Jump to content

Finnmaster f68 dc comfort med 225 hk Yamaha 2014, ca verdi?

Elvebakk1

Recommended Posts

Heisann alle, vurderer sterkt å kjøpe meg en Finnmaster f68 dc comfort, 225 hk yamaha 2014 modell. Noen her som vet hva jeg gjerne må punge ut for en slik båt (gangtid ca 60 timer)?

Kjenner ikke særlig til Finnmaster, og vurderer det mot Yamarin 68. Synspunkter? Er de rimelig like, også i kjøpspris? 

Takktakk på forhånd for innspill:-)

Først burde jeg vel si at man skal vokte seg for å trekke konklusjoner basert på enkeltanonser når det gjelder pris, men det kan gi en pekepinn. Det ligger en Finnmaster 68 dc med 225 hk yamaha 2014 modell ute på finn til 450 000,- som passer denne beskrivelsen bortsett fra at den har gått 50 timer og ikke 60: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57268049

Søkte forøvrig etter ny pris på denne og fant 536 631,- med 225 hk yamaha: http://vestfoldmaritim.no/bater/finnmaster/68dc/

Da er vel ikke 450 000,- en dårlig pris med tanke på at du får med kartplotter med ekkolodd og havnekalesje. Nå kan det vel være litt rom for prutting som gjør at prisene ikke er direkte sammenlignbare, så kanskje noen som kjenner markedet bedre har innvendinger mot denne sammenligningen.

Jeg tror Yamarin er en del dyrere enn Finnmaster. F.eks. ligger det en ute med 150 hk til 544 000,- http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57947264&searchclickthrough=trueDifferansen i pris mellom 225 hk og 150 hk ser ut til å være på snaut 40 000 når den er helt ny, så det er ganske stor prisforskjell mellom Yamarin og Finnmaster. Jeg tror de er ganske like når det gjelder spesifikasjoner, men Yamarin er vel et mer anerkjent merke. Hvorvidt dette betyr bedre kvalitet har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om, men jeg har ikke hørt noe konkret om at Finnmaster sliter med dårlig kvalitet. Jeg tror jeg ville gått for Finnmaster for en såpass ny båt hvor du uansett burde være dekket av garanti i begynnelsen. Jeg synes ikke en eventuell forskjell i kvalitet rettferdiggjør den store prisdifferansen. Jeg vil gjette på at Yamarin rett og slett utnytter et sterkere merkenavn til å ta en høyere pris. Det  er sikkert noen som vil si at man vil få dette igjen i form av bedre pris når du skal selge igjen, men min erfaring er at du ikke får igjen like mye som du tapte ved å betale mer i utgangspunktet. Likevel gjør det jo prisdifferansen litt mindre totalt sett.

Det er forresten viktig å være klar over at det finnes to forskjellige F225 motorer fra Yamaha. Den nyeste versjonen er samme motor som F250 og F300 og er lettere enn den gamle F225 og koster en god del mer.

Jeg kjenner ikke Finnmaster, og får ikke betalt av yamarin for å skrive det som kommer nå.

Etter å ha vært ombord i, og vurdert en del DC'r i den størrelsen der, vil jeg si at både yamarin og Ibiza er i en klasse for seg når det gjelder finish og detaljer.

Veldig mye virker halvferdig og lite gjennomtenkt i forhold til disse to.

Om det er verdt prisforskjellen får bli opp til den enkelte å bedømme.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...