Jump to content

Kutte ut autolube


Vilmar1

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er i tvil om autoluben på min 89 mod 90hk Mercury utenbords motor fungere/doserer som den skal. Hvordan skal jeg eventuelt finne ut om den doserer riktig, og om jeg velger å kutte den ut må jeg blende den ut eller kan jeg bare kutte ut å fylle olje på tanken.

 

På forumet er det mye kompetanse om båt så jeg håper det er noen som har et tips eller to.

 

Hilsen

VILMAR.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke sperre hvis den ikke får nok olje, den sperren er hvis oljen kommer under ett visst nivå. Det skal være merket på oljetanken, slik var det ihvertfall på min Yamaha 150.

 

Jeg har hørt om folk som kutter ut autoluben og heller fyller olje rett i bensinen, for å være på den sikre siden. Sjansen for at autoluben skal slutte og virke er der, men den er veldig liten. Slutter den å virke under kjøring, da skjærer du motoren.

 

Hvorfor tror du at den ikke den fungerer som den skal?

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HAr akkurat kjøpt en 115 Yamaha - slutten av 80 tallet model - og på verkstedet der jeg kjøpte den , anbefalte de å plugge den igjen og fylle olje i bensinen. Det er gjort, men jeg kan jo ikke si at jeg helt forstår hvorfor. Og så er det "forståsegpåere" som nå diskuterer om det skal 1 eller 2 % olje på tanken. Hadde vel nesten vært greiere å stole på automatikken......

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Min 30 Yamaha 2000-modell har gått prikkfritt med autolube, men synes at den er meget sparsommelig på olja når man ikke går med mye pådrag. Er forsåvidt fint det, lite røyk og har gått ca 200 timer uten at motoren har blitt svakere, heller sterkere. Men kommer fra nå til å blande 0,5% olje i bensinen i tillegg, sånn for sikkerhets skyld. Har hørt av en sjømann at dette er normalt å gjøre på MOB-båter, altså å blande litt ekstra.

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

I mopedtiden gikk det mange historier om autolube som kutter ut og gamle motorer blir ødelagt. Derfor var det mange som blandet olje rett i bensinen. Fikk engang ett tips om å heller putte en liten dash olje i bensinen, kanskje 0,1% eller noe slikt. Hvis man ikke kjører bensintanken tom før man fyller så trenger man ikke bruke olje hver gang man fyller. Bare bensinen ikke er kjemisk fri for olje så skal den visst overleve en stund med defekt autolube. Så kan man følge litt med på oljetanken at den faktisk bruker olje. Er sikkert liten sjans for at autolube kutter ut, men jeg putter nå noen dråper i tanken på båten innimellom, mest av gammel vane. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her kom det jo ganske mange tips. Grunnen til at jeg tror at doseringen er feil, Anders, er at jeg syns at oljen forsvinner for fort. Så problemet er ikke at den gir for lite olje men heller for mye. Med de tipsene som har kommet frem her så vil jeg merke av på oljetanken og sjekke hvor mye bensin jeg har på tanken og regne ut bensinforbruket og oljeforbrukert. Så får vi se hvordan det går. Bruker den for mye olje bør jeg vel kutte den ut, forurenser litt vel mye kanskje.

Link to post
Share on other sites

Et dumt spørsmål kanskje, men er autolube en fellesbetegnelse for alle system der oljen fylles i separat tank eller et system for yamaha-motorer?

 

Jeg har en evinrude motor med automatisk tilsetting av olje fra egen tank i motoren. Der er det sensorer som skal fange opp om ikke alt er som det skal være, har ikke yamaha det samme??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Autolube er Yamahas varemerke. Og Autolube slutter ikke å fungere. De som spekulerer i dette vet neppe hva de taler om, enkelt og greit. Det er bare sludder og nissetøys å blande olje direkte i bensinen når du har Autolube (eller konkurrentenes kopier).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ingen kan da garantere 110% at alt alltid virker. Mye som kan skje, noen kan ha nappa av en slange på pur, luft i systemet, vanvittig mange minusgrader osv., Og om man har 0,2-0,5% olje i bensinen slipper man å irritere seg over at man _ikke_ gjorde det.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Og om man har 0,2-0,5% olje i bensinen slipper man å irritere seg over at man _ikke_ gjorde det.

Det du inndirekte sier er at autoluben skal kobbles ut......

 

Enten virker dette systemet eller så virker det ikke. Skal en først blande inn litt olje kan en vel kobble ut hele greia og fylle de foreskrevede mengder med to-taktsolje.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har aldri ment at man skal koble den ut, den fungerer utmerket mht belastning kontra oljebehov. Så lenge man passer på å la motoren gå på oljeblandet bensin under første og siste start hver sesong :nono: (som beskrevet i manual), har jeg aldri hørt om problemer med det. Men selv synes jeg at min røyker skummelt lite, sikkert siden man har vært vant med motorer for 1:50-blanding. Autolube varierer vel mellom 1:50 og 1:200 (0,5-2%) alt etter belastning.

 

Etter hva som er kommet fram her, kommer jeg nok til å drite i ekstra olje. Og heller ha motoren til sjekk, da powertrim må fikses uansett. Og det er fortsatt lenge til jeg kommer meg ut. :headbang:

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mye vettuge svar her men det er jo ganske forskjellige oppfatninger, noen ganske bastante også. Jeg velger fortsatt å holde et lite øye med systemet og for ordens skyld tar jeg kontakt med min Mercury forhandler og sjekker hvordan systemet egentlig skal fungere.

TAKK FOR HJELPEN FOLKENS.

 

VILMAR1.

 

Fjordsetter Nordkappen i dag. DET SKAL BLI MORO DET!!!!!!!

Redigert av Vilmar1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Autolube er Yamahas varemerke.  Og Autolube slutter ikke å fungere.  De som spekulerer i dette vet neppe hva de taler om, enkelt og greit.  Det er bare sludder og nissetøys å blande olje direkte i bensinen når du har Autolube (eller konkurrentenes kopier).

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, da har det nok aldri forekommet feil på slike systemer. Jeg skal sporenstreks slutte å blande olje i bensinen! :crazy::lol:
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Skipper_Worse sitt utsagn....

 

Nå gjelder dette en 1989 model, men på nyere 2-taktere så står det skrevet med uthevet tekst at det må ikke blandes olje i bensinen.

 

Trur vi kan stole på autolube ja... :yesnod::yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...