mateco Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Her er en link til et tidligere innlegg. Linken inneholder en informativ artikkel om galvanisk tæring, hentet fra danske Bådmagasinet.dk https://baatplassen.no/i/topic/97345-landstr%C3%B8m-fjerne-jording-t%C3%A6ringsfare/page-3#entry1383789 Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
bergetun Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 @Hulda : Takk for svar. Er usikker på hvilke levering ips drevene og propellene er. Skal finne det ut. Det som jeg merker er batteri monitoren (Victron) av og til viser +2 watt (altså inn)selv om landstrøm ikke er koblet på og alle forbrukere av (hovedstrøm) Er ikke det merkverdig ?? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Så over til løsning, hvem i bergensområdet er det som er flinke på slikt? Både jeg og @Bergetun holder til i Bergen, så jeg er ihvertfall interessert i å få tak i noen som kan hjelpe å identifisere om det er problemer i min båt, nabobåt, eller havneanlegget... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Hvis jeg har regnet riktig, tar forutsetningen at du har 12 V anlegg, så kan det (kjenner ikke Victron eller oppkobling) hende at det nå og da er tilnærmet 0,17 A ute og surrer i systemet. Man kan sette 'mer enn' 30 mA som grense for bekymring. Under 30 mA, helt greit. Jeg har en batterimonitor (BEP) i Hulda, når jeg slår av alt, men shunten er tilkoblet, viser den 0 A v/ ca. 13 V (husker ikke om den viser desimaler av A). Men jeg fanger helle ikke opp noen elektroner med multimeter. Det er Ampere som er interessant i korrosjon, det tallet viser direkte elektroner i bevegelse. Nå er ikke jeg spesialist på elektriske anlegg. Jeg er heller ikke spesialist på statikk, gikk til dels skoa av meg i en annen tråd. Jeg er utdannet innen våtkorrosjon (høgskolen i Vestfold bl.a.) Noen års praksis (15) fra offshore og industri. Hulda holder minusen i skroget ved hjelp av anoder (forbruk 12 mnd. mindre enn 100 gram). Til vanlig to-polet anlegg. Motorkjøring, minus til motor/skrog. Skilletrafo på landstrøm. Ikke en rustflekk på undervannsskroget, selv om jeg har AISI 316L sveiset til sort stål. Hulda er en ukes tid på land hvert annet år. Jeg ville ikke vært bra på å finne ut elektriske feil, inkompetent. Her mer enn nok med å rote rundt i mitt eget ledningssurr. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Sliter også med rask tæring på disse IPS-anodene. Har kjøpt et par billige (men store) Biltemaanoder og koblet med 4 mm ledning mot gods i båten. Henger bare ut i vannet og spises opp av tæring. Avlaster da de svinedyre VP-anodene slik at de ikke tæres fullt så raskt. Har ingen god forklaring på hvorfor tæring skjer raskt men hvis du ser rundt på forumet her så er det jo beskrevet et hav av kilder til krypstrøm rundt et bryggeanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 IPS propellene er laget av bronsenikkelaluiminum legering om jeg husker rett. Mulig drevene er av samme legering. Det elektroniske systemet VP har til IPS løser problemet. Det føler av spenningen og sender ut motstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Det er hva man kaller 'katodisk beskyttelse med påtrykt spenning'. Har blant annet blitt benyttet på skip i noen årtier, og skal nå blant annet benyttes på en del broer for å beskytte armeringsjern mot korrosjon. Systemet fungerer som regel helt etter hensikten. I korte trekk så blir det dyttet inn elektroner og erstatter dem som forsvinner. På jern så er den ene reaksjonsligningen Fe (går mot) Fe2-. Altså rust er blant annet et ion av jern som har mistet to elektroner. Det er disse ionene som får tilført nye elektroner. Og ikke binder seg og danner f.eks. Fe2O3. Da er løpet kjørt, meget stabil forbindelse som krever mye energi for å reversere. Imponert? Utrolig hva man har kunnet, og glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.