Jump to content

Nybegynnere skal ta båtførerprøven - tips?

Båtkjøper

Recommended Posts

Min mann og jeg skal ta båtførerprøven for egen trygghet/kunnskaps skyld (ikke fordi vi må aldersmessig), ettersom vi nå skal kjøpe vår første båt.

Tidligere har vi i hovedsak vært passasjerer uten behov for båtkunnskap underveis, så det er en del for oss å lære.

Ser at det er en del kurs osv, men har kjøpt boken og tenkte å bruke en nettside med tester osv istedet for fysisk kurs.

Har hørt at det er noen endringer på årets båtførerprøve, uten at jeg vet hva som er annerledes, ettersom vi ikke har tatt den før. 

Er det noen som har tips til:

1) Spesifikke nettsider som er gode å bruke?

2)Hva bør man ha spesiell fokus på når man leser?

Ellers tar vi gjerne mot generelle tips  :smiley:

Med liten erfaring ville jeg ikke valgt nettkrurs. Da ville jeg prøvd å finne en engasjert kursholder som også tar dere med ut i båt for enkel innføring i manøvrering og praktisk sjømannskap. Den type kurs finnes hvertfall i Bergensområdet.

Det finnes også er internasjonalt sertifikat, da kan du lovlig leie båt i utlandet. En instruktør på en båtmesse ifjor sa forskjellen var litt praksis og "oppkjøring".

Disse kursene er sikkert litt dyrere en nettkurs, men du skriver dere vil ha trygghet/kunnskap, da er nok dette en god måte og få et godt grunnlag for et godt båtliv fremover.

Lykke til!

Det finnes ulike nettsider med spørsmål til de ulike kapitlene i bøkene. Det er nyttig for å teste egen kunnskap.

Jeg vil anbefale å ta kurs. Mest fordi da tvinges du til å lære og ta dette mer på alvor - noe som gir bedre læringsutbytte i seg selv. Om målet og ønsket er å øke kunnskap. Det finnes jo intense korte helgekurs som ila et par helger tar dere gjennom pensum. Vi hadde stor glede av dette. Ikke så mye utenomsnakk og "fender sparking" på slike korte kurs ift de lengre med mere tid...

Vi tok selv begge to båtførerprøven for noen år siden i voksen alder - selv om jeg hadde dette fra tidligere og bruker båt mye. Det er alltid noe å lære eller nytt som har skjedd på regel fronten, hjelpemidler etc. Og i vinter har jeg tatt D5L ("kystskipper"). Også mest fordi jeg gjerne vil lære.

Lykke til og flott at dere ønsker å lære!

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å ta ett "klasseromskurs" fremfor ett nettkurs. Mange nettkurs virker skreddersydd med tanke på å stå på prøven lettest mulig, ikke med tanke på å lære mest mulig. Ett godt "klasseromskurs" med en god kursleder gir deg tonnevis med kunnskaper ut over det som er rent nødvendig for å bare stå på prøven! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å ta ett "klasseromskurs" fremfor ett nettkurs. Mange nettkurs virker skreddersydd med tanke på å stå på prøven lettest mulig, ikke med tanke på å lære mest mulig. Ett godt "klasseromskurs" med en god kursleder gir deg tonnevis med kunnskaper ut over det som er rent nødvendig for å bare stå på prøven! :thumbsup:

Absolutt å anbefale et "Klasseromskurs" Det gir ikke bare kunnskaper, men også glede over å forstå og kunne anvende i praksis det som skal læres.

Og ikke minst er det sosialt og hyggelig. :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...