TerjeFjern Startet 16.April.2015 Link til dette innlegget Startet 16.April.2015 SKal sette inn en ProSplit R i min Rinker 232 og ble noe usikker når jeg tok en titt på det eksisterende opplegget til hovedbryter i dag selv om når jeg ser på bildene av dynamo ser en kabel som antagelig svarer på mitt spørsmål men er greit å sjekke ut med andre også først.. Disse kablene satt på felles koblingen på hovedbryteren. Fra venstre er det en ukjent rød/sort kabel, neste kabel går til + på trimcylinderpumpe, Den tykke nr 3 går til starter og den ytterst til høyre går til ankervinsjen. Rent logisk skal jo ladestrømmen fra dynamo komme inn i senter av bryteren og jeg antok at den rød/sort er ladestrøm fra dynamoen men jeg fant jo ikke kabelen i gjen på dynamoen. Begymringen min startet når jeg ikke fant den røde ytterst til venstre igjen på dynamoen men kun en orange og en sort som jeg antar er jording. På bildet jeg tok av dynamoen skimter jeg en rød/sort kabel som går sammen med den orange som jeg ikke er i stand til å se i motorrommet selv da mine egenskaper som slangemenneske er dårlig. Tenker jeg riktig når jeg mener den rød/sorte er ladestrømmen fra dynamoen? Som skal til "Alt in" på ProSplit boksen? Hvem tar jeg "ignition feed" fra. Er håpløst når jeg ikke ser hva som er merkingen på dynamo. Hva er den orange til ? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Har tatt flere bilder av baksiden av dynamo og ser at den røde jeg ser går sammen med en lilla kabel til 2 koblinger på dynamo. Dette kan ikke være samme røde jeg fant da det er et mye mindre kvadrat på disse. Synes det er merkelig at den orange skifter farge og blir rød/sort men det må jo være ladestrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 (redigert) Hei Terje.Jeg har ikke noe koblingsskjema til denne motoren, men tror ikke at B+ går til hovedbryteren.Er dette original da går den til startmotoren, som det pleier å være, og derfra videre.Jeg misstenker også at denne hovedbryteren er koblet som den skal, dvs. for å stenge mot forbrukere men ikke mellom dynamo og batteri.PSR kobles så enkelt som den bare kan være. Kablene på dynamo B+ fjernes, er det flere så bare kobles disse sammen(skrue og skiver og selvsikrende mutter. ISOLERES ordentlig med tykke/flere lag krympestrøpe og FESTES !)Med det unngår du også evt. krøll med andre enheter på systemet siden den ikke forandres.=========================== Ny kabel fra B+ til PSR AltNye kabel (eller eksisterende fra skillediode, brytere, relébasert fordeling) kobles mellom batteriene og PSR (Start, Bat2, Bat3 / to til med PSR-T)Hovedsikringer mellom batteri og PSRFeedNeg til felles-minus/B-FeedPos til enten D+/61/L på dynamo, eller en annen positiv kobling som slås på/av med tenningslås. (Trenger bare pos spenning mer enn 3V) Ferdig! Jørg Redigert 18.April.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TerjeFjern Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Her er koblingsskjema for motoren. Ser at den orange ledningen går til starteren og deretter går det en rød til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Ja, da var antakelsen bekreftet med det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TerjeFjern Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.