Jump to content

Biltema 2-takt olje mot annen olje?

Delfin 19

Recommended Posts

Hei 

Lykkelige eier av en Tohatsu 25 2 takter. Bruker båt og motor rimelig mye i løpet av en sesong og da legger man ettervert merke til hvor mye man bruker i bensin og olje. Normalt kjøper man olje (jeg gjør) på den lokale bensinstasjonen når man først er å fyller bensin, Det er vel den dyreste måten å gjøre det på. Men en kompis av meg sa at jeg måtte kjøpe olje hos Biltema istedenfor.  Sjekket priser og det er jo ganske mye billigere der den andre steder.  Er det noe negativt med Biltema oljen ?  Biltema er jo ikke akkurat kjent for kvalitet på enkelte varer. Eller er olje det samme uansett ?  :sailing:

Så lenge oljen tilfredsstiller de kravene som stilles til oljen som skal brukes så er Biltema sin olje helt OK. Er det denne du tenker på: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/2-takts-utenbordsolje-2000022989/ ? Den er helt sikkert grei nok.

(Jeg kjøpte nettopp motorolje til min 600cc/100hk motorsykkel fra Biltema. Har ingen bekymringer med det)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Skal vel litt til og få motorskade etter 2 minutt på marsjfart Bellen. :wink: B.t. Oljen er sikkert god den. men har kjøpt så mye rask på B.t. att jeg velger den vekk. Bruker ca 3 liter to-takts olje i sesongen på GH'n. Det overlever vi. :smiley: Skibsplasten har 4-takter. så den rusler rundt med Mobil 1 10w-40.

Nja.. Hadde vert skeptisk om den brukte 15 liter 2-taktsolje på 2 minutt, men 15 liter bensin er ikkje aaaaaalt for lang fra sannheten. ;)

Temaoljen fungerer fint den,eneste negative erfaringen jeg har er at det ryker endel av totaktsoljen..

Fins også oljer som ryker / lukter mer , f.eks Shell Nautilus som i mange år har vært den 2t olja som har vært mest tilgjengelig der jeg har båten liggende.  (Den olja lukter virkelig av gamle dinusaurer  :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Med unntak til girolje til drev bruker jeg bare Biltemaoljer til absolutt alt olje biler og båt. Aldri opplevd noe problem.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei folkens, litt sent ute med svar, men båten ble sjøsatt og da var det ikke så mye tid til annet :-)  Det ble jo sommer i Bergen plutselig :-) Årets første fiske fangst er også sikret.

Takk for mye bra tilbake melding her. Regnet med at det var en del som hadde innspill her, Jeg er ganske sikker på at jeg kan si at Biltema olje fører til mer røyk\eksos på tomgang i 2T motor den andre olje typer. Dette ble faktisk bemerket før jeg leste det her. 

Ellers funker det fint.

Har brukt Biltema sin to-takts olje en del. Oppfyller nok spesifikasjonene, men synes også at motoren ryker litt mere enn ønsket på tomgang. Men i forhold til hva en betaler for 1 liter på den lokale bensinstasjonen kan jeg leve med litt røyk under oppstart, merker ingen forskjell under gange(kanskje de jeg passerer gjør det :giggle: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...