Stephan Startet 18.April.2015 Link til dette innlegget Startet 18.April.2015 Pentrypumpen må skiftes. Den er av den gamle sorten, i prinsippet lik en lense- eller septikpumpe, altså bare på eller av, uten trykkføler. Jeg fant en rimelig hos SeaSea, beregnet for "trykktank". Ekspeditøren sa at jeg ikke kunne bruke den hvis jeg ikke hadde trykkvann. Hos Maritim sa de at det var feil. Jeg kunne godt bruke en trykkfølsom pumpe, selv om jeg ikke hadde "trykktank". Ettersom det ikke er noe trykk i systemet, vil pumpen uansett starte når jeg setter på strøm og stoppe når jeg slår av strømmen. Jeg synes dette lyder logisk. Er det Maritim som har rett? Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Jeg har trykkpumpe uten akkumulatortank som styres av bryter i armatur, fungerer helt fint. Men monterer du trykkpumpe med akkunulatortank kan denne slåes på når du kommer i båten, pumpen bygger opp trykk og du har vanntrykk med en gang du åpner kranen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Lady B Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 En trykkfølsom pumpe bygger opp trykk i rørsystemet uten en trykktank. Men da det er små vannmengder det er snakk om, starter pumpa med en gang du åpner en krane, og stopper igjen når du stenger. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 En trykkregulert pumpe bør (må) alltid ha en trykktank. Dette for å unngå alle start/stopp av pumpen. Jo større tank jo bedre - altså en har trykkvann lenge etter at pumpen har slått seg av. En typisk elektromotoer som driver pumpen trekker ca. 7 ganger mere strøm under start som under drift. Jo færre starter på pumpen jo mindre strøm trekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Uten tank fungerer slangene som trykktank. En veldig liten en. Når du dropper trykktanken vil trykkbryteren slippe noe tidlig fordi trykket oppnås så fort. Trykket synker igjen ettersom slanger/pakninger/ppumpen selv utvider seg og den starter igjen, for så å stoppe etter 1/2 sekund. Også pån igjen. Jeg forsøkte uten tank i forrige båt og det opplevdes slik: Vi skrudde på vann, tappet det vi skulle, og skrudde igjen krana. Da stoppet/startet pumpen med en rapelyd (av/på/av/på/av/på/av) hver gang. Den trykkbryteren er ikke laget for det der og slites 5-15 ganger kjappere en vanlig. Det er jo avhengig av trykkbryteren selvfølgelig :-) Og følsomheten på den. Skaff deg tank :-) Mvh Windy37GM Redigert 19.April.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Hatt båt uten trykktank og det fungerer utmerket. Båten vi har nå har trykktank men eg synest trykket blir for lavt før pumpa kobler inn. 7 ganger mer strøm ved start en under drift var mye, en typisk elektromotor trekker 2.5 x merkestrøm ved oppstart har eg lært. Kanskje det er annerledes med 12v en 230v ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Sæbø i mine gamle lærebøker står det 5-7 ganger merkestrømmen,så dette stemmer. Et sitat fra min gamle lærebok: "Størrelsen av strømstøtet vil avhenge av spenningen og impedansene, men vil være uavhengig av om motoren har belastning på akselen eller ikke. Det kan komme opp i 5 - 8 ganger merkestrømmen. Etter hvert som rotor kommer opp i hastighet minker den relative hastighet mellom dreiefeltet og rotorlederne, og dermed den induserte spenning i rotorkretsen. Følgen er at strømmen i såvel rotor som stator avtar. Jo fortere motoren kommer opp i normalt omdreiningstall, desto kortere blir strømstøtet. Det vil være av betydning om motoren blir startet med eller uten last på akselen." Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Jeg har pentrypumpe med ganske stor trykktank med gummiblære. Da jeg oppdaget en lekkasje fra tanken i helgen koblet jeg den ut og kjørte uten tank. Det går aldeles utmerket. Pumpa starter når jeg åpner krana og stopper igjen når jeg stenger. Den starter stort sett bare en gang når jeg tapper vann. Da tanken lar seg lett reparere med en liten sveiselarve kommer jeg (kanskje) til å koble den inn igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Christensen Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Sæbø i mine gamle lærebøker står det 5-7 ganger merkestrømmen,så dette stemmer. Et sitat fra min gamle lærebok: Nå gjelder vel dette for vekselstrøm?? Redigert 6.Juni.2016 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.