ToreK Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Hei, trenger noen råd angående ballast i en Rodman 38 fly. Saken er at tidligere eier har fått montert en generator på ca. 180 kg helt akter på babord side, dette har ført til at båten ligger veldig skjeivt i vannet, ved stilleligge. Jeg har i ettertid montert ankervinsj med kjetting på styrbord side (ca 90 kg) og lagt inn 120 kg ballast (blybarrer) ved siden av styrbord motor. Dette rettet opp båten slik at den lå rimelig rett, men det førte også til at den ble tung i hekken, ingen overraskelse :( Noen som har noen formening om hvordan det vil slå ut å f.eks. flytte ballast cirka midtskips på styrbord side? Se tegning Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
ToreK Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Bildet mangla, prøver igjen Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
ToreK Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
ToreK Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Bedre bilde? Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
ebonita Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Allmänt sett skall man väl undvika ballast i planande båtar eftersom det ju påverkar fartegenskaperna och driftsekonomin negativt. Om båten ligger snett så är ju det bästa om man kan flytta tunga men nödvändiga saker åt den 'lätta' sidan. Exempel är ju såklart genset, ankarspel, verktyg, batterier och möjligen tankar (fast tankar ger ju variabel vikt och skall helst ligga i centrum eller parvis symmetriskt). Observera att om Du flyttar någon befintlig utrustning från ena sidan till den andra så påverkar det sidtrim dubbelt genom att det lättar på ena sidan och tynger på andra. Det kan alltså göra skillnad bara att flytta genset en bit åt rätt håll. Skall Du tynga ner båten med tillkommande barlast skulle jag i första hand funderat på möjligheten att öka ut med fler batterier. Då får Du ju i alla fall nytta av kilona som Du släpar med Dig! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ballast i planende båter er ikke vanlig med mindre det er trimtanker i spessielle båter. skal man kompensere for økt vekt av utstyr er det viktig at det er noenlunde symetrisk på motsat side av senterlinja Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ToreK Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Det er symmetrien jeg savner i og med den monteringen av generatoren. Generator er det ikke plass til å flytte noen andre steder. Batterier kan jeg ikke gjøre noe med, uten en større ombygging, de står i ferdigstøpte kasser med utlufting, og der er det ikke plass til flere og det gir vel heller ikke mer enn ca 20kg pr batteri. Det monner ikke så mye mot generator på 180 kg. Tanker står i midten, så der er det heller ikke noe å hente. Det er snakk om å forsøke å flytte de 120 kiloene jeg har akter på styrbord side fremover, for at den ikke skal bli så tung i hekken. Tenkte mer på hvordan det vil slå ut på sjøegenskaper. 120 kg ekstra er jo ikke så mye, 1 voksen kar eller 2 voksne damer :-) Redigert 15.April.2015 av ToreK (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
Jon-Kåre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Tror vi sier 2 smekre damer? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Tror vi sier 2 smekre damer? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Teerex Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 2 lekre damer Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Tror faktisk jeg hadde valgt bare ei lekker dame. Får du 2 pluss deg selv blir det skeivt igjen ? Spøk til side - interessant spørsmål. Ved stilleligge vil det jo gå greit, kanskje du må ha mer vekt for å få helt balanse? Krafta ned vil vel reduseres? Men nå er jeg dårlig på beregning av krefter. I plan, I praksis vil man vel neppe greie å beregne dette helt nøyaktig med den virkelige verden så risikoen for at får noe ubalanse er kanskje der. Om det er merkbart er ikke godt å si? Men den vil jo bli tyngre fremme... Håper noen ingeniører svarer... :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Eureka Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) -trenger du generatoren da? :) hiv den ut og sett inn noen ekstra batterier og omformer om du må ha 230v Da har du løst balanseproblemet. Redigert 16.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Selg generatoren på FINN og kjøp deg en Eføy brenselcelle i stedet. Du slipper vedlikehold på nok en dieselmotor (impeller, oljeskift, vinterkonservering osv.) Du slipper støy når du trenger strøm, du slipper unna med 9 kilo (brenselcelle) og drivstoff på maks 10 kilo og får en lettere og RETT båt. Putt inn en inverter i tillegg og du har 230V ombord. Er du helt gal setter du inn en vannvarmer som går på diesel. Alt dette finansierer du på salget av aggregatet. Husk - trenger du masse strøm på kort tid har du to store motorer som genererer strøm også - ved krise. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Totalt enig med Dante! Hadde jeg vært i samme situasjon! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knude Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 For å svare litt på spørsmålet i starten av tråden. Når de fleste båter blir konstruert blir vekten av "innmaten" fordelt så likt som mulig i forhold til båtens senterlinje. Om en båt har et stort toalett rom som veier mye plassert langt fremme på den ene siden er det normalt å sette batterier/bereder/vinsj på den andre siden bak. Vekten bør bli den samme på begge sider. (ta høyde for om du har mange sitteplasser på den ene siden da vektutslaget blir større ved kjøring i plan. Så lenge den vekten er fastmontert og selvfølgelig er plassert så nær vannlinje som mulig om ikke under så har det ingen betydning for båtens egenskaper annet enn at totalvekten blir høyere. Legg ballast så langt ute som mulig og fest den godt ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sjore Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Kunne du brukt vann som balast? Hvis du hadde en tank plassert i båten på "rette" nivå med åpning ut? Den ville tømt seg under fart og fylt seg ved stille-ligge? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Kommentar til sjore Noen båter har den patenten at når man ligger stille renner vann inn i dobbeltbunnen og båten blir mer stabil. Renner ut ved plane hastighet. Siden båten ikke ligger rett når den ligger still vil det bli enda verre i plan. derfor må man enten kompensere med store trimplan som stilles forskjellig eller en fast ballast. Det er ikke noe i veien med ballast for å balansere båten. mange produsenter må bruke ballast som motvekt mot generator montert i den ene siden. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sjore Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ok, jeg trodde det var kurrant å rette opp båten med trimplan under fart, og viktig å spare vekt under fart. Men kanskje justering av trimplan for å lage 100 kg motvekt vil lage mye drag. Ser den. Sitér dette innlegget Link to post
ToreK Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 (redigert) Takk for alle innspill, spesielt til 'Knude', som ga meg troen på at jeg er på rett spor. Fristende med Eføy, men,,, demontering av generator medfører fjerning av akterdekket, har ikke spesielt lyst på den jobben. Blir nok til at jeg flytter ballasten ca. midtskips i lengderetning, langt ute på siden og under vannlinja, så får vi se hvordan det slår ut. Har testet med en person på ca. 120 kg, og båten ble ihvertfall rett ved stilleligge og hekken kom endel høyere. Siden han ikke ville være med hver gang vi er på tur, så byttes han ut med 120kg blyballast Redigert 21.April.2015 av ToreK (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsenTore Kristiansenmailto:toreksande@gmail.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.