Jump to content

Ca pris på frakt av 30 fots båt fra Ålesund til Kristiansand?

Hei-di

Recommended Posts

Det kommer helt an på hvordan dere ser for dere at dette skal gjøres: Frakt med skip eller på trailer. Vil tro at alt fra 12-15000 til 30 000 er mulig. Dere må bare sette igang å hente inn anbud via mail fra ulike befraktere til vanns eller lands; gjerne bruke anbudstorget.no. Og dere vil sikkert få råd fra noen lokalkjente i Ålesund; ala Eureka el.l, som har tips om noen dere kan spørre. Bredden på båten er nok avgjørende med tanke på transport langs landeveien. Jeg ville prøvd et rederi.

Vaagan Transport i Ålesund er vel store (er utflyttet ålesunder, men det er så lenge siden at jeg ikke har kontroll på dette lenger).

Sånn forøvrig er det jo en flott tur da på egen kjøl også, da!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Har du allerede kjøpt båt, eller vurderer du en som ligger her ?

Motorbåt eller seilbåt?

Bredde på båten har vel en del å si i forhold til følgebil.

Tror man ofte må stille med egen krybbe ved sjøtransport.

Vet ikke helt om jeg hadde turd å sende f.eks en gammel seilbåt på lastebil mtp belastningen som kan oppstå på en kjøl/ skrog av ukjent tilstand og styrke.

Er den i ok stand, så kan du fint gå turen selv, men det betinger selvfølgelig at man har tid.

En motorbåt med marsjfart på 23 knop er i Bergen på 7-8 timer. Stad-havet er første og igrunn eneste hindring, før du kommer til Sletta, nord for Haugesund , men Stad kommer jo etter 2 timers tur, med motorbåt. Dog kan 30 fot være litt sårbar om det er sjø på stad. Men spesialvarselet for stad er veldig godt med bølgehøyde, retning og intervall.

Husk, de eneste havstykkene er Stad, Sletta rett nord av Haugesund, så Jærens Rev og hele veien rundt til Mandal. ( sistnevnte tar mange timer, men det er jo nødhavner underveis)

Stad er gjort unna i en fei, hvor Sandshamn er siste havn før man går ut i havet )

Fra Måløy og helt til Sletta går du faktisk innaskjers.

Ruteplanlegging og forberedelse av båten er ekstremt viktig for en problemfri tur.

Redigert av Eureka (see edit history)

Sjekk med Egil Ulvan rederi, Trondhjem http://http://www.ulvan-rederi.no.

De er veldig proffe på frakt av båt. Trenger ikke krybbe og de kan sette båten rett på sjøen, der du vil(nesten).

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hvis det er den båten jeg linket til i mitt innlegg, så synes jeg det er en flott båt, og sikkert et godt kjøp.

Så mener jeg at hvis dere hadde hatt tid til å vente på godt vær, så er ikke noe å frykte, men utelukkende en stor opplevelse.

Respekten min for bensinmotorer går på dette med brann og eksplosjonsfare, og drivstoffutgifter.

Med 300 bensinhester må du sørge for at der er penger på kortet til enhver tid, for her går det unna.

• 11 måneder senere...
  Rolf skrev On 12.4.2015 at 23.22:

Sjekk med Egil Ulvan rederi, Trondhjem http://http://www.ulvan-rederi.no.

De er veldig proffe på frakt av båt. Trenger ikke krybbe og de kan sette båten rett på sjøen, der du vil(nesten).

Jeg kan ikke akkurat være enig i at det er en fordel at en ikke trenger krybbe. Hadde følt det mye tryggere hvis båten blir fraktet i krybbe ja.

Bergen dørk skrev On 12.4.2015 at 19.11:

Bredden på båten er nok avgjørende med tanke på transport langs landeveien. 

Og det gjelder også høyden :yesnod:  :yesnod:  en båt blir ganske høy når den kommer opp av vannet. Einar Valde som er nevnt har brønnsemi som egner seg (kommer an på lengden) Hvis det er Baylineren som nevn så er det vel rimelig lenkelt å demontere targa'n

Maxum 4100 scb, Chenette III

Gjør oppmerksom på at denne tråden ble startet i april 2015 og at trådstarter ikke har vært aktiv på forumet siden juni ifjor...

Så TS har nok hentet båten allerede.
:yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...