Jump to content

Volvo Penta IPS drev - anodene mine forsvinner for fort

bergetun

Recommended Posts

Hvis jeg har regnet riktig, tar forutsetningen at du har 12 V anlegg, så kan det (kjenner ikke Victron eller oppkobling) hende at det nå og da er tilnærmet 0,17 A ute og surrer i systemet. Man kan sette 'mer enn' 30 mA som grense for bekymring. Under 30 mA, helt greit. Jeg har en batterimonitor (BEP) i Hulda, når jeg slår av alt, men shunten er tilkoblet, viser den 0 A v/ ca. 13 V (husker ikke om den viser desimaler av A). Men jeg fanger helle ikke opp noen elektroner med multimeter. Det er Ampere som er interessant i korrosjon, det tallet viser direkte elektroner i bevegelse.

Nå er ikke jeg spesialist på elektriske anlegg. Jeg er heller ikke spesialist på statikk, gikk til dels skoa av meg i en annen tråd. Jeg er utdannet innen våtkorrosjon (høgskolen i Vestfold bl.a.) Noen års praksis (15) fra offshore og industri.

Hulda holder minusen i skroget ved hjelp av anoder (forbruk 12 mnd. mindre enn 100 gram). Til vanlig to-polet anlegg. Motorkjøring, minus til motor/skrog. Skilletrafo på landstrøm. Ikke en rustflekk på undervannsskroget, selv om jeg har AISI 316L sveiset til sort stål. Hulda er en ukes tid på land hvert annet år.

Jeg ville ikke vært bra på å finne ut elektriske feil, inkompetent. Her mer enn nok med å rote rundt i mitt eget ledningssurr.

Sliter også med rask tæring på disse IPS-anodene. Har kjøpt et par billige (men store) Biltemaanoder og koblet med 4 mm ledning mot gods i båten. Henger bare ut i vannet og spises opp av tæring. Avlaster da de svinedyre VP-anodene slik at de ikke tæres fullt så raskt. Har ingen god forklaring på hvorfor tæring skjer raskt men hvis du ser rundt på forumet her så er det jo beskrevet et hav av kilder til krypstrøm rundt et bryggeanlegg.

Det er hva man kaller 'katodisk beskyttelse med påtrykt spenning'. Har blant annet blitt benyttet på skip i noen årtier, og skal nå blant annet benyttes på en del broer for å beskytte armeringsjern mot korrosjon. Systemet fungerer som regel helt etter hensikten. I korte trekk så blir det dyttet inn elektroner og erstatter dem som forsvinner. På jern så er den ene reaksjonsligningen Fe (går mot) Fe2-. Altså rust er blant annet et ion av jern som har mistet to elektroner. Det er disse ionene som får tilført nye elektroner. Og ikke binder seg og danner f.eks. Fe2O3. Da er løpet kjørt, meget stabil forbindelse som krever mye energi for å reversere. Imponert? Utrolig hva man har kunnet, og glemt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...