Guest Avmønstret# Startet 18.April.2015 Link til dette innlegget Startet 18.April.2015 (redigert) Drøftingen gikk høyt i en annen tråd. Som tidligere jolleseiler er rorkult for meg det eneste riktige, tror jeg. Om jeg kunne velge ville jeg hatt rorkult i bilen :-) Noe jeg har tenkt på er at jeg/vi en gang for 100 år siden fikk opplæring i bruk av rorkult og rorkultforlenger når vi hadde teoretisk seilopplæring. Uten den opplæringen tror jeg kanskje feks rorkultforlengeren ville kunne blitt liggende ubrukt på kulten og at jeg ikke helt hadde skjønt hva ulikt rorpress forteller en styrmann. Jeg skjønner enkeltheten med ratt, særlig fordi det er noe man har gjort før, bare å "vri i vei". -------- Har seilt noen båter med ratt og savner alltid rorfølelsen ved aktiv seiling, har skjønt at noen båter har ratt med "tilbakemelding", men de fleste har vel ikke det? Ved havnemanøvre har jeg opplevd å gå meg vill i rattet, sveiver i vilden sky og aner egentlig ikke hvor roret står i vannet, om det har tak, om det er tverret osv. Med rorkult og feks bakking kjenner jeg med en gang om roret "tar" i vannet osv. -------- Den største båten jeg har seilt med rorkult er min egen, 31 fot. Når jeg seiler sitter jeg perfekt i cockpiten med en hånd på kulten, en hånd på storseilskjøtet og begge fokkeskjøter i umiddelbar nærhet. Blir båten, feks på kryss, for logjerrig må jeg trimme presset ut av storseilet, eller reve, evt slakke litt på storseilet eller loffe. Med ratt tror jeg at jeg ville kunne seilt lenge med roret på tværra og bremset før jeg skjønte hva som foregikk, men kanskje jeg tar feil? Med rorkult og forlenger kan jeg sitte hvor jeg vil i cockpiten, helt ut på siden, foran, bak, nedi osv. Jeg kan enkelt bevege meg rundt og dra i skjøter osv uten å slippe styringa. En ulempe ser jeg, med uerfarent mannskap som setter seg i veien for rorkulten i cockpiten under seiling, men de lærer fort :-) I havn setter jeg rorkulten rett opp langs akterstaget og den tar da i praksis null plass. En siste fordel jeg ser er at hele styresystemet er så enkelt at det vel knapt kan gjøres enklere, antar det gjør det til en sikrere løsning med mindre sjanse for feil? ------------ Så, siden jeg har liten erfaring med ratt, hva er fordelene? Hvordan er det feks å seile alene med ratt? Har de fleste "rattbåter" lagt opp skjøter osv slik at man feks lett kan slakke/stramme storseil/fokk mens man styrer, hvordan løser man det? Og hva med rorfølelsen, er det noe man ikke trenger? Som dere skjønner så er jeg skeptisk til ratt :-) Trenger noen tilbakemeldinger for å balansere eget syn da jeg antar at en "rattbåt" antagelig er på gang en eller annen gang i fremtiden. Erfaringer fra de som har tatt overgangen fra rorkult til ratt vil være kanon. Edit: Glemte en ting. Ungene elsker rorkultseiling på kryss. Tror det må være den direkte tilbakemeldingen og at en "føler" det man gjør rett i fingrene som gjør det så enkelt for de. 14 og 10 åringen tok det på strak arm. Kun noen få minutter så seilte de så det dundret på en lang og vakker krysslegg sist sommer. Litt vingling til å begynne med så kjente de hvordan det virket og holdt stø kurs som om de aldri hadde gjort noe annet før. Redigert 18.April.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Hvorfor lurer du på ror? Har kult i min 35 foter, har seilt optil 40 fot med kult. Kult gir direkte respons, og rormann har oversikt over seltrimmen. Seiler du singel hand eller shorthand, så vil kulten være innen rekkevidde i hele cockpiten. Et ror er mere som et stengsel i cockpiten. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
SuperGnisten Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Eneste gangen jeg ikke vil har rorkult, er i stor sjø til havs.. Da er det slitsomt.. eller helt konge. :D ønsker meg riktignok fastmontert autopilot da.. det hadde lettet hele håndteringen alene mye.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
SuperGnisten Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 TP 52 seiles med rorkult.. =) De er riktignok 16 stk ombord da... ;) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Krimart Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Mht ratt og rorvinkel vil et merke på rattet i form av en tape eller helst en liten surring som marker 0gr hjelpe. Når du bakker kjenner du surringen i hånda.. Uansett: Enig i at den direkte rorfølelsen man har i en rorkult er rett og slett deilig. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 For regattaseiling foretrekker jeg rorkult, nettopp på grunn av at det er mye enklere å kjenne kreftene som påvirker roret. Overføringen er direkte, uten mellomledd som kan lure deg. Jeg seilte min forrige båt (Comfortina 32) med rorkult, og den var en drøm å seile. Før det hadde jeg en Maxi 95 med ratt, og der var det 30 grader slark i roret så presisjonsseiling i regatta var vanskelig. Ratt kan også fungere veldig bra ved regattaseiling, men da må det ikke være noe unødvendig slark i systemet, det må være velsmurt og lett, og rattets midtposisjon (roret rett fram) må være avmerket på rattet. Fordi man (som regel) styrer via wire eller kjede er det også lettere å miste litt av godfølelsen pga treghet/slark. For min del bruker jeg lenger tid på å lære meg godføelsen i en båt med ratt enn i en båt med rorkult. For turseiling foretrekker jeg ratt, fordi behovet for presisjon er lavere, og jeg synes det er mer komfortabelt å styre med ratt over lengre tid (min personlige mening). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bc45 Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 I stor sjø inn på låringen er det godt å kunne stå bak rattet :) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Har ratt på min Hanse fra 2008, og jeg må si meg svært tilfreds med styringen fra Jefa som er basert på 1 stk stag, og 1 stk gear. Veldig enkelt og robust, vedlikeholdsfritt, ingen slark - og direkte tilbakemelding. Demonterte rorblad og foringer ifm vårpuss i fjor - og her var det overhodet ingen tegn til slitasje. Man kjenner kanskje ikke kreftene like godt som på en rorkult; det blir litt som med servostyring på en bil. Men man kan "slippe" rattet mellom fingrene, så kjenner man om båten er i balanse eller ikke. Og dette sparer på kreftene - bruker stort sett en eller to fingre på å 'ratte' båten. Autopilot-display viser rorvinkel, så denne er fin å "jukse" med når man skal bakke i havn hvis man er usikker. Med 1,5 runde fra senter til maks utslag, er det enkelt å få følelsen med hvordan rorblandet står ifm havnemanøver. Bakdelen er jo at det er vanskeligere å komme til skjøter når man er singlehanded + at det tar plass i havn. Men det tar ca 1 minutt å demontere rattet - så da er det bare pidestallen igjen. Men denne er uansett grei å ha kartplotter fastmontert i + noen har bord montert på denne. Funker fint på både tur og regatta + autopilot er 100% skjult. 2 trykk på kartplotteren - så går autopilot i "auto." Skulle jeg valgt igjen - så hadde det ute tvil blitt ratt. Men ikke et hvilket som helst ratt, kanskje. Ser for meg at wire-baserte systemer krever med vedlikehold, og muligens opparbeider seg noe mer slakk på sikt? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Joda, rorkult er topp. Har selv ratt som har både fordeler og ulemper. Fordelen er pidestall med optimal plass for instrumenter. Kjapp innkopling av autopilot som er hendig om du f.eks. skal trimme fall, uthal, kick osv. Og ikke minst et mer fleksibelt grep over lengre avstander. Fra å styre med to fingre høyt på rattet til en fot om jeg trenger begge hender fri i noen sekunder. Rorkultgrepet kan bli litt statisk over tid. Men rorkulten er som du skriver suveren i sin enkelhet, presisjon og når det gjelder følelsen av rorpress. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Støtter trådstarter. Jeg er også tidligere jollesegler og har vært instruktør i jollesegling i 8 år. Jeg kommer aldri til å venne meg til ratt.. Tror jeg :-) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Joda, rorkult er topp. Har selv ratt som har både fordeler og ulemper. Fordelen er pidestall med optimal plass for instrumenter. Kjapp innkopling av autopilot som er hendig om du f.eks. skal trimme fall, uthal, kick osv. Og ikke minst et mer fleksibelt grep over lengre avstander. Fra å styre med to fingre høyt på rattet til en fot om jeg trenger begge hender fri i noen sekunder. Rorkultgrepet kan bli litt statisk over tid. Men rorkulten er som du skriver suveren i sin enkelhet, presisjon og når det gjelder følelsen av rorpress. Kan du ikke koble Ap raskt inn med rorkult? De instrumenter jeg trenger er tydelige i konsollen oppå luka. Det er ikke noe statisk rorkultgrep. Jeg styrer båten fra hele sittebrønnen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hvilken AP har du Mulligan? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Slutter meg til det som synes å være konsensusen her. Fordeler - Direkte styring og mye bedre følelse med hva som skjer med båten. - Kan reagere raskere og merker endringer i vindpress. Gjør at jeg kan seile på "feelingen" - Svært enkelt system som er trivielt å vedlikeholde. - Billig autopilot som jeg kan ta med meg hjem etter hver tur om jeg vil. - Tar ikke opp plass i cockpiten i havn. Ulemper - Madammen kan ennå finne på å rote det til hvis hun blir litt stressa. - I mye vind og stor sjø blir jeg sliten i nakken fordi jeg sitter sidelengs i fartsretningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hvilken AP har du Mulligan? Jeg har en gammal Autohelm. Men poenget var at det er like enkelt å henge på en kvadrant med rorkultstyring. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Hvis du kan sitte på ripa og holde i rattet, og mekanikken ikke er for tung og slerkete, syns jeg rattstyringen funker fint på min båt. God følelse med rorpress, tilbakemelding osv., men det er ikke noen selvfølge, har seilt båter hvor jeg har lurt på om rattet er kobla til roret eller ankerspillet ... Unngår å ratte meg ut på viddene v. havnemanøvrering ved å se på toppen av rorstammen, da vet jeg alltid rorets posisjon. Det er vel kanskje ikke mulig å se på alle båter. Savner ikke rorkulten, selv om jeg nok tror den har flere fordeler. Skal du nå rattet fra ripa, må det enten ha stor diameter, eller du må ha to ratt, hvis båten har noe bredde akter. I såfall blir det mer dødvekt i mekanikken tror jeg. Alternativt har ett enkelt-ratt med stor diameter desto større tendens til å være iveien. I hvertfall i havn, under seilas må jo rorkulten ha "armslag". Det er kanskje årsaken til at ikke flere cruisere har rorkult? Det ville jo ellers vært ideelt for å spare plass i havn i en ellers trang cockpit. Det er ikke noe vanskelig å nå begge skjøtene fra styreposisjon på min båt med ratt. Det har nok mest å gjøre med at det ikke er en ren cruiser med storseilskjøte på hyttetaket. Men du har nok enda større bevegelsesfrihet med rorkult og forlenger. Dog, kan du jo låse rattet (eller rorkulten) og ha begge hendene fri, og hvis båten er i nogenlunde balanse kan du bevege deg mer rundt. Når man seiler alene er det nok uansett ganske praktisk med autopilot, uavhengig av om man har ratt eller rorkult. Når jeg seiler alene lar jeg autopiloten ta styringa når jeg slår, så har jeg begge armer fri til å håndtere fokkeskjøtene. Alt i alt ville jeg nok foretrukket rorkult, men med ganske liten margin. På slør og lens i mye sjø kan det være jeg foretrekker å stå bak rattet, fremfor å sitte på ripa. Litt usikker på om jeg har samme mulighet med rorkult. Dersom jeg skulle bytte båt ville jeg ikke hengt meg så mye opp i rorkult vs. ratt, men heller sett på ergonomien i cockpit under ett. Forutsatt at rattstyringa er på såpass nivå at man ikke mister "feelingen", selvsagt, og det må også være mulig å sitte på ripa og styre. Et litt annet - men relatert - spørsmål er om båten har utenpåliggende ror. Dét ville jeg anse som en stor fordel, både sikkerhetsmessig og mekanisk, samt at det gir mer plass ombord, og da er det vel også mest vanlig med rorkult. Den forrige båten min hadde en slik løsning, men den hadde til gjengjeld en altfor kort rorkult, som jeg byttet ut og utstyrte med rorkultforlenger. Redigert 19.April.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 God arbeidsplass: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.