Rikki Tikki Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Som topic sier trenger jeg tips og råd om hvordan jeg skal klare å slå den stjerneformede delen langt nok inn, uten å ødelegge den eller veiv. Veiva er altså konet med en splint hvorav det er et hakk i delen jeg skal ha inn på den. Jeg tror jeg mangler noen cm. Er dog usikker på om den skal helt på,tar gjerne imot all kunnskap på dette feltet. Dette er altså delen midt i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Varm den godt opp, for eksempel i varmevann. Legg en treplanke imellom og slå på med hammer. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Varm den godt opp, for eksempel i varmevann. Legg en treplanke imellom og slå på med hammer.Ha, at jeg ikke har tenkt på å varme den opp selv. Utrolig god tips, så takk for det :) Da skal vi se om vi ikke får montert dette sammen i kveld :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Den skal nok neppe lenger inn. Stram bolten med foreskrevet moment, så sitter alt som det skal etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kdtran Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Helt klart oppvarming som er tingen her ja, men jeg vil anbefale at delen varmes opp til ca 200degC, enten ved å legge den i stekeovnen i 20 minutter, eller ved å varme jevnt med gassbrenner. Da glir den rett på konen etterpå, uten harde slag med hammer. Slår du hardt med hammer risikerer du å rive konen og/eller at delen entres skjevt på konen den skal innpå. Se også om du kan klare å finne ut hvor langt innpå delen skal. Fordelen med tilstrekkelig oppvarming er at delen blir "romslig" nok til at du får noen sekunder til å justere avstanden til den er riktig. Redigert 16.April.2015 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Men den blir bortimot umulig å få av igjen i fremtiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Mye gode tips her. Jeg har til nå slått den på men treplanke og hammer som er rådet over her. Men på et tidspunkt ville den ikke lenger på. Jeg mistenker at den skal 1,5 cm lenger inn, så veiva flukter med kanten på den "stjerneformede" koblingsdelen. Tenker jeg prøver meg med gassbrenner, siden motoren står i båten som er på vannet kan det bli problematisk å forvarme den i ovn. Prøver først å varme den mens den står på veiva. Om jeg fortsatt sliter får jeg dra den av med avdrager for så å forvarme den med gassbrenner. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Men den blir bortimot umulig å få av igjen i fremtiden..." "Koblingsdelen" som satt på motoren fra før måtte jeg varme med gassbrenner for å klare å dra den av med avdreager. Det som bekymrer meg ved at jeg ikke får den helt på plass er at jeg ikke får montert girkassen korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Dette er et bilde av den delen som originalt sto på motoren. Den er tilsynelatende montert lenger inn, men den frukter heller ikke helt. Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Tror det er best at du trekker av denne koblingen før du varmer den. Hvis du varmer den mens den står på så vil veivakselen også varmes opp og utvide seg tilsvarende. Har du ikke noen dokunentasjon som viser hvor langt inn den skal? Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Tror det er best at du trekker av denne koblingen før du varmer den. Hvis du varmer den mens den står på så vil veivakselen også varmes opp og utvide seg tilsvarende. Har du ikke noen dokunentasjon som viser hvor langt inn den skal? Det har du helt rett i. Jeg gjorde dette først uten hell. Dro den så av for å varme den med gassbrenner. PLOPP! Så var den på med håndkraft. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Nå er det altså helt på. Da gjenstår det bare å skru på skviven med en bolt. De boltene jeg mente var til dette passer altså ikke. Har to da jeg demonterte denne delen fra den gamle motoren. Jeg ser altså at boltene har forskjellig koning. Skal nå prøve å nøste opp i dette ved å sjekke manual osv. Så går jeg nok for å skaffe ny riktig bolt ila morgendagen. Redigert 16.April.2015 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Jamen hvorfor so vanskelig? Der er gjenger midt i akselen som den no er kommen innpå. Ein mutter og ei stor skive innpå ein lang skrue, som blir skrudd inn i akselen, so er det berre å dra koblinga inn med mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Jamen hvorfor so vanskelig? Der er gjenger midt i akselen som den no er kommen innpå. Ein mutter og ei stor skive innpå ein lang skrue, som blir skrudd inn i akselen, so er det berre å dra koblinga inn med mutteren. Mehehe. For meg kan det ofte bli litt vanskelig. Det eneste som mangler nå er riktig bolt. Altså riktig str og koning, sånn at jeg ikke drar i stykker gjengene. Når jeg har denne i hende gjenstår det kun å skru denne på for så å montere motoren til girkassen. Redigert 17.April.2015 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Slike saker har jeg utført mange ganger i profesjonell sammenheng. Og etter de prosedyrene jeg har jobbet etter, er det generelt forbud mot bruk av en hver form for åpen varme. All ekspansjon av nav, uansett, skal foregå ved oppvarming i varmeskap, vannbad, oljebad, varmematter etc. Maksimal tillatt temperatur er 170 grader C. Så da varmet vi opp, brukte jekkeanordning, her senterbolt, skive og mutter. Varmer navet og bruker mutteren til å drive det innover. Så brukte vi som regel måleur for å posisjonere navet i hht. spec. Banking/hamring var ensbetydende med stryk til eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Slike saker har jeg utført mange ganger i profesjonell sammenheng. Og etter de prosedyrene jeg har jobbet etter, er det generelt forbud mot bruk av en hver form for åpen varme. All ekspansjon av nav, uansett, skal foregå ved oppvarming i varmeskap, vannbad, oljebad, varmematter etc. Maksimal tillatt temperatur er 170 grader C. Så da varmet vi opp, brukte jekkeanordning, her senterbolt, skive og mutter. Varmer navet og bruker mutteren til å drive det innover. Så brukte vi som regel måleur for å posisjonere navet i hht. spec. Banking/hamring var ensbetydende med stryk til eksamen. Da tror jeg at jeg strøk greit. Dette skal jeg helt klart ta til betraktning nestegang, men når er det gjort og koblingen er på. Nå mangler jeg bare bolten. Snakket med La-Sa og denne delen hadde utgått. Finner den heller i nettbutikken til Marna, men har sendt en mail så får vi se når pensjonistene er på ballen der. Tenker å ta med meg gjengesettet ut i kveld for å sjekke hvilken dim bolten og gjengene har. Har folket noen anbefalinger av steder som selger bolter i div dimensjoner i Oslo med omegn? Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Sjekket litt rundt på nettet og ser at denne bolten er ute av produksjon. Det er del nummer 12 på dette motorkartet https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742070-21-13558.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.