Vitjaren Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Sist veke måtte eg på sjøen for å slepe i land ein kjenning med motorstopp. Slike spørsmål er noko ein aldri svarer nei til. Årsaka var at oljefilter ikkje vart teita opp etter filterskifte og etter ein times gange på veg heim til eigen havn mista han motoroljen. Når lampe/ alarm vart aktivert var det for sent og berge motor. Motor er pr i dag fast i sylindrane. Båteieger er ikkje motorkyndig og ser bere dei mørke sidene og vil levere båt til gjennvinningstasjon. Eg tykjer dette er for gale og meiner det må no vere ein ypperlig anledning for ein ungdom/Vaksen og skaffe seg eit prosjekt der alt med båt er ok men motor må overhales. Er 10000,- mykje forlangt for ein båt utan motor? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Er vel okei pris det forutsatt at den flyter.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Kan sikkert be om det doble også. Et motorbytte er overkommelig for den som skrur selv, og ikke nødvendigvis rådyrt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Onkelen min hadde en 7000, en 2 fot kortere versjon. Motor er under motorkasse midt i båten , og bør være lett å komme til fra alle kanter på disse. I de første årgangene var det ofte Perkins motorer. Vil si 10-20000 er grei pris om resten er i ok stand Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Oj, ufattelig trist å lese! Når slikt oppstår er det veldig lett for at man gir helt opp og bare vil ha det vekk i full fart. Noen ganger er det greit, mens i andre sammenhenger kan det være greit å trekke pusten godt og telle til ti og så se etter en løsning.. Du skriver ikke hvilke motor dette er, men ser noen av den typen båt har samme motor som er lagt ved link til under her. Finnes sikkert flere slike i brukt hvis man kikker litt rundtforbi. Bare en tanke... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=56846690&searchclickthrough=true Redigert 16.April.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Oj, ufattelig trist å lese! Når slikt oppstår er det veldig lett for at man gir helt opp og bare vil ha det vekk i full fart. Noen ganger er det greit, mens i andre sammenhenger kan det være greit å trekke pusten godt og telle til ti og så se etter en løsning.. Du skriver ikke hvilke motor dette er, men ser noen av den typen båt har samme motor som er lagt ved link til under her. Finnes sikkert flere slike i brukt hvis man kikker litt rundtforbi. Bare en tanke... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=56846690&searchclickthrough=true stiv pris på den ihvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 til en 8000 ville jeg ikke hatt noe mindre enn 70-75hk om båten er tenkt å kjøres som en halvplaner. Onkelen min hadde 49hk Perkins i sin 7000 og det var marginalt. MD21 er en helt ok motor så lenge den kjøres med moderat effektuttak, men å putte den i en 25 fots halvplaner er nok å be om trøbbel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Til Ivar: Mitt poeng var å vurdere en identisk motor som den som står i nå. En som vil gå rett nedpå før man mer eller mindre gir vekk båten. Å vurdere andre merker vil koste en masse tid og penger i ombygging av fundament, inntak, eksos, elektrisk, hylse, propell, motorkasse, etc etc etc. Då blir det steikje dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Vitjaren Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Motoren er ein VM ca 85 hk (Vansini Martelli) Italiensk fabrikat. Montert akter med v gir, lett tilkomst å ta motor ut. Har anbefalt å bruke litt tid å sjekke deletilgang og eventuelt vurdere fikse med hjelp frå fagfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.