Jump to content

Volvo Penta D3 EVC-problemer. "Battery Voltage"

oysti

Recommended Posts

Har plages en del med at jeg får feilmelding på EVC'en. "Battery Voltage".

På voltmeteret svinger spenningen veldig.

Har også opplevd at den går i nødmodus pga dette, da gjerne når spenningen (i følge måleren) går lavt ned og jeg trimmer drevet.

Men like etter kan den gå opp mot 14v igjen, etter å ha vært ned mot 12v.

Prøvde med helt nytt batteri i dag, og fortsatt samme problem. (105ah Varta).

Dynamoen lader tydligvis, ettersom batteriet har bra spenning når jeg legger til havn igjen.

Prøvde også å gi EVC'en spenning i fra forbruksbanken. Fortsatt samme problem, så da går jeg ut i fra at volt-avlesningen til EVC'en fortsatt leste fra start-batteriet, selv om EVC'en fikk spenning fra forbruksbanken. Her testet jeg bare når jeg lå til havn med å belaste batteriet med å kjøre thruster.

Batteriet ligger på ca 12,7-12,8v ved hvilespenning, både før og etter jeg har vært en runde på fjorden (også etter at jeg har fått feilmeldingen).

Noen som har noen erfaringer med dette ?

Er en Volvo Penta D3-190 -07. Motoren er tunet til 220hk.

Jeg hadde et par D3 før og fikk denne meldingen kun etter oppstart etter å ha ligget et par dager med mye forbruk. Begge startbatteriene (hadde to motorer) var helt ok men virket som styringen "klikket" når motoren som også ladet forbruksbanken plutselig fikk mye å gjøre. Jeg kvitterte ut meldingen siden dette kun dukket opp når forbruksbanken var tappet mye.

Jeg vil anta at problemet ligger i ett eller flere av batteriene. Jeg ville koblet fra samtlige og testet de individuelt med belastning. Mål syrevekt og få status. Er alle OK ville jeg sett mer på dynamoen. 

Tingen er at jeg kan få denne meldingen selv om begge bankene er fulladet.

Og den kan gjerne finne på å gå i nødmodus. Spesielt morsomt når noen legger seg rett bak, og båten dropper fra 3500rpm til 1500rpm tvert. Tror vedkommende bak meg våknet da.

Startbatteriet ble byttet i dag uten at det hjalp.

Har også last-testet alle batteriene med batteritester, og alle var bra inklusiv startbatteriet jeg byttet ut.

Jeg opplevde å få denne meldingen mot slutten av sesongen i fjor. Men da var det bare å kvittere ut, så holdt den seg borte.

men nå har jeg den hver gang jeg er ute.

Målte også på dynamo med motor i gang, og kjørte thruster for å belaste batteriet. (Thrusteren går på startbatteriet).

Alt så visst bra ut da i følge en kyndig person.

På voltmeteret svinger spenningen veldig.

Har også opplevd at den går i nødmodus pga dette, da gjerne når spenningen (i følge måleren) går lavt ned og jeg trimmer drevet.

Men like etter kan den gå opp mot 14v igjen, etter å ha vært ned mot 12v.

Det synes som regulatoren i dynamoen sliter litt da den ikke klarer å regulere ved større forbruk. Jeg var aldri under 13 V selv med utladet forbruksbank - man da pøste dynamoen på med A. Det kan jo selvfølgelig være noe "vakkel" i ledningsnettet også - begynn med å sjekke at batteripolene er skrudd til, det er jo typisk noe som har vært av under opplag og "glemt".

Hei,

Har en Viksund 340 med D6. Her er det et eget adskilt startbatteri som du har. Thrustere og vinsj er koblet på forbruksbanken. Begrunnelsen er å unngå alarmen du nevner. Du nevner at alarmen kommer når du trimmer drevet. Jeg vil tro enten drar drevet så mye strøm at spenningen synker så mye at alarmen går, ellerdet kan være en dårlig elektrisk forbindelse mellom batteri og motor som medfører dette spenningsfallet, eller et dårlig batteri. Kan det være at trim motoren rett og slet drar for tungt?

Ja jeg har tenkt litt i retning regulatoren selv.

Men jeg hadde en som målte for meg mens jeg tiltet drevet og kjørte thruster, og i følge han så det bra ut. Det var riktignok når jeg lå fortøyd og gikk på tomgang.

Mtp. batteripolene, så er de rengjort og smørt med vaselin. Utgjor ingen forskjell.

Og startbatteriet ble bytter i går, ingen forskjell.

Rengjorde også noen større jordingsskinner.

Får vel fortsette jakten på dårlige kontakter i dag.

om trimmotoren drar for tungt for batteriet burde jeg vel hatt problemet i hele fjor..?

Fikk feilmeldingen noen ganger i fjor også, men opplevde aldri at den gikk i nødmodus. Og om jeg stoppet og startet igjen ble den borte.

Gikk egentlig ut i fra at det var EVC'en som gav meg falske feilkoder, ettersom de forsvant og jeg ikke hadde noen andre symptomer.

Siste utvei blir vel å levere den til volvo-verksted. Blir bedre kjent med båten av å lete selv, kjøpte den til sesongen i fjor. Men er vel så mye elektronikk på de motorene at noe bør en vel gi i fra seg :)

Skal en tur ned i båten nå etterpå, så skal gjøre ett forsøk på det.

Men spenningen svinger veldig når jeg ikke trimmer drevet også (i følge måleren), virker som om at når drevet trimmes samtidig som når spenningen har en "dipp" nedom lavere område så faller den akkurat nedenom grensen som gjør at den går i nødmodus.

Feilmeldingen "Battery Voltage" får jeg riktig nok tidligere.

Har ett ekstra voltmeter liggende, tenkte å koble dette direkte til batteriet for å få en avlesning til. For å se om det er noe feil med avlesningen i original instrument, som kanskje "lurer" EVC'en til å tro der er noe galt..? Eller tenker jeg i feil baner her ?

Redigert av oysti (see edit history)

Hei, det finnes noe på VP D6 som heter ladeluft temperatursensor. Denne feilet på min motor og dette resulterte i at generatorens lading ble redusert. Først trodde jeg at det var generatoren som feilet. Etterhvert fikk jeg ikke lov å kjøre opp turtallet. Men feilet kom og gikk. Du må nok ha diagnose verktøy for å få sjekket denne, det kan jo være vært å sjekke ut muligheten med et VP verksted

Jeg hadde sjekket jording til batterier først og fremst. Jeg hadde tilsvarende i fjor. Voltmeter urolig, lys som blinket, knittring i høyttaler. Siden motor startet trodde jeg jording var ok. Så falt truster ut når jeg skulle legge til og da forstod jeg det var dårlig kontakt. Da var starteren også død etterpå.

Jeg forsto det var jordingen til selve batteripolene da denne er felles både på forbruk og start. Plotter falt nemlig også ut når jeg brukte truster, og det gjorde den aldri før siden de er på hver sitt batteri.

Fikk aldri tid til å sjekke i båten i dag, og siden jeg reiser på jobb i ett par uker i morgen. Så blir nok ikke å fortsette på dette før jeg kommer hjem.

Men har vært i kontakt med en kar med diagnoseverktøy og kunnskap om desse motorene, så satser på det løser seg da :)

Jording til batteripolene er i god tilstand, de er pusset over og smurt inn med vaselin. Er heller ikke plaget med noen blinkende lys eller andre symptomer som nevnes.

Men det kan jo godt vær det er dårlig kontakt ett annet sted. Har gått over de mest åpenlyse jordingene, så de skal være ok. Men det er vel gjerne der en sist tenker det dukker opp.

Men takker så mye for alle forslag hittil, så får jeg heller vekke denne tråden til live igjen når jeg har kommet hjem fra jobb. Blir vel en rask kikk på det i morgen før jeg reiser, men regner ikke med å få gjort så mye.

Redigert av oysti (see edit history)
  • 1 måned senere...

Da har jeg tatt ut dynamoen, i følge en med bedre viten så tydet det meste på at det var den.

Har bestilt ny spenningsregulator (som kommer på onsdag), men vurderer nå om jeg like godt skal bytte hele dynamoen.

Tok av regulatoren, og i følge mitt utrente øye så synes jeg ikke børstene ikke ser så slitt ut ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34412/20150525_134833.jpg

Var forøvrig en litt irring på diverse kontakter på regulatoren, har pusset de og lurer på om jeg skal prøve å montere dynamoen som den er nå.

Noen som tror at litt irring på de kontaktene kan lage så mye krøll ?

D3 har en kjent feil på jording på motoren, hvis den er jordet på babord motor labb. Løsning er å pusse bort lack så at det er metall til metal kontakt. Hvis jordet annen plass så passe på at den har god kontakt med motor blokk.

Da får jeg ta en sjekk på det også når jeg monterer dynamoen igjen.

Da var alt i orden igjen :)
Åpnet baksiden av dynamoen, pusset og rengjorde alle kontaktene der.

Gjorde som Spannerman foreslo over, pusset og rengjorde jordingen på babord motorlabb.

Byttet kontakt på ledningen til ladelampen.

Så en av de tingene (eller muligens alle) løste alle problemer. 14,5V, og ingen feilmeldinger under kjøring :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...