Gjermund1 Startet 18.April.2015 Link til dette innlegget Startet 18.April.2015 Finnes det noe alternativ til skrogtrekk? Har en glassfibersnekke som trenger nytt trekk innvendig. Men er skeptisk til å få det fint med skrogtrekk. Og om det er vanskelig og mye jobb? Går det feks ann å male skroget innvendig. Er det enklere og hvordan blir resultatet eventuelt om man maler? Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 (redigert) . Redigert 18.April.2015 av Gjermund1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Skrogtrekk har et tynt skumgummilag under overflaten, og det gir litt beskyttelse mot konsdens, samtidig som det naturlig nok føles mindre kaldt å ta på enn en hard, malt overflate. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jobben med skrogtrekket er ikke noe å bli skremt av, verst er det å fjerne gammelt lim og annen moro. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Jobben med skrogtrekket er ikke noe å bli skremt av, verst er det å fjerne gammelt lim og annen moro. Det er vel ikke så veldig mye mer arbeid å smøre på lim enn maling, så kommer tilklipping og nøyaktigheten som et tilleggsproblem i forhold til å male over. Men maling krever også grunnarbeid. Man kan vel ikke male over utenpå gammelt kontaktlim der det gamle trekket har løsnet? og jeg antar det ikke er så lurt å smøre nytt lim oppå det gamle limet heller? -Så hva er den mest effektive metoden for å fjerne gammelt kontaktlim på innsiden av skrogsiden? Det er ganske tykke lag her hos meg, antagelig etter gjentatte oppliminger av gammelt skrogtrekk som faller ned... Redigert 19.April.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Medusa Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 -Så hva er den mest effektive metoden for å fjerne gammelt kontaktlim på innsiden av skrogsiden? Det er ganske tykke lag her hos meg, antagelig etter gjentatte oppliminger av gammelt skrogtrekk som faller ned... Vaske med aceton, kanskje. Men det krever at du bruker hansker og gassmaske... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Vaske med ymse sterke stoffer går ofte bra, men du må vel som mange andre til med en maskin for å få bort noe som alltid sitter godt Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jeg har prøvd forskjellige løsemiddler for å fjerne (herdet) kontaktlim, det jeg synes virket best var sitrusrens. Spray på og la det virke en stund før det tørkes av med ei fille e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hvilke liming anbefaler dere, tenker på hva som er enklest og gir finest resultat. Kontakt liming eller vått lim. Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hvilke liming anbefaler dere, tenker på hva som er enklest og gir finest resultat. Kontakt liming eller vått lim. Sitér dette innlegget Link to post
noob Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Jeg holder på å pusse opp kabinen i min Scand Classic 25. Alle benkeplater og ryggstøttene er demontert og skrogtrekket og det gamle vegg-til-vegg teppet på dørken er revet av . Til fjerning av lim kan jeg anbefale Biltemas malingfjerner til 149 kr. for en liter. Etter å ha lagt dørken og sidene i bløt i to døgn, var alt det gamle limet blitt til en slags havregrøt som lett kunne fjernes med en liten sparkelspade. Resten kostet jeg vekk med en vanlig børste. Planen videre er å desinfisere med klorin og vaske med grønnsåpe. Deretter skal både dørk og skrogvegger males med en offwhite tokomponent polyuretan maling fra Biltema. Etter min mening bør det bli bra nok dekor for en gammel båt fra 80-tallet. Tekstiler har en tendens til å trekke til seg vann som det etter en tid setter seg mugg i. Med malte overflater ser jeg for meg at muggen får dårligere kår, samt at det er lettere å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Er ikkje alltid like enkelt dette som mange vil ha det til. Dobbeltkromme flater og bordgangar er utfordrande. Pass opp for konkave flater, her har det lett for å losne i innkurva. Her er det berre kontaktlim som gjeld, våtlim kan du gløyme. Har trekt to båtar, men er langt frå fullbefaren. Det blir gjerne litt feiling i byrjinga, men når du er ferdig har du lært mykje. Det var då ein skulle ha begynt. Slik er det alltid. Men so har det sjølvsagt mykje med å gjere kor kresen du er.Men lukka til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.