Jump to content

Langturbåt. Adventure 40 fra Morganscloud/Attainable adventure cru

eehgil

Recommended Posts

Er det noen som har lest om båtprosjektet Advnenture 40 (A-40) som ble filosofert frem og som nå kanskje er i ferd med å materialisere seg på "Attainable Adventure Cruising " eller " www.morganscloud.com "?

http://www.morganscloud.com/series/boat-design-selection-adventure-40/

Noen som har gjort seg opp noen tanker?

Kort fortalt: De synes markedet mangler en egnet, liten, "billig", solid og komfortabel seilbåt for langturseiling. Ut ifra dette har det blitt skrevet noen kriterier og det har etterhvert kommet til en designer som er begynt å lage skikkelige tegninger, og de sier de har flere produsenter som er villige til å bygge båten.

Prinsippet blir en solid enkel båt, med fokus på lave driftskostnader. For å holde prisen nede og kvaliteten jevn skal båten serieproduseres i store serier, og det vil ikke være noen tilvalg/opsjoner. Du får båten som den er. Alt som er vanskelig å installere/bygge i etterkant skal være montert. Men ingen ting som enkelt kan monteres av kjøper vil være montert. Det vil si at båten bli levert uten elektronikk, autpilot, kjølekompressor, solcellepaneler osv..

Båten skal bli lang, smal og lett. Volummessig bør den sammenlignes med 34-fotere, ikke dagens 40-fotere. 

Det er skrevet veldig mye om den i de forskjellige artiklene på siden jeg linket til over. Og det fleste spørsmål som er mulig å stille er spurt og besvart i kommentarfeltene under artiklene, så om noen skulle være interessert er det bare å lese til øyet er stort og vått :-)

Mine tanker.

Positivt:

-En lang og smal båt med lite deplasement. Med fokus på å være komfortabel i sjøen og god på alle kurser, spesielt kryss.

-Ekstremt solid konstruksjon, spesielt kjølområdet.

-Veldig gjennomtenkt konstruksjon for å unngå lekkasjer gjennom dekk. Røstjern etc..

-Utenpåhengende ror

-Rorkult

-Glassfiber sprayhood (hard dodger), med skjøtepunkt på taket.

-Null treverk utvendig.

-Lav pris (relativt).

-Høy kvalitet

-Overdimensjonert dekksutstyr.

-Lettdrevet for motor og seil

Negativt:

-Kun en skikkelig lugar

-Ikke mulighet for skikkelig autopilot (basert på vindror og rorkultpilot).

-Fall og reveliner håndeteres på masten, sannsynligvis ikke mulighet for å enkelt forlenge dette til cockpit. I og for seg greit nok med håndtering på masten, men tror de ekskluderer veldig mange kjøpere hvis det ikke blir designet for at det enkelt kan forlenges bak til cockpit.

-Fare for at båten blir bygd i amerika, og at interiørdesign ikke vil falle i smak i europa (motsatt virker det å gå veldig bra)

-For liten køy i forpigg. I en båt som er så fokusert på å være en langtidsbolig for et voksent par bør det være en køy der man kan sove med hodet forover, og ikke behøve å være akrobat for å legge seg.

Konklusjonen min er at hovedtanken er veldig bra, skrogform, soliditet, enkelhet og produksjonsprinsipp. Men jeg tror de har rendyrket innredningen litt for mye. Jeg tror det hadde vært vanvittig mange flere aktuelle kjøpere hvis de hadde beholdt skrogfasongen og hovedprinsippene men gjort resten mer "vanlig", blant annet hatt to skikkelige lugarer. Og dermed langt større sjanse for at prosjektet blir realisert. En slik båt som tåler mye vind og vær med glassfiber sprayhood (hard dodger) vil jeg tro dette hadde blitt en hærlig båt her på nord-vestlandet :-D

Jeg synes også de går litt for langt i å påstå at det meste av mindre produksjonsbåter som lages idag er uegnet til langturseiling, det er vel bare å se på hvor mange slike båter som blir brukt til nettopp dette, og hvor bredt de ombord gliser, så er vel det motbevist. Jeg er likevel enig i at det er et marked for en slik båt som er laget med spesielt fokus på ekstra komfortabel og sikker langturseiling (CE A+?)

Noen tegninger, jeg tror ikke noe av dette kan ses på som endelig.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av eehgil (see edit history)
  • 1 måned senere...

Dette er et veldig interessant prosjekt ja. Ideene rundt maskineriet er grundig gjennomtenkt. Glassfibersprayhood, slankt skrog i forhold til lengde, store tanker og fokus på gjennomprøvde løsninger er veldig tiltalende. At rev og liner hånteres ved masten ser jeg ikke på som en bakdel. Mindre motstand og bedre oversikt. Men som du sier, da det ikke er noen muligheter for egen tilpassing både for dette og innredning, så ekskluderer det mange kunder. For min egen del faller denne båten på innredningen. Jeg har mange barn, og ser ikke for meg at de kan sove i salongen. Småbarn legger seg jo normalt før de voksne.

Skal du ha med barn på langtur, er du utenfor målgruppen til Adventure 40. Den er designet for et par som reiser på langtur alene.

Det er forøvrig fullt mulig å modifisere båten etter at den evt er levert, som å trekke fall tilbake til cockpiten. Men båten blir levert så enkelt og solid som mulig.

Jeg liker konseptet, må bare prioritere pengebruken litt annerledes i noen år, om jeg skal få råd.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Her har nok uavhengigheten/ forbruket av strøm høyeste prioritet, og derfor legges det vekt på vindror som styrmann fremfor en elektrisk variant. Som på andre båter, vil det jo sikkert være mulighet for å installere en AP under dekk her også. Men det kan fort bli mye ekstrakostnader for å tilpasse en slik langturbåt etter egne preferanser. Er selv på utkikk etter et godt vindror, og lurer på hva dette båtprosjektet anbefaler.

Utenpåliggende ror, rorkult og tillerpilot er jo en del av konseptet.

Enkel, billig og driftsikkert.

Får du trøbbel med en tillerpilot bytter du hele greia. Tar ca. 10 sekunder.

Holder på å byttet fra ST2000 til TP32 as we speak.

Det kunne ikke falle meg inn å montere en masse pumper, slanger, bokser, ledninger og jernvarer under dekk for å oppnå marginalt bedre funksjonalitet.

Kan sikkert ha noe for seg, denne båten – men det virker nå rimelig speiselt å hevde at dagens produksjonsbåter er så alt for uegnede til å dra på langtur. Rorkultpiloter dør som døgnfluer, men montering på vindror kan selvsagt funke.

Selv om hovedmålgruppen av folk som drar på langtur er par har de gjerne besøk fra tid til annen, ganske begrensende å måtte ha disse boende i salongen.

Ja ikke vet jeg, men han jeg kjøpte båten av hadde den med på en liten øytur på 12000 nm.

Kun tillerpilot og vindror.

Men det er ikke poenget. Båten det diskuteres her skal være på budsjett. Og det er vanskelig å rigge noe annet en tillerpilot på et utvendig ror. 

Tar man utgangspunkt i TP 32 så er den svært kraftig. Med kulekretsdriften er den også solid bygget.

Den koster ca 7000.-. Installasjonskostnad kanskje et par hundringser.

En state-of-the-art seilbåtpilot som NKE Gyropilot koster det tidobbelte. Og er dyr å installere.

Bruker man opp ti TP32 i levetiden til en Gyropilot?

Jeg vet ikke.

Liker mye av konseptet, men den blir for liten og litt feil innredet. Må være mulig å ha med gjester ombord som får egen lugar. Vil ha minimum 3 lugarer, så da bør båten litt opp i størrelse. Men solid og enkel har jeg sansen for.

Autopilot er noe jeg ville prioritert veldig høyt på havet. Spesielt shorthand. Autopilot skal klare å styre hele tiden, også de dagene en seiler 200-220 nm i døgnet. Har spist middag under dekk når båten ligger jevnt mellom 10 og 15 knop i store bølger, med full tillitt til at autopiloten klarer å holde kursen uten kluss. Nye autopiloter bruker heller ikke mye strøm (nesten ikke rorutslag på surfene), gamle tømmer batteriet i mye sjø. Vindror er ubrukelig på surfer i 15 knop, vind inn på båten (apparent wind) endrer seg for mye. På moderne planende båter er vindror rett og slett ubrukelig mye av tiden, fungerer fint på trege båter (har seilt mange tusen NM med vindror og treg båt, så kjenner fordelene som er mange). Mulig en TP32 klarer å styre båten, det er software som er det viktigste hvis motoren er kraftig nok. Men kystseilas og passaten med mye medvind og stor sjø krever veldig forskjellige egenskaper. Tipper ST 2000 du hadde bare ble brukt når en kjørte motor. Alle med autopilot på rorkult byttet disse mange ganger på en atlanterhavskryssing når jeg seilte der.

Jeg reagerer litt på at man har valgt frampiggen som sovested på en langtur seiler.

Min erfaring er at det er bedre å ligge lenger bak i båten. For det første rører det seg vesentlig mindre i sjø lengre bakover i båten, og for det andre er det mindre fukt/temperatur utfordringer lengre bak (ihvertfall på de jeg har sett, tror det har med at det ligger dypere i sjøen) ?.

Eneste er motor dur, men det er jo ikke noe problem når man seiler..

Eller blir det merkbart mindre fremtredende forskjeller på frempig og akterlige lugarer ved en 40 foter fremfor 30 fotere som jeg har mest erfaring fra ?

Personlig anser jeg meg midt i målgruppa for en slik skute for ett par alene på langtur (om noen år).

Gjestesenger i salong anser jeg som mindre problem enn mangel på gode sjøkøyer.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

På båter 45-50 fot er det veldig stor forskjell på lugar foran og bak. Bak kryper du inn i senga, forran er det god gulvplass til å skifte, eget bad, mulig å gå inn fra siden på senga (fra begge sider). Hvis lugar er viktig forstår jeg at eierlugar er foran. Selv foretrekker jeg bak, da vi seiler en del netter og jeg overhodet ikke savner plassen foran. På kryss funger lugar foran veldig dårlig. Gode sjøkøyer er viktig, men dette er løsbart på de fleste båter. Fukt / temperatur opplever jeg som særnorsk, og kan løses med bedre varmeapparat (i varmen er ikke dette ett problem). Eneste i regn er lukene bak under sprayhood, dermed mulig å ha åpne. Motordur er levelig, værre med snakking ute på nattevakta. Løses ved å ha alenevakter.

Tanken med at man skal bruke vindror og tillerpilot på langtur er nok god, Men jeg tror båten hadde vært akutell for langt flere hvis man hadde designet inn en mulighet for å montere en skikkelig "under dekk" autopilot. Det burde være mulig hvis man på et vis lager et godt drenert rom, med en spalte der armen til autopiloten passerer gjennom.

Det er tenkt at forpiggen skal brukes kun når man ligger i havn eller til ankers. Underveis skal slaongbenkene rigges til sjøkøyer. Argumentet er at den absolutt største andelen av tiden tilbringer man til kai eller ankers, og derfor en det prioritert slik. Jeg mener at man burde ha tenkt litt annerledes og prøvd å fått inn en skikkelig rederlugar lenger akter som skal benyttes både underveis og til kai/ankers. Så kunne forpiggen blitt gjort litt mindre og fungert som gjestelugar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...