Jump to content

Alternativ til skrogtrekk.

Gjermund1

Recommended Posts

Jobben med skrogtrekket er ikke noe å bli skremt av, verst er det å fjerne gammelt lim og annen moro.

Det er vel ikke så veldig mye mer arbeid å smøre på lim enn maling, så kommer tilklipping og nøyaktigheten som et tilleggsproblem i forhold til å male over. Men maling krever også grunnarbeid.

Man kan vel ikke male over utenpå gammelt kontaktlim der det gamle trekket har løsnet? og jeg antar det ikke er så lurt å smøre nytt lim oppå det gamle limet heller?

-Så hva er den mest effektive metoden for å fjerne gammelt kontaktlim på innsiden av skrogsiden? Det er ganske tykke lag her hos meg, antagelig etter gjentatte oppliminger av gammelt skrogtrekk som faller ned...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 måneder senere...

Jeg holder på å pusse opp kabinen i min Scand Classic 25. Alle benkeplater og ryggstøttene er demontert og skrogtrekket og det gamle vegg-til-vegg teppet på dørken er revet av . Til fjerning av lim kan jeg anbefale Biltemas malingfjerner til 149 kr. for en liter. Etter å ha lagt dørken og sidene i bløt i to døgn, var alt det gamle limet blitt til en slags havregrøt som lett kunne fjernes med en liten sparkelspade. Resten kostet jeg vekk med en vanlig børste. Planen videre er å desinfisere med klorin og vaske med grønnsåpe. Deretter skal både dørk og skrogvegger males med en offwhite tokomponent polyuretan maling fra Biltema. Etter min mening bør det bli bra nok dekor for en gammel båt fra 80-tallet. Tekstiler har en tendens til å trekke til seg vann som det etter en tid setter seg mugg i. Med malte overflater ser jeg for meg at muggen får dårligere kår, samt at det er lettere å vedlikeholde.

Er ikkje alltid like enkelt dette som mange vil ha det til. Dobbeltkromme flater og bordgangar er utfordrande. Pass opp for konkave flater, her har det lett for å losne i innkurva. Her er det berre kontaktlim som gjeld, våtlim kan du gløyme. Har trekt to båtar, men er langt frå fullbefaren. Det blir gjerne litt feiling i byrjinga, men når du er ferdig har du lært mykje. Det var då ein skulle ha begynt. Slik er det alltid. Men so har det sjølvsagt mykje med å gjere kor kresen du er.Men lukka til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...