Fortego Startet 13.April.2015 Del på Facebook Startet 13.April.2015 Har 24 volts anlegg i tillegg til 12 volt i båten. Startere går på 12 volt med original dynamo og separat batteri til hver motor. 24 volts dynamoen er separat fra alt annet, og kablene går rett fra dynamo til batteri. Kan se ut som om det en eller annen gang har gått en tredje tynnere kabel mellom dynamo og batteri siden noen ledningstumper antyder dette... Ved kjøring i fjor så jeg på spenningsmåler at denne lå under 24 volt helt til ca. 1800 o/min, hvor den da spratt opp i 27-28 volt som jeg regner med er noenlunde korrekt ladespenning. Kollega mener det er regulatoren i dynamoen som er gåen, og at det bare er å skifte ut hele dr... Andre som har forslag/meninger? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
mateco Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 (redigert) Jeg vil anta at begge motorens start, stopp og alarmsystem er styrt av 12V systemet? Isåfall kan det være at du mangler en brytbar ladelampe-krets for 24V dynamoen. Når dynamoen står uvirksom så forsvinner restmagnetismen i rotor. Ladelampekretsen har bl.a. til oppgave å gi dynamoen en viss startstrøm i rotorviklingene under oppstart slik at den raskt begynner å lade. Bjørn Redigert 13.April.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fortego Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Har vurdert det også som et alternativ. Kan ikke se at systemer er koblet slik at jeg har noen ladelampekrets på 24 volt systemet. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Victoria1 Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 (redigert) Har en Prestolite Leece Nivelle 24 volt 75 amp. dynamo, den har ingen lade lampe. Den er også slik som Fortego beskriver, den lader ikke på tomgang. Redigert 13.April.2015 av Victoria1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Det er ganske alminnelig at vekselstrømsgeneratorer har en ladekurve som krever ganske høyt omdreiningstall for å begynne å lade. Slik som jeg leser beskrivelsen din tyder mye på at du med fordel kan skifte til et mindre remhjul på generatoren, dvs gi den høyere omdreining, ved samme omdreiningstall på motoren.Slike generatorer tåler godt å surre rundt med 4-5.000 rpm, og da får du fart på ladingen :thumbsup: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
I.M.S. Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Monter et mini-rele og en 2 W lyspære mellom B+ og dynamo 61. Styr releet(12V) fra tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 (redigert) Det er ganske alminnelig at vekselstrømsgeneratorer har en ladekurve som krever ganske høyt omdreiningstall for å begynne å lade. Slik som jeg leser beskrivelsen din tyder mye på at du med fordel kan skifte til et mindre remhjul på generatoren, dvs gi den høyere omdreining, ved samme omdreiningstall på motoren. Slike generatorer tåler godt å surre rundt med 4-5.000 rpm, og da får du fart på ladingen :thumbsup: Der fins ogso generatorer som tåler turtall so høgt som 20 000, so 5000 er eit moderat turtall på slike maskiner. Monter et mini-rele og en 2 W lyspære mellom B+ og dynamo 61. Styr releet(12V) fra tenningslås. Eg er nesten enig i det, bortsett frå at eg ville sagt billig rele, som er eit vanlig lysrele til bil. Magne Redigert 14.April.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Litt flaut å innrømme dette, men er foreløpig nesten analfabet på elektro. Kan jeg ikke koble lyspære på hovedbryter? Men da bruker jeg også strøm når motoren ikke går, så det er vel ikke så lurt... Hvordan kobler jeg et slikt rele i et system med både 24 volt og 12 volt? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
mateco Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Forutsatt at du har 12V "motorsystem" Et forslag: Har skissert to løsninger. En der ladelampen består av en ordinær 24V glødelampe på ca.5W. Den andre løsningen med en motstand på ca.120 ohm og en diodelampe (24V) i paralell. Sistnevnte er den jeg selv har villet valgt. PS! Hvis du har en hovedbryter så husk at det er svært viktigt at dynamoen har kontakt med 24V batteripakke FØR du starter motoren! Brudd med 24V batteripakke når dynamoen lader kan ødelegge dynamoens dioder! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 No er det i desse svara forutsatt at der ikkje er noka ladelys i 24 volt kretsen. Det må sjekkast nøye om so er tilfelle, hvis der ikkje er noka tynn ledning på 24 volt dynamo, vert dette rett. Hvis der er ein eller fleire tynne ledningar på denne dynamo må det sjekkast kor dei går hen, og kva dei gjer. Lat det ogso vera sagt at Dynamoen sin d+ ogso kan heita noko anna, som f. eks 61. Mateco tegner inn eit ladelys på heile 5 watt, det tør vera rikelig, men dynamoen tar på ingen måte skade av eit stort lys. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg elsker dette forumet og medlemmene her! Tusen takk mateco og alle dere andre Skal prøve dette og se om det hjelper. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.