Jump to content

12 volt pentrypumpe, kan den brukes uten trykktank?

Stephan

Recommended Posts

Pentrypumpen må skiftes. Den er av den gamle sorten, i prinsippet lik en lense- eller septikpumpe, altså bare på eller av, uten trykkføler. Jeg fant en rimelig hos SeaSea, beregnet for "trykktank". Ekspeditøren sa at jeg ikke kunne bruke den hvis jeg ikke hadde trykkvann. Hos Maritim sa de at det var feil. Jeg kunne godt bruke en  trykkfølsom pumpe, selv om jeg ikke hadde "trykktank". Ettersom det  ikke er noe trykk i systemet, vil pumpen uansett  starte når jeg setter på strøm og stoppe når jeg slår av strømmen. Jeg synes dette lyder logisk. Er det Maritim som har rett?

Stephan

En trykkregulert pumpe bør (må) alltid ha en trykktank. Dette for å unngå alle start/stopp av pumpen. Jo større tank jo bedre - altså en har trykkvann lenge etter at pumpen har slått seg av.

En typisk elektromotoer som driver pumpen trekker ca. 7 ganger mere strøm under start som under drift. Jo færre starter på pumpen jo mindre strøm trekkes.

Uten tank fungerer slangene som trykktank. En veldig liten en. Når du dropper trykktanken vil trykkbryteren slippe noe tidlig fordi trykket oppnås så fort. Trykket synker igjen ettersom slanger/pakninger/ppumpen selv utvider seg og den starter igjen, for så å stoppe etter 1/2 sekund. Også pån igjen.

Jeg forsøkte uten tank i forrige båt og det opplevdes slik: Vi skrudde på vann, tappet det vi skulle, og skrudde igjen krana. Da stoppet/startet pumpen med en rapelyd (av/på/av/på/av/på/av) hver gang. Den trykkbryteren er ikke laget for det der og slites 5-15 ganger kjappere en vanlig.

Det er jo avhengig av trykkbryteren selvfølgelig :-) Og følsomheten på den.

Skaff deg tank :-)

Mvh Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hatt båt uten trykktank og det fungerer utmerket. Båten vi har nå har trykktank men eg synest trykket blir for lavt før pumpa kobler inn.

7 ganger mer strøm ved start en under drift var mye, en typisk elektromotor trekker 2.5 x merkestrøm ved oppstart har eg lært. Kanskje det er annerledes med 12v en 230v ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sæbø i mine gamle lærebøker står det 5-7 ganger merkestrømmen,så dette stemmer.

Et sitat fra min gamle lærebok:

"Størrelsen av strømstøtet vil avhenge av spenningen og impedansene, men vil være uavhengig av om motoren har belastning på akselen eller ikke. Det kan komme opp i 5 - 8 ganger merkestrømmen. 

Etter hvert som rotor kommer opp i hastighet minker den relative hastighet mellom dreiefeltet og rotorlederne, og dermed den induserte spenning i rotorkretsen. Følgen er at strømmen i såvel rotor som stator avtar. Jo fortere motoren kommer opp i normalt omdreiningstall, desto kortere blir strømstøtet. Det vil være av betydning om motoren blir startet med eller uten last på akselen."

• 1 år senere...

Jeg har pentrypumpe med ganske stor trykktank med gummiblære. Da jeg oppdaget  en lekkasje fra tanken i helgen koblet jeg den ut og kjørte uten tank. Det går aldeles utmerket. Pumpa starter når jeg åpner krana og stopper igjen når jeg stenger. Den starter stort sett bare en gang når jeg tapper vann. Da tanken lar seg lett reparere med en liten sveiselarve kommer jeg (kanskje) til å koble den inn igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...