men så klart er det nydelig i de flotte sørlandsbyene. Har man ikke noe valg så må man jo gjøre det beste utav det!  Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Velkommen til Sørlandet! Dere kan bare glede dere til en fantastisk ferie - vi har Norges fineste kyststripe fra Mandal til Kragerø. Vi ferierer denne strekningen hvert år, og har base i Kristiansand. Skal ta en gjennomgang av dine tre spørsmål ...............

Tack för mycket bra beskrivning.

Den är till god hjälp för oss som vill se och uppleva mer av sörlandet.

• 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Reiser  i morgen. Ser det skal blåse en del så bevarer roen og reiser nedover til Stord / Bømlo område før vinden har avtatt litt. Tenker å komme oss til Stavanger, så over Jæren i løpet av helgen. Har studert og lest alle tilbakemeldingene jeg har fått og det kommer godt med når man skal feriere i båt for første gang  :wink: . Noen andre som skal sørover i disse dager? Håper stemningen er bra på Sørlandet :clap:

Reiser  i morgen. Ser det skal blåse en del så bevarer roen og reiser nedover til Stord / Bømlo område før vinden har avtatt litt. Tenker å komme oss til Stavanger, så over Jæren i løpet av helgen. Har studert og lest alle tilbakemeldingene jeg har fått og det kommer godt med når man skal feriere i båt for første gang  :wink: . Noen andre som skal sørover i disse dager? Håper stemningen er bra på Sørlandet :clap:

Både lørdag og søndag kan det bli gunstige forhold over Jæren!

Her kan du følge med vinden; https://www.windyty.com/?58.624,8.929,4

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...