Jump to content

Gammel teakdekk - Fjerne det istendenfor legge nytt? Er det bra?

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg eldre seilbåt i god stand. Helst svenskbygd. Mange av båter som er egentlig interessant har teakdekk som har sett sine beste dager og bør skiftes snart. Er det en akseptabelt løsning å bare rett og slett fjerne teakdekket? Sparkle hull med epoxy og male hele greie med 2 komponentlakk? Er jo nesten litt forkastelig å reise rundt i en HR 312 eller tilsvarende uten teakdekk, men når man ikke vil investere 150000 oppover i en båt med en verdi på 300000 er det vel en akseptabel løsning?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det bestemmer du helt selv :-)

He he  det er riktig. Men er det andre her som ha gjort det? Blir det akseptabel resultat? Er det en grei jobb å fjerne et teakdekk, eller er det mange uker dritjobb?

En ting er å fjerne den opprinnelige teaken, og støpe igjen gamle hull, men i tillegg må du få vekk alt gammelt lim for å få dekket rent nok til at det nye toppdekket du legger skal sitte.  Der må også gjøres noen endinger på gjennomføringene for drenering i dekket.  Jeg hadde samme vurderingen på en HR 352, og kom frem til at jeg har ennå til gode å se en HR uten teakdekk, og at min ikke skulle bli den første. Så da gjorde jeg hele jobben selv da det den gang ikke var noen som kunne gjøre det her hvor jeg bor, og å seile båten til Sverige, evt. norsk båtbygger med referanser var ikke aktuellt.  Jeg sparte nok en del på å gjøre det selv, men om det er verdt det er en annen sak.  Legger ved en link til web-album med bilder fra prosjektet mitt, og så får du bare spørre hvis det er noe du lurer på.  Kan jo også nevne at min nye båt ikke har teakdekk annet enn i sittebrønnen, og det er jeg ikke lei meg for :-)  https://www.flickr.com/photos/neldby/sets/72157626958953167/ 

Takker for innspill. Teakdekk er jo flott, men jeg foretrekker egentlig en båt uten teakdekk på grunn av vedlikehold. Samtidig er mange av disse 80-talls HR, Najad, Sweden Yachts og liknende med slitt teakdekk men i ellers bra stand. Jeg kunne godt tenkt meg å bare fjernet teaken og levd uten. Legge ny teakdekk selv er ikke aktuellt, har hverken kompetanse eller tid til det og sette det ut blir alt for dyrt i forhold til resten av båten.

Så det jeg har notert meg er at bare å fjerne teaken er også en del jobb, spesiellt om det har blitt lekkasjer. Har videre notert meg at det er kanskje litt sær å cruise rundt i en HR eller Najad uten teakdekk.

Du skal være redd for å cruise rundt i en HR uten teakdekk.  Det er som du skriver mye penger, og i tillegg til teakdekket vil også rigg, seil og motor være en potensiell utgiftspost som vil merkes på de aller flestes konto.  

Linken jeg la i forrige innlegg viser vel mye av det som evt. må gjøres hvis man velger å ta vekk det originale teakdekket, frem til der hvor antisklimalingen skal påføres.  Den viser også at man kan få seg en ubehagelig overraskelse hvis man nater opp et eldre teakdekk uten å vite tilstanden på dekket under teaken, og i følge Ellös Teakservice som jeg rådførte meg med er det ikke uvanlig at det har trenger vann inn i plywooden som ligger i dekk under genoaskinnene, pullerter, og andre dekksgjennomføringer.    

Ja jeg begynner å innse at en 80-talls Orust bygg blir kostbar uansett selv om man får de for 300000.

Man blir fort irrasjonell tulling når det gjelder båtkjøp. Jeg var i sin tid på jakt etter en båt uten teakdekk, men endte opp med en nesten 30 år gammel svenske med original teak over alt. Selve definisjonen på risikoprosjekt og store utgifter. Og jeg gikk inn i det med åpne øyne, da jeg selvfølgelig synes båten er vidunderlig vakker.

Jeg har i vinter valgt å skifte teakdekket. Det var slitent, og med flere tusen skruer ned i balsaen, var jeg redd det kunne gå galt, noe vi heldigvis rakk å unngå.  Jeg kunne valgt å fjerne det, sparkle og male på noe annet, men det ville ikke vært samme båt lenger.  Det var følelser og jåleri som vant, da jeg ikke kan se for meg denne båten uten teakdekk.  Økonomisk er dette helt på trynet, da den verdiskapningen det gir, er milevis unna evt økt salgspris på en så gammel båt. Men vi er glade i båten, og valgte å si at det er denne vi skal så lenge vi kan ha båt.

Skal du ha svensk 80-tallsbåt hvor dekket ikke er byttet, bør du enten

1. kjøpe en du ikke tenker å ha lenge (dvs overlate problemet til etterfølgeren)
  2. ta økonomisk høyde for en svindyr dekksjobb i løpet av noen år
  3. ta av teakdekket og seile en båt som ikke ser ut som de andre.

Går det råte i balsaen, som i alle fall Sweden Yachts bruker, kan du sette poteter i det etter noen år.  Har sett noen skrekkeksempler på det hos verftet vår båt står nå. Da blir det virkelig dyrt.

Men ingen dekk har hatt lik belastning / vedlikehold, og har du flaks, kan dekket være pent i noen år med sliping, natefresing og nitidig propping av løse propper. Men det er vann i distansematerialet som er faren, og det synes ikke alltid under et pent dekk.

Økonomisk er det som sagt vannvidd å skifte teakdekk, i alle fall om man ikke har tid eller kompetanse til å gjøre det selv. Av mine tre alternativer over, liker jeg ikke alternativ 1 og 3. Hvis du har mulighet for det, mener jeg 2 er det beste, men du må vite at du aldri får pengene igjen.  Bare mye glede.

Men det finnes en mengde stilige kvalitetsbåter uten teakdekk, evt. med teak bare i cockpit. Det smarteste er nok å lete etter en slik.

Legger ved noen bilder fra jobben som gjøres med vår båt.

bilde

bilde

Før nating og sliping.

bilde

Isenkramen på vei på plass igjen.

Man blir fort irrasjonell tulling når det gjelder båtkjøp. Jeg var i sin tid på jakt etter en båt uten teakdekk, men endte opp med en nesten 30 år gammel svenske med original teak over alt. Selve definisjonen på risikoprosjekt og store utgifter. Og jeg gikk inn i det med åpne øyne, da jeg selvfølgelig synes båten er vidunderlig vakker.

Jeg har i vinter valgt å skifte teakdekket. Det var slitent, og med flere tusen skruer ned i balsaen, var jeg redd det kunne gå galt, noe vi heldigvis rakk å unngå. Jeg kunne valgt å fjerne det, sparkle og male på noe annet, men det ville ikke vært samme båt lenger. Det var følelser og jåleri som vant, da jeg ikke kan se for meg denne båten uten teakdekk. Økonomisk er dette helt på trynet, da den verdiskapningen det gir, er milevis unna evt økt salgspris på en så gammel båt. Men vi er glade i båten, og valgte å si at det er denne vi skal så lenge vi kan ha båt.

Skal du ha svensk 80-tallsbåt hvor dekket ikke er byttet, bør du enten

• kjøpe en du ikke tenker å ha lenge (dvs overlate problemet til etterfølgeren)
  • ta økonomisk høyde for en svindyr dekksjobb i løpet av noen år
  • ta av teakdekket og seile en båt som ikke ser ut som de andre.
Går det råte i balsaen, som i alle fall Sweden Yachts bruker, kan du sette poteter i det etter noen år. Har sett noen skrekkeksempler på det hos verftet vår båt står nå. Da blir det virkelig dyrt.

Men ingen dekk har hatt lik belastning / vedlikehold, og har du flaks, kan dekket være pent i noen år med sliping, natefresing og nitidig propping av løse propper. Men det er vann i distansematerialet som er faren, og det synes ikke alltid under et pent dekk.

Økonomisk er det som sagt vannvidd å skifte teakdekk, i alle fall om man ikke har tid eller kompetanse til å gjøre det selv. Av mine tre alternativer over, liker jeg ikke alternativ 1 og 3. Hvis du har mulighet for det, mener jeg 2 er det beste, men du må vite at du aldri får pengene igjen. Bare mye glede.

Men det finnes en mengde stilige kvalitetsbåter uten teakdekk, evt. med teak bare i cockpit. Det smarteste er nok å lete etter en slik.

Legger ved noen bilder fra jobben som gjøres med vår båt.

bilde

bilde

Før nating og sliping.

bilde

Isenkramen på vei på plass igjen.

det blei meget pent da :-) også er jo teak godt og gå på i bare sokkelesten :-)

Skhuds, dette såg meget vakker ut. Enig med deg. Jeg liker iallefall ikke alternativ 1. Atl 2 har jeg ikke helt mot til og jeg mer jeg tenker liker jeg heller ikke alt. 3. Få vel å prøve å finde meg noe annet.

Er det noen her som har hentet inn pristilbud på hva det vil koste å få lagt syntetisk teak kontra ekte teak, og i så tilfelle på hvilken båt? Det har jo helt klart en del fordeler både rent praktisk og miljømessig selv om det i mine øyne ikke er like pent å se på. Sannsynligvis heller ikke like godt å gå på, men med 2 par ullester og seilestøvler skal det vel godt gjøres å kjenne noe til det :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...