roeren Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Et eksempel på Den Nye Robåtbruken Tirsdag ca 1630 var det av sted i robåten, fra Randesund til medlemskveld i Bragdøya Kystlag. Frisk vest-sør-vest vind. Første strekket, fra Herøya til Olavsholmen, gikk riktig greit. Litt småbølger var det, men såpass le fra Dvergsnestangen at jeg kunne blandero; ro med påhengsen ruslende på lav fart. Motoren leverte den kraften som en eller to roere skulle levert. Da jeg kom rundt Tangen, fikk jeg mer vind og mer sjø, la inn årene, og satte mer fart på motoren. Det ble mange småskavler og en god del skvett over Korsvikfjorden (hadde skikkelig regntøy, selvsagt!). Ja, også litt småskavler inn over esingen fremme. Men - pytt-pytt - de få literne tok den installerte el-pumpen seg av! Etter hvert som jeg nærmet meg Odderøya, ble både vind og sjø svakere, så den siste kvartmilen frem til Sjøhusene (kystkultursenteret) gikk nokså tørt for seg. Etter en stund rodde jeg fra Sjøhusene og til Innseilingsbua i Kyresundet. Både vind og strøm fra vest var ordentlig frisk her, så jeg tenkte det kunne bli en riktig frisk seilas over fjorden når jeg skulle tilbake. Etter aktiviteter på øya, og en vaffel, gikk jeg ca åtte om kvelden om bord igjen, rodde videre østover i sundet, og satte seil. Men nå hadde vinden spaknet svært; det var nærmest vindstille i sundet. Vel, utpå fjorden var det litt mer vind, selv om det var spaknet mye, så det meste av seilasen gikk ganske strykende. I havn på Herøya ca 21.30. Nyttig båt! Og festlig! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Får mer og mer lyst på robåt igjen, angrer på at jeg lot oselver kopien i glassfiber gå for noen år siden. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
roeren Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Jøss - oselverkopi i plast! Det hadde vært praktisk (samme hva trad.-båtbyggerne/Oselvarverkstaden sier!) Jeg vet at det er støpt kopier av ulike robåter rundt om, uten at jeg vet i detalj hvor; kanskje du kan finne en annen trad. robåt i plast ? Eller tre, selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.