Jump to content

Alternativ til volvo power trim pumpe? 290DP funker opp ikke ned

Raymond Romsdal

Recommended Posts

Har en power trim til motor til mitt 290dp drev, en slik med tank under.

Demontert det jeg kunne uten å bryte  istykker noe.. Den løfter drevet men, slipper ikke det tilbake. 

Motor funker begge veier, demontert motor og kjørt manuelt med drill.. kommer olje ut når man kjører opp.. ingen olje på ned.. noen som har renovert disse? ifølge volvo går det ikke.. å de skulle jo ha et lite båtbudsjett for en ny.. 

Fant en "kopi" på marinexpress til 4500sek.. er jo garantert bare no ventil styr eller no i ventilhuset som må renoveres eller en tetting som ikke tetter.. men, får ikke demontert ventilhuset fra tanken.. 

Der kan kanskje andre svare deg bedre enn meg, hvorvidt denne er samme som eller kraftigere enn den andre. Jeg mener denne har en innebygget tank.

Send meg gjerne en IM, så kan vi vel bli enig om pris :-). Har også fullt servo utstyr http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=57208002

• 2 uker senere...

Hei Raymond!

Høres ut som du har samme problem som mange andre. Jeg fant gode tips for overhaling av disse pumpene og gjør det med min i dag. Skifter ut 7 O-ringer slik at den holder tett igjen. Ca 100,- for delene jeg får på tirsdag 05.05.15. Veldig spent på resultatet!

PS. Min var slik; etter en stund eller litt påkjenning ville drevet kun opp, men ikke ned. Feilsøkte bryter ved dash og relé som sitter på brakett ved pumpa. Kun ved å løsne tur/retur slange inn på pumpa virket det igjen. Fant ut at den "lekker" innvendig og dermed får trykk på feil side.

Hei Raymond!

Høres ut som du har samme problem som mange andre. Jeg fant gode tips for overhaling av disse pumpene og gjør det med min i dag. Skifter ut 7 O-ringer slik at den holder tett igjen. Ca 100,- for delene jeg får på tirsdag 05.05.15. Veldig spent på resultatet!

PS. Min var slik; etter en stund eller litt påkjenning ville drevet kun opp, men ikke ned. Feilsøkte bryter ved dash og relé som sitter på brakett ved pumpa. Kun ved å løsne tur/retur slange inn på pumpa virket det igjen. Fant ut at den "lekker" innvendig og dermed får trykk på feil side.

Er ikke samme pumpe da, bare at den på Ebay har tank montert på seg allerede? Litt vanskelig å si utfra bildet til Amalie. Pumpe og tank selges separat, begge deler går i stykker så. Pumpe har du jo erfart, tankene sprekker når plasten blir gammel, sikkert vibrasjoner i skroget som hjelper til at det skjer.

Eg har motsatt problem etter montering av drev. Får kjørt drevet ned, men når eg skal kjøre det opp er det ingen reaksjon i det hele. Hverken på bryter i dashbord eller bryter på gasshendel.

Indikatoren teller heller ikke, står ingenting der det pleier å vise om drevet er tiltet opp eller om det står nede. Telleren virket før drevet ble montert, og sylindrene gikk begge veier. 

Hva har eg gjort feil? :(

Har du prøvet at slutte 12v direkte til spolen i relæet (og måske kortslutte polerne på relæerne)?

Hvis panelet er helt dødt, så kunne man få den tanke, at der ikke kommer strøm til panelet i det hele taget. På min VP 41A sidder der en sort boks på toppen af motoren. I den sidder der en automatsikring, som kan være "sprunget". Hvis det sker har jeg hverken strøm til instrumeter eller trim.

Da var problemet løst!! :D

Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet  lot seg tilte i begge retninger.

Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :)

Takk til alle for alle bidrag og løsninger!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...