Jump to content

Montering av ekstra batteri

hermansen

Recommended Posts

:confused: Jeg har en Volvo KAD32 med 2 batterier i min båt. Fra motor er det en standard laderegulator med 2 utganger. Utgang 1 er til startbatteri og utgang 2 til forbruk.

Jeg ønsker å montere et 3. batteri i båten som skal betjene en baugpropell. Dette skal mao være en egen batteribank.

Må jeg da bytte ut den laderegulatoren som er standard (med 2 utganger) eller kan jeg koble en ny laderegulator/skillediode etter utgang 2 (forbruk) og la denne betjene forbruk og baupropell ?

Er det noen som vet om noen gode koblingsskjemaer for dette ?

Hvis du allerede har to batterier og en god generator på motoren burde det ikke være nødvendig med et ekstra batteri til baugpropellen. Da er du imidlertid avhengig av å ha tykke nok ledninger fra generator via det batteriet du velger å bruke og til baugpropellen. Hva som er tykt nok avhenger igjen av avstanden. Dette forutsetter at du bare bruker baugpropellen når du har motoren igang, slik at den kan bidra med f.eks. 70 ampére.

Hvis ledningene ombord er for tynne kan det kanskje være enklere å installere et nytt batteri slik du tenker, men jeg ville heller sørget for at strømmen kom lett frem.

Far Out

:diving:

PS For å svare på spørsmålet ditt: Du kan koble både forbruks- og baugpropell-batteriene til samme utgang og skille dem med relé eller dioder. Diodene vil gi omkring 0,5 volt spenningsfall som må kompenseres enten ved at regulatoren måler ladespenningen på batteriet eller ved at du lurer regulatoren ved f.eks. å lodde inn en diode der den føler spenningen.

Redigert av Far Out (see edit history)

Skal du kjøre baugpropellen på ditt eksisterende forbruksbatteri krever dette kraftig tverrrsnitt på kablene, med langt strekk blir dette også endel kronasjer. Foreslår derfor eget batteri plassert tett ved propellen og ladekabler frem til batteriet med normalt tverrsnitt.

Laderegulator og ladestrømsfordeler er 2 forskjellige ting. Jeg antar at du mener ladestrømsfordeler. Bytt ut ladestrømsfordeleren du har med en som har 3 utganger og du har løst problemet. Pga spenningsfallet kan du ikke koble en ny inn på den gamle ladestrømsfordeleren. Og hvorfor skulle du det? Når du først kjøper en ny, er det jo bare å kjøpe den riktige i utgangspunktet.

Så kan man spørre seg om vitsen. Hvorfor gjør du egentlig dette? Synes du det er for lite bryderi å holde orden på 2 batteribanker og vil ha en til? Med den motoren du har antar jeg at båten din ikke er allverdens stor. Da er vel ikke baugpropellen allverdens kraftig heller? Og ledningsstrekket fram til baugpropellen ikke all verdens langt. Hvorfor ikke bare koble baugpropellen inn på det du allerede har?

Skal du ha et eget batteri til baugpropellen, er vitsen at det står i baugen. Står det i baugen må det tåle vibrasjonene og slagene som skjer i baugen. Står det kronglete til, må du ha et batteri som er vedlikeholdsfritt. Så må du uansett koble opp ladeledninger.

Hvilken gevinst er det du ønsker å oppnå når du er villig til å påta deg dette bryderiet og kostnadene det medfører?

Lotus

Jeg har allerede montert baupropell (dvs et firma har gjort det). Den er koblet mot forbruksbatteriet som er et Sønnak geletype batteri på 120 ah. Det fungerer utmerket.

Men jeg tenkte at siden jeg hadde et 80 ah batteri til overs (det gamle forbruksbatteriet) så lurte jeg på om jeg skulle montere dette inn selv som et 3. batteri bare til baupropellen. For dersom jeg kobler dette i parallell til mitt 120 ah forbruk i dag så vil det jo bli feil. Parallelle batterier bør være av samme styrke, eller hva ?

Men dersom jeg ikke kobler inn mitt 3 batteri så regner jeg slik på strømforbruket:

Baugpropell på 3 HK (type Sidepower SP40Si) = 2200 W. Med 12V spenning betyr det 183 A.

Bruk av baugpropell i 15 sek (antatt max tid når en legger til land) vil gi et antatt strømfobruk på 2745 As (amper sekund)

Dynamo på KAD32 gir 60 Ah lading = 216000 As

Ved full ladning skulle det bli ca 80 sekund gangtid (216000/2745) for å lade opp batteri med forbrukt strøm.

Siden motor vanligvis går på tomgang (når båt er parkert) og derfor ikke leverer full pupp på lading, og batteri antageligvis ikke tar til seg 60 Ah i timen uansett, så ganger jeg dette med 3 (faktor PI som min skolelærer alltid sa)

Det betyr at jeg etter å ha brukt baugpropell i 15 sek må la motor gå på tomgang i 4 minutt for å være sikker på at batteri har fått tilbake forbrukt mengde strøm.

Kan jeg regne slik eller er jeg helt på jordet ? (hvis jeg kan det så bryr jeg meg ikke mer om å montere det ekstra batteriet)

Takker for gode svar. :yesnod:

Øystein

Men jeg tenkte at siden jeg hadde et 80 ah batteri til overs (det gamle forbruksbatteriet) så lurte jeg på om jeg skulle montere dette inn selv som et 3. batteri bare til baupropellen.  For dersom jeg kobler dette i parallell til mitt 120 ah forbruk i dag så vil det jo bli feil.  Parallelle batterier bør være av samme styrke, eller hva ?

Det er sikkert ikke noe ulempe, men hovedpoenget er at en bank av forskjellige batterier arver mye av sine dårlige egenskaper fra det dårligste av batteriene. Det dårlige batteri har gjerne høy selvutladning og trekker da også strømmen fra de gode batteriene. Og samtidig har det kanskje også høy indre resistans og bidrar dermed heller ikke særlig til å opprettholde spenning ved høyere belastning. Mao: ja, helst batterier av noenlunde lik kvalitet. Men en trenger imho ikke gjøre et religiøst spørsmål ut av det.

Baugpropell på 3 HK (type Sidepower SP40Si) = 2200 W.  Med 12V spenning betyr det 183 A. 

Bruk av baugpropell i 15 sek (antatt max tid når en legger til land) vil gi et antatt strømfobruk på 2745 As (amper sekund)

Dynamo på KAD32 gir 60 Ah lading = 216000 As

En dynamo leverer strøm (A) og ikke lagringskapasitet (Ah) ved en gitt spenning. Din dynamo leverer derfor på sitt beste 60 Ampere, mens ditt batteri f eks har 60Ah kapasitet.

Ved full ladning skulle det bli ca 80 sekund gangtid (216000/2745) for å lade opp batteri med forbrukt strøm.

Siden motor vanligvis går på tomgang (når båt er parkert) og derfor ikke leverer full pupp på lading, og batteri antageligvis ikke tar til seg 60 Ah i timen uansett, så ganger jeg dette med 3 (faktor PI som min skolelærer alltid sa)

Det betyr at jeg etter å ha brukt baugpropell i 15 sek må la motor gå på tomgang i 4 minutt for å være sikker på at batteri har fått tilbake forbrukt mengde strøm.

Strømstyrken som går inn i ditt batteri er første rekke avhengig av hvor tomt batteriet er. Er det veldig tomt så leverer dynamoen ved noenlunde turtall sine maksimale 60A. Er det derimot bra igjen med energi i ditt batteri, så hjelper det ikke med all verdens turtall. Regulatoren sørger for det - håper vi alle. Skal du mate ditt nesten fulle batteri med 60A så må du kanskje bruke en ladespenning på 20 volt (vill gjettning fra min side) og da vil jeg helst ikke være i nærhetene av batteriet :eek: .

Kan jeg regne slik eller er jeg helt på jordet ? (hvis jeg kan det så bryr jeg meg ikke mer om å montere det ekstra batteriet)

<{POST_SNAPBACK}>

Uten at jeg har kontrollert dine multiplikasjoner og med mine kommentarer over så er min mening om et ekstra batteri til baugpropellen: du trenger det ikke pga kapasiteten (har du for dårlig kapasitet i utgangspunktet ville jeg ikke økt denne akkurat ved baugpropellen) - men dersom alternativet er lange kabelstrekk så "ja".

Og så kommer jeg til mine tanker om bruk av NiCd-batterier i slike tilfeller: Du får disse kjøpt som innmat i 'jump-startere', de leverer store strømmer, er små, kan monteres opp ned osv. Dersom jeg skulle har behov til å forsyne en ankervinsj, baugpropell o l ville jeg montere en slik en i veldig kort avstand fra vinsjen/propellen og gått noe ned på kabeltykkelsen.

Det hva jeg er litt usikker om er: hvordan oppfører de seg når de er koblet sammen permanent med blybatterier i et system (tenker på ladingen)?

Jeg har allerede montert baupropell (dvs et firma har gjort det).  Den er koblet mot forbruksbatteriet som er et Sønnak geletype batteri på 120 ah.  Det fungerer utmerket.

Men jeg tenkte at siden jeg hadde et 80 ah batteri til overs (det gamle forbruksbatteriet) så lurte jeg på om jeg skulle montere dette inn selv som et 3. batteri bare til baupropellen. 

Hei Hermansen

Regneeksemplene dine er nok ikke riktig. Det er mange ting som styrer hvor mye strøm som batteriet ditt spiser.

Bruker du din baugpropell i 20 sekunder, bruker den temmelig nøyaktig 1 Ah. Du kan regne med at baugpropellen tar denne mengden energi utelukkende fra batteriet. At dynamoen din er på 60A og skal gi baugpropellen en del av strømmen, kan du så og si se bort i fra. Det har den ikke turtall til. Dessuten er batteriet veldig mye mer villig til å gi fra seg strøm. Minste motstands vei - bokstavlig talt.

Den ene Ah du nå har brukt, er som en pølse i slaktetia for å si det slik. Ikke noe man bryr seg med. Og hvor lang tid tar det å lade opp batteriet med denne ene amperetimen? Tja, si det. På tomgang går det nå ikke særlig bra i alle fall. Da gir dynamoen din neppe noe særlig mer spenning enn 13,5V, så du kan tusle rundt på tomgang i et par timer uten noen særlig påvislig effekt hvis batterit var nesten fullt i utgangspunktet

Hadde baugpropellen i stedet spist den ene amperetimen fra din 120Ah forbruksbank, hadde det vært noe annet. Den banken er neppe fulladet og i løpet av et titalls minutter med tomgangskjøring er denne amperetimen tilbake igjen, selv med en middelmådig ladespenning. Og er forbruksbanken din så og si full? Ja da kommer det ikke særlig mye inn, men hvem bryr seg vel om det? Du har fulle batterier, sola skinner og snart er båten fortøyd.

Glem ideen din. Den er ikke god. De som koblet opp baugpropellen din og koblet den til forbruksbanken, vet hva de gjorde.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...