Eddiken Startet 17.April.2015 Del på Facebook Startet 17.April.2015 Ja, hva er det egentlig jeg må sjekke/gjøre før jeg setter på havet? Motoren er en 40 hk tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Vask og poler hele motoren Smørenipler bør få en runde med fettpressa, gearolje bør skiftes samme med plugger.Skru ut drenerings-skruene på forgasseren og tøm forgasserene for gammel bensin, pump gjerne igjennom ny bensin mens skruene er ute.Sjekk at gear og gasswire samt styringen er ok, legg gjerne på fett på alle beveglige deler der.sjekk også at forgasserspjeld virker som de skal.Sjekk at propell er uten skader Lad batteriet.Sjøsett og kos deg på vannetDette er mine rutiner hvert år og min gamle traver har enda ikke hatt ett feilslag Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Eddiken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Enn impeller? Bør jeg skifte den eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Impellere på utenbords holder leeenge. Ingen grunn til å skifte i utide. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 ..., gearolje bør skiftes samme med plugger. Etter min mening skal motoren gå fryktelig mye for at plugger behøver skiftes hvert år. Girolje er heller ikke nødvendig å skifte så ofte etter min mening, gitt at du ikke har lekkasje i propellhuset slik at det er vann i oljen. Tapp evt. ut noen få dråper, så ser du om det er vann i den eller ikke. På den annen side - dersom det er en 4-takter bør oljesjekk, og kanskje skift (gjeng avhengig av bruk), inn på listen. Oljefilter bytter jeg annenhver gang jeg skifter olje. Noen ganger går det år mellom oljeskiftene, og ta tar jeg gjerne filteret med hver gang. Men du nevnte Tohatsu, så da er vel olje/oljefilter neppe en problemstilling for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 17.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2015 Skiftet plugger ifjor, takk for svar alle sammen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 (redigert) Du må helst gjøre det som skal gjøres ifølge serviceskjema i brukermanualen, og avhengig av hva som har vært gjort før og hvor lenge servicehistorikken kan spores tilbake.. Er det en gammel motor? På eldre motorer er det ekstra viktig å skifte girolje hvert år, samt følge med om det kommer vann ut først når man åpner tappepluggen. Impeller kan godt vare i 5-10 år men bør byttes etter 3-5 år, iallefall hvis man ikke er kjent med motoren. Om den skulle gå i biter så kan kjølesystemet tettes og man har et stort problem. Etterhvert som man lærer motoren å kjenne blir det enklere. Antar at dette gjelder en 2-takter? Sinkanoder er viktig, også interne anoder hvis motoren har slike. Termostaten er også grei å sjekke/bytte, den kan gro igjen hvis motor ikke har vært ferskvannspylt jevnlig. Noe av det viktigste er bensinkvaliteten og bensinfilter. Men det er vel løs tank som er lett å tømme og fylle opp, og liten fare for kondens. Redigert 18.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kjetillunde Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 (redigert) Fine rutinelister nevnt over her. Jeg kan legge til at du bør sjekke kjølevannsstrålen og bytte impeller dersom det ikke kommer stråle etter å ha staket opp i kanalen. Da unngår du i værste fall at den kjører seg varm og skjærer seg, da er motoren ødelagt. Jeg ville også sjekket alle sink anodene, bytt de dersom de er begynt å tære. Smør propellakslingen med vannfast fett og sett på en ny splittring ved propellen. Bensinfilteret ville jeg også skiftet. Da unngår du rusk i bensintilførselen. Rens gjerne også filteret på bensintanken. Dersom du har vannutskiller er det også lurt å skifte den. Dersom du har en eldre firetakter bør du sjekke registerreimen for riper/skader. Det var det jeg kom på som tillegg til det de andre skrev over her (girolje, plugger, oljeskift, oljefilter, smørenipler) Edit: jeg så ikke teerex sin post Redigert 18.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Motoren e 2004 2-takt, kan bli spennende dette her, er ikke flink med påhengsmotorer.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 (redigert) Brukermanualen ligger på nett om du ikke har den selv. Skal du gjøre absolutt alt selv kan en servicemanual også være kjekt å anskaffe. Redigert 18.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.