Jump to content

24 volts dynamo starter lading først ved ca. 1800 o/min

Fortego

Recommended Posts

Har 24 volts anlegg i tillegg til 12 volt i båten. Startere går på 12 volt med original dynamo og separat batteri til hver motor.

24 volts dynamoen er separat fra alt annet, og kablene går rett fra dynamo til batteri. Kan se ut som om det en eller annen gang har gått en tredje tynnere kabel mellom dynamo og batteri siden noen ledningstumper antyder dette...  :worry:

Ved kjøring i fjor så jeg på spenningsmåler at denne lå under 24 volt helt til ca. 1800 o/min, hvor den da spratt opp i 27-28 volt som jeg regner med er noenlunde korrekt ladespenning.

Kollega mener det er regulatoren i dynamoen som er gåen, og at det bare er å skifte ut hele dr...  :confused:

Andre som har forslag/meninger?

Jeg vil anta at begge motorens start, stopp og alarmsystem er styrt av 12V systemet?

Isåfall kan det være at du mangler en brytbar ladelampe-krets for 24V dynamoen.

Når dynamoen står uvirksom så forsvinner restmagnetismen i rotor. Ladelampekretsen har bl.a. til oppgave å gi dynamoen en viss startstrøm i rotorviklingene under oppstart slik at den raskt begynner å lade.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det er ganske alminnelig at vekselstrømsgeneratorer har en ladekurve som krever ganske høyt omdreiningstall for å begynne å lade. Slik som jeg leser beskrivelsen din tyder mye på at du med fordel kan skifte til et mindre remhjul på generatoren, dvs gi den høyere omdreining, ved samme omdreiningstall på motoren.
Slike generatorer tåler godt å surre rundt med 4-5.000 rpm, og da får du fart på ladingen  :thumbsup: :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er ganske alminnelig at vekselstrømsgeneratorer har en ladekurve som krever ganske høyt omdreiningstall for å begynne å lade. Slik som jeg leser beskrivelsen din tyder mye på at du med fordel kan skifte til et mindre remhjul på generatoren, dvs gi den høyere omdreining, ved samme omdreiningstall på motoren.

Slike generatorer tåler godt å surre rundt med 4-5.000 rpm, og da får du fart på ladingen  :thumbsup: :thumbsup:

Der fins ogso generatorer som tåler turtall so høgt som 20 000, so 5000 er eit moderat turtall på slike maskiner.

Monter et mini-rele og en 2 W lyspære mellom B+ og dynamo 61. Styr releet(12V) fra tenningslås.

Eg er nesten enig i det, bortsett frå at eg ville sagt billig rele, som er eit vanlig lysrele til bil.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Forutsatt at du har 12V "motorsystem"

Et forslag:

bilde

Har skissert to løsninger. En der ladelampen består av en ordinær 24V glødelampe på ca.5W.

Den andre løsningen med en motstand på ca.120 ohm og en diodelampe (24V) i paralell. Sistnevnte er den jeg selv har villet valgt.

PS! Hvis du har en hovedbryter så husk at det er svært viktigt at dynamoen har kontakt med 24V batteripakke FØR du starter motoren! Brudd med 24V batteripakke når dynamoen lader kan ødelegge dynamoens dioder!

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

No er det i desse svara forutsatt at der ikkje er noka ladelys i 24 volt kretsen. Det må sjekkast nøye om so er tilfelle, hvis der ikkje er noka tynn ledning på 24 volt dynamo, vert dette rett. Hvis der er ein eller fleire tynne ledningar på denne dynamo må det sjekkast kor dei går hen, og kva dei gjer. Lat det ogso vera sagt at Dynamoen sin d+ ogso kan heita noko anna, som f. eks 61. Mateco tegner inn eit ladelys på heile 5 watt, det tør vera rikelig, men dynamoen tar på ingen måte skade av eit stort lys.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...