Jump to content

Hvordan få trykket/slått på del til koblingshus

Rikki Tikki

Recommended Posts

Som topic sier trenger jeg tips og råd om hvordan jeg skal klare å slå den stjerneformede delen langt nok inn, uten å ødelegge den eller veiv. Veiva er altså konet med en splint hvorav det er et hakk i delen jeg skal ha inn på den. Jeg tror jeg mangler noen cm. Er dog usikker på om den skal helt på,tar gjerne imot all kunnskap på dette feltet. Dette er altså delen midt i bildet.

bilde

bilde

Helt klart oppvarming som er tingen her ja, men jeg vil anbefale at delen varmes opp til ca 200degC, enten ved å legge den i stekeovnen i 20 minutter, eller ved å varme jevnt med gassbrenner.

Da glir den rett på konen etterpå, uten harde slag med hammer. 

Slår du hardt med hammer risikerer du å rive konen og/eller at delen entres skjevt på konen den skal innpå.

Se også om du kan klare å finne ut hvor langt innpå delen skal. Fordelen med tilstrekkelig oppvarming er at delen blir "romslig" nok til at du får noen sekunder til å justere avstanden til den er riktig.

Redigert av kdtran (see edit history)

Mye gode tips her. Jeg har til nå slått den på men treplanke og hammer som er rådet over her. Men på et tidspunkt ville den ikke lenger på. Jeg mistenker at den skal 1,5 cm lenger inn, så veiva flukter med kanten på den "stjerneformede" koblingsdelen. Tenker jeg prøver meg med gassbrenner, siden motoren står i båten som er på vannet kan det bli problematisk å forvarme den i ovn. Prøver først å varme den mens den står på veiva. Om jeg fortsatt sliter får jeg dra den av med avdrager for så å forvarme den med gassbrenner. 

Tror det er best at du trekker av denne koblingen før du varmer den. Hvis du varmer den mens den står på så vil veivakselen også varmes opp og utvide seg tilsvarende. Har du ikke noen dokunentasjon som viser hvor langt inn den skal?

Det har du helt rett i. Jeg gjorde dette først uten hell. Dro den så av for å varme den med gassbrenner. PLOPP! Så var den på med håndkraft.

bilde

Nå er det altså helt på. Da gjenstår det bare å skru på skviven med en bolt. De boltene jeg mente var til dette passer altså ikke. Har to da jeg demonterte denne delen fra den gamle motoren. Jeg ser altså at boltene har forskjellig koning. Skal nå prøve å nøste opp i dette ved å sjekke manual osv. Så går jeg nok for å skaffe ny riktig bolt ila morgendagen.bilde

Redigert av kapten (see edit history)

Jamen hvorfor so vanskelig? Der er gjenger midt i akselen som den no er kommen innpå. Ein mutter og ei stor skive innpå ein lang skrue, som blir skrudd inn i akselen, so er det berre å dra koblinga inn med mutteren.

Mehehe. For meg kan det ofte bli litt vanskelig.

Det eneste som mangler nå er riktig bolt. Altså riktig str og koning, sånn at jeg ikke drar i stykker gjengene. Når jeg har denne i hende gjenstår det kun å skru denne på for så å montere motoren til girkassen.

Redigert av kapten (see edit history)

Slike saker har jeg utført mange ganger i profesjonell sammenheng. Og etter de prosedyrene jeg har jobbet etter, er det generelt forbud mot bruk av en hver form for åpen varme. All ekspansjon av nav, uansett, skal foregå ved oppvarming i varmeskap, vannbad, oljebad, varmematter etc. Maksimal tillatt temperatur er 170 grader C. Så da varmet vi opp, brukte jekkeanordning, her senterbolt, skive og mutter. Varmer navet og bruker mutteren til å drive det innover. Så brukte vi som regel måleur for å posisjonere navet i hht. spec. Banking/hamring var ensbetydende med stryk til eksamen.

Slike saker har jeg utført mange ganger i profesjonell sammenheng. Og etter de prosedyrene jeg har jobbet etter, er det generelt forbud mot bruk av en hver form for åpen varme. All ekspansjon av nav, uansett, skal foregå ved oppvarming i varmeskap, vannbad, oljebad, varmematter etc. Maksimal tillatt temperatur er 170 grader C. Så da varmet vi opp, brukte jekkeanordning, her senterbolt, skive og mutter. Varmer navet og bruker mutteren til å drive det innover. Så brukte vi som regel måleur for å posisjonere navet i hht. spec. Banking/hamring var ensbetydende med stryk til eksamen.

Da tror jeg at jeg strøk greit. Dette skal jeg helt klart ta til betraktning nestegang, men når er det gjort og koblingen er på. 

Nå mangler jeg bare bolten. Snakket med La-Sa og denne delen hadde utgått. Finner den heller i nettbutikken til Marna, men har sendt en mail så får vi se når pensjonistene er på ballen der. 

Tenker å ta med meg gjengesettet ut i kveld for å sjekke hvilken dim bolten og gjengene har. Har folket noen anbefalinger av steder som selger bolter i div dimensjoner i Oslo med omegn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...