Jump to content

Montering av ProSPlit R på en Mercruiser 5.0 1998 modell

TerjeFjern

Recommended Posts

SKal sette inn en ProSplit R i min Rinker 232 og ble noe usikker når jeg tok en titt på det eksisterende opplegget til hovedbryter i dag selv om når jeg ser på bildene av dynamo ser en kabel som antagelig svarer på mitt spørsmål men er greit å sjekke ut med andre også først.. Disse kablene satt på felles koblingen på hovedbryteren. Fra venstre er det en ukjent rød/sort kabel, neste kabel går til + på trimcylinderpumpe, Den tykke nr 3 går til starter og den ytterst til høyre går til ankervinsjen.

Rent logisk skal jo ladestrømmen fra dynamo komme inn i senter av bryteren og jeg antok at den rød/sort  er ladestrøm fra dynamoen  men jeg fant jo ikke kabelen i gjen på dynamoen.

Begymringen min startet når jeg ikke fant den røde ytterst til venstre igjen på dynamoen men kun en orange og en sort som jeg antar er jording. På bildet jeg tok av dynamoen skimter jeg en rød/sort kabel som går sammen med den orange som jeg ikke er i stand til å se i motorrommet selv da mine egenskaper som slangemenneske er dårlig.

Tenker jeg riktig når jeg mener den rød/sorte er ladestrømmen fra dynamoen? Som skal til "Alt in" på ProSplit boksen? Hvem tar jeg "ignition feed" fra. Er håpløst når jeg ikke ser hva som er merkingen på dynamo.

bilde

Hva er den orange til ?

bilde

bilde

Hei Terje.
Jeg har ikke noe koblingsskjema til denne motoren, men tror ikke at B+ går til hovedbryteren.
Er dette original da går den til startmotoren, som det pleier å være, og derfra videre.

Jeg misstenker også at denne hovedbryteren er koblet som den skal,

dvs. for å stenge mot forbrukere men ikke mellom dynamo og batteri.

PSR kobles så enkelt som den bare kan være.

Kablene på dynamo B+ fjernes, er det flere så bare kobles disse sammen
(skrue og skiver og selvsikrende mutter. ISOLERES ordentlig med tykke/flere lag krympestrøpe og FESTES !)
Med det unngår du også evt. krøll med andre enheter på systemet siden den ikke forandres.

===========================

Ny kabel fra B+ til PSR Alt
Nye kabel (eller eksisterende fra skillediode, brytere, relébasert fordeling) kobles mellom batteriene og PSR (Start, Bat2, Bat3 / to til med PSR-T)
Hovedsikringer mellom batteri og PSR
FeedNeg til felles-minus/B-
FeedPos til enten D+/61/L på dynamo, eller en annen positiv kobling som slås på/av med tenningslås. (Trenger bare pos spenning mer enn 3V)

Ferdig!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...