Jump to content

skaiseter, holde skum tørr. hvilken plast?

AHellem

Recommended Posts

Har skaiseter på fly'en i min summerdream 28.. etter et lite kalesjehavari så har disse blitt vrå våte ila vinter. Hva kan jeg impregnere sømmer med evt?

Har plukket fra hverandre den største puten (en million stifter) og holder på å tørke skummen nå,, noen tips til å tørke den fortere? Er jo meldt fint vær i Bergen i helgen så en skam om ikke båten fikk luftet seg da, så må få det tørr fort...

Og Hvilken plast er bra å bruke mellom skummen og skaien?

Har i vinter vasket alle putene på FB selv, både trekk og skum. Jeg la skummet i biotex løsning, så de var virkelig gjennomvåte..

Jeg rullet sammen skummet, presset, vred +++ men resultatet ble ikke bra før jeg brukte en gammel klesrulle! (Ikke lett å få lånt kanskje?)

Siste tørken ble foretatt foran varmepuma i huset, det gikk relativt kjapt!

Impregnering kan du få kjøpt på møbelforretning, klesforretning eller sportsforretning. Kjøpte spray type der skai var opplistet på bruksområde.

Plasten vasket jeg til slutt, var ikke lett å skaffe rundt her.. Men finner du møbeltapetserer i nærheten, og gjerne noen som driver med båtinnredning så har de sikkert.

Litt viktig at den evt er "lydløs" og fleksibel så den tåler strekking.

Men plasten er ikke for vanntetthet! Og vondt kan bli verre med putene innpakket i plast. Da holder de garantert bedre på den fuktigheten som kommer inn.

Snakket med 2 store aktører på båtputer i Norge, og begge sa at plasten ikke skal hjelpe på vanninntrenging, KUN for lettere montering av trekket på skumputen.

(Syntes svaret var rart, derfor jeg snakket med 2 forskjellige aktører. Men begge sa det samme).

Sløyfet plasten på en del, og passet på at det ikke var plast i bunnen på resten. Da har vannet mulighet å komme ut igjen i alle fall  :smiley:

Håper helga ordner seg  :thumbsup:

Takk for utfyllende svar :) slummen tørket fint over natten på varmt badegulv.. skulle egentlig montere allt sammen i dag men fant ikke stiftepistolen!

Om det er som du sier så sløyfer jeg plasten,,, jeg har ingen problem med å montere uten :D regner med det var noe pustende plast ja,, om ikke hadde det vel råtnet ganske fort!

Hvordan holder setene dine seg etter behandlingen? Jeg synest det er stusslig sikt fra styreposisjon nede så liker å sitte på fly i allslags vær :p det bør jo tåle litt vann!

For å være helt ærlig så har jeg ikke fått prøvd de enda... Kalesjen er på og rimelig tett. Tror det kommer litt an på hvor tight og fine sømmene er. Er det stramt og fint så holder det sikkert med impregnering.

Spørsmålet er hvordan det blir der sømmene er slakkest..?

Jeg satser på at mesteparten av det som evt kommer inn vil fordampe på fine sommerdager. Og så får jeg heller sitte noen minutter på en håndduk på de verste dagene  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...