NidelvLars Startet 17.April.2015 Link til dette innlegget Startet 17.April.2015 Hei. I forbindelse med motorbytte i min Skarpnes 30 har jeg fått beregninger fra to ulike leverandører. Disse er ulike, selv om tallgrunnlaget er eksakt likt; Leverandør 1: 21"x18" firebladers Leverandør 2: 19"x18" firebladers Disse koster mellom 8,5 -11k i butikk! Spørsmålet er derfor om jeg kan feks benytte en 19"x19", 18"x19", 18"x18", 20"x20" (som kan skaffes for omtent 1/4 av prisen) på bruktmarkedet i skrivende stund. Hvem av disse vil i såfall passe best i.h.h.t beregningene? Kan jeg evnt gå opp i både str og vridning hvis jeg finner en trebladers propell? Kan noen forklare hva endring i str. kontra stigning vil utgjøre i praksis? Håper noen kan hjelpe meg å oppklare litt i denne propelljungelen! :) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Jeg brukte Sleipner på min båt. Sjekket for moro skyld denne kalkulatoren http://www.vicprop.com/calculator.htmog den traff like godt som Sleipner. Ellers så sa Sleipner at går du 1 Tomme ned på diameter skal stigningen økes med 1 Tomme. Redigert 17.April.2015 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Da er det jo tydelig at minst en av dine leverandører tar feil. På det skroget er det jo ikke så vanskelig å regne ut da det er en ren "fortrenger" . Litt merkelig den matematikken i at en tomme ned i diameter tilsvarer 1tomme i stigning. Det normale er etter min erfaring : 1 tomme i diameter vil gi 50% mere utslag enn 1 tomme i stigning. Et lite tips : Nor Star 950 fikk vesentlig bedre virkning av propeller på 19 tommer isteden for 18. Dette fordi stevnen er litt kraftig der stevn lageret sitter. Den ble senere endret. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
nomen Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Jeg fikk beregnet 20X18 4-bladerspropell til min Skarpnes 30 med TAMD 30 motor på 105 HK. Dessverre er det lite å velge i på bruktmarkedet, ikke p.g.a diameter/stigning,men på grunn av den pokkers VP kassa som går feil vei (mot venstre) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NidelvLars Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Altså: Jeg tolker det dithen at jeg kan bruke 19"x19" propellen til 1/4 av prisen frem til jeg eventuelt finner en korrekt propell? Ikke optimalt, og jeg vil antagelig få noe lavt turtall, men det går en sesong eller to? ...ELLER? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.