Raymond Romsdal Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Har en power trim til motor til mitt 290dp drev, en slik med tank under. Demontert det jeg kunne uten å bryte istykker noe.. Den løfter drevet men, slipper ikke det tilbake. Motor funker begge veier, demontert motor og kjørt manuelt med drill.. kommer olje ut når man kjører opp.. ingen olje på ned.. noen som har renovert disse? ifølge volvo går det ikke.. å de skulle jo ha et lite båtbudsjett for en ny.. Fant en "kopi" på marinexpress til 4500sek.. er jo garantert bare no ventil styr eller no i ventilhuset som må renoveres eller en tetting som ikke tetter.. men, får ikke demontert ventilhuset fra tanken.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Kan dessverre ikke hjelpe deg med svar, men kanskje noen av disse kan? http://www.marinedeler.no/ http://www.importex.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Ta en tur på ebay så finner du ettermarkedsdeler til halve prisen inkl frakt og moms. Denne skulle vel passe: http://www.ebay.com/itm/NEW-TILT-TRIM-MOTOR-VOLVO-PENTA-3586765-3856596-3857265-7-854525-3-854346-4-/331423631535?hash=item4d2a6348af&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Redigert 17.April.2015 av Miss Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Raymond Romsdal Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Fungerer denne på samme måte som den med tank? den jeg har er veldig lik den som er linket til på ebay lengre opp. Hva skal du eventuelt ha for denne? Mvh Ray Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Der kan kanskje andre svare deg bedre enn meg, hvorvidt denne er samme som eller kraftigere enn den andre. Jeg mener denne har en innebygget tank. Send meg gjerne en IM, så kan vi vel bli enig om pris :-). Har også fullt servo utstyr http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=57208002 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Noen som vet forsjellene på disse pumpene? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Ehm, flau... satt en skrue under tanken.. derfor fikk jeg ikke den fra værandre.. Åpna opp, tokk vekk overtrykksventilen. lite rusk hindra at ventilen ikke åpna. ( så ut som rester fra produksjon..) tok vekk denne, ventilen åpna... alt ok :) penger spart :) for en gang skyld :D Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Hei Raymond! Høres ut som du har samme problem som mange andre. Jeg fant gode tips for overhaling av disse pumpene og gjør det med min i dag. Skifter ut 7 O-ringer slik at den holder tett igjen. Ca 100,- for delene jeg får på tirsdag 05.05.15. Veldig spent på resultatet! PS. Min var slik; etter en stund eller litt påkjenning ville drevet kun opp, men ikke ned. Feilsøkte bryter ved dash og relé som sitter på brakett ved pumpa. Kun ved å løsne tur/retur slange inn på pumpa virket det igjen. Fant ut at den "lekker" innvendig og dermed får trykk på feil side. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Hei Raymond! Høres ut som du har samme problem som mange andre. Jeg fant gode tips for overhaling av disse pumpene og gjør det med min i dag. Skifter ut 7 O-ringer slik at den holder tett igjen. Ca 100,- for delene jeg får på tirsdag 05.05.15. Veldig spent på resultatet! PS. Min var slik; etter en stund eller litt påkjenning ville drevet kun opp, men ikke ned. Feilsøkte bryter ved dash og relé som sitter på brakett ved pumpa. Kun ved å løsne tur/retur slange inn på pumpa virket det igjen. Fant ut at den "lekker" innvendig og dermed får trykk på feil side. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Er ikke samme pumpe da, bare at den på Ebay har tank montert på seg allerede? Litt vanskelig å si utfra bildet til Amalie. Pumpe og tank selges separat, begge deler går i stykker så. Pumpe har du jo erfart, tankene sprekker når plasten blir gammel, sikkert vibrasjoner i skroget som hjelper til at det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Eg har motsatt problem etter montering av drev. Får kjørt drevet ned, men når eg skal kjøre det opp er det ingen reaksjon i det hele. Hverken på bryter i dashbord eller bryter på gasshendel. Indikatoren teller heller ikke, står ingenting der det pleier å vise om drevet er tiltet opp eller om det står nede. Telleren virket før drevet ble montert, og sylindrene gikk begge veier. Hva har eg gjort feil? :( Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Har du sjekket reléene? Bytte om og se om pumpa oppfører seg likt? Jeg byttet et relé i fjor etter jeg feilsøkte bryter ved dash... Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Har prøvd å byttet om på alle releene, har har løsnet sporet til tannhjulet som forteller hvor drevet er for å se om telleren ville begynne å telle vist eg justerte litt på det men ingen forandring :( Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Har du prøvet at slutte 12v direkte til spolen i relæet (og måske kortslutte polerne på relæerne)? Hvis panelet er helt dødt, så kunne man få den tanke, at der ikke kommer strøm til panelet i det hele taget. På min VP 41A sidder der en sort boks på toppen af motoren. I den sidder der en automatsikring, som kan være "sprunget". Hvis det sker har jeg hverken strøm til instrumeter eller trim. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Da var problemet løst!! :D Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet lot seg tilte i begge retninger. Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :) Takk til alle for alle bidrag og løsninger! Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Aha! Så bra du fant ut av det. Når du sier er det egentlig logisk; et riktig justert trim/drev stopper jo på topp uansett. Det er pga potmeteret som tannhjulet dreier :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.