snus9999 Startet 17.April.2015 Link til dette innlegget Startet 17.April.2015 Hei! Det har oppstått et problem nå, koking :( jeg frykter selvfølgelig det værst - toppakning som har røket, håper bare det ikke er sprekt! Men jeg vet jo ikke enda. Det kommer ikke noe vann ut bak i båten, det bobler i ferskvanntanken, martec kjøleren er glod varm og selvfølgelig motoren. Impellern er ny, mulig jeg må stramme reima mer? Eller at jeg har kobla feil. tett noe sted? Gått over egentlig det meste Peile pinnen på olja er svart, ikke noe vann der! Sirkulasjonspumpa ser ut som den virker greit, hører den går når jeg skrur på tenninga og spruter i ferskvannstanken På toppen av slangen! Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre nå! sikkert mange som har peiling her? :) Jeg må bare si at det kom vann ut bak før jeg bytta impeller men kokte alikevell! Må sikkert skru av igjen Noen råd til en som ikke har peiling på motorer? :) Beklager for rotete innlegg, sitter på tlf! er det noen som bor i østfold og har god peiling som vil hjelpe meg så si gjerne i fra :) vi kan bli enige om betaling selvfølgelig. Holder til i fredrikstad Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Hei! Det har oppstått et problem nå, koking :( jeg frykter selvfølgelig det værst - toppakning som har røket, håper bare det ikke er sprekt! Men jeg vet jo ikke enda. Det kommer ikke noe vann ut bak i båten, det bobler i ferskvanntanken, martec kjøleren er glod varm og selvfølgelig motoren. ... Jeg må bare si at det kom vann ut bak før jeg bytta impeller men kokte alikevell! Må sikkert skru av igjen ... Yanmar motorene tåler det utrolige, så tror det er god sjans for at topplokket ikke er sprekt. Hovedproblemet er vel at det nå ikke kommer ut kjølevann via eksosen. Tror du må søke etter feilen her. Godt tegn at sirkulasjonspumpa går og at ferskvannskjølinga da fungerer. Du sier det kom ut kjølevann før koking men kanskje det har stoppet og så har motoren gått varm etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Hei Du skriver at det ikke kommer vann ut bak i båten. Eg går ut i fra at det da ikke kommer vann i den sjøvannskjølte eksosen. Det kom vann ut før du bytta impeller. Har du glemt å opne sjøvannskrana etter bytte av impeller? Det kan også være at impelleren ikke klarer å suge opp sjøvann hvis det suges inn luft. Første bud er å få vann ut i den sjøvannskjølte ekseosen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 En motor koker da ikke på grunn av sprengt toppakning! Alt tyder på at du ikke har sirkulasjon av sjøvann, og da er det ikke rart den koker. En vanlig feil er tett blandebend. Ta av slangen der sjøvannet komme rinn på eksosen. Kommer det vann der når motoren går, så er bendet tett. Kommer det ikek, ligger feilen før. Enten har du gjort noe rart ved impellerbytte, eller så har vinger fra den gamle impelleren løsnet og lagt seg i varmeveksleren. Begynn i ene enden, og jobb deg gjennom systemet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bidevind Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 En motor koker da ikke på grunn av sprengt toppakning! ... Nei, men kanskje omvendt ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ja, men det er da noe helt annet;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bidevind Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Hei! Det har oppstått et problem nå, koking :( ... Vil (etterhvert) gjerne høre svaret, resultatet og evt kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Takk for svar alle sammen! Skal ned til båten etter på og feilsøke mer og gjøre som index sa! Skal også sjekke impeller igjen. Oppdaterer dere igjen etter på Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Du har allerede svaret. Det går ikke sjøvann gjennom varmeveksleren, derfor blir ikke ferskvannet nedkjølt og motoren koker. Du har allerede fått flere tips bla. tett blandebend. Foreslår du løsner slangen som går inn på bendet, rennner det friskt her er bendet tett. Renner det ikke er varmeveksleren tett eller det er problem med sjøvannspumpa. Systematisk feilsøking og eleminasjonsmetoden er det som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Okay! Nå har jeg skrudd av impeller igjen og satt på den gamle. virka som den ikke impelleren hos yanmar passa, pussig? Bestilte til riktig motor også! Jeg har kjørt system rens også! Nå kommer det vann bak og kjøler som bare det :) jeg sjekket også blandebend og gjorde rent det! Endelig nå er jeg glad. Tusen takk for hjelpen alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35804/1429359544.jpg[/img] Skrudde av denne på motoren,regner med dette er termostat? Må jeg skru av mutterene for og ta den ut? Termostaten viser null på nåla når jeg kjører, så regner med den har røket under kokingen her om dagen? Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Jeg har funnet ut at dette er termostat giver! Hvor får jeg evt kjøpt dette og som passer i blokka? Vet ikke merke på denne giveren, men har forstått det sånn at jeg må ha en giver og et instrument som passer sammen giver! Så da vurderer jeg og bytte giver og instrument i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Det er giver for temperaturmåler. Her kan du med fordel bruke en med gjenger som går rett i blokka og dermed unngå en masse unødig fittings og trolig få bedre avlesing på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Takk for svar! Da skal jeg ta med den gamle giver og få en som passer I blokka! Har du noe tips på butikker? Skal opp til maritim etterpå kanskje de har noe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.