Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Som båteier må en venne seg til overraskelser. Dette var egentlig ingen veldi stor overraskelse, men litt ubeleilig i starten på båtsesongen. Under inspeksjon rundt motoren fant jeg at en av fundamentboltene var røket, som vist på bildet. Det kan se ut som mototlabben også står mye feil i forhold til motorbraketten, men her lyver bildet litt. Gummien stod i bend, så det dreier seg om en saksing på maks 3mm (som også er for mye). Rustangrepen skyldes en tideligere lekkasje fra impellerpumpe.

 

Her er det gjort slik leverandørene av fundamentlabber anbefaler. En mutter under og en mutter over motorbraketten. Slik er det enkelt å høydejustere ved motoroppretting. Men i henhold til god konstruksjonpraksis innen maskinfag er dette fundamentalt galt, spesielt på forbindelser som blir utsatt for vibrasjoner. Jeg har ikke montert motoren selv, men må innrømme at jeg har vært klar over forholdet. Som gammel maskiningeniør er jeg litt flau over at jeg ikke har rettet på forholdet før. Det teknisk riktige er å montere avstandshylser under morotbraketten, slik at bolten kan forspennes i hele sin lengde. Bolten vil da leve et beskyttet liv uten å merke mye til vibrasjoen og kraftvariasjoner mellom motor og fundament. Litt mer komplisert, men trygt.

 

Nå er planen

 - Motere ny bolt med to mutter som før som midlertidig løsning.

 - Foreta nøyaktig motoroppretting ved å justere på muttere etter behov.

 - Måle opp nøyaktige avstander mellom motorbraketter og fundamentlabber

 - Skaffe 4 avstandshylse i stå justert til riktige lengder

 - Skifte alle 4 boltene og gjenmonter med avstandshylser

 - Forspenne boltene med riktig tiltrekkingsmoment.

 

Heldigvis kan alt dette utføres med motoren på plass, men det blir ikke ferdig før til neste båtsesong. Avstandshylser selges på nettet i diverse lengder. Bolter lager jeg av forsinket gjengestang i klasse 8.8.

 

IMG_8559.JPG

NilsPils

NilsPils

Som båteier må en venne seg til overraskelser. Dette var egentlig ingen veldi stor overraskelse, men litt ubeleilig i starten på båtsesongen. Under inspeksjon rundt motoren fant jeg at en av fundamentboltene var røket, som vist på bildet. Det kan se ut som mototlabben også står mye feil i forhold til motorbraketten, men her lyver bildet litt. Gummien stod i bend, så det dreier seg om en saksing på maks 3mm (som også er for mye).

 

Her er det gjort slik leverandørene av fundamentlabber anbefaler. En mutter under og en mutter over motorbraketten. Slik er det enkelt å høydejustere ved motoroppretting. Men i henhold til god konstruksjonpraksis innen maskinfag er dette fundamentalt galt, spesielt på forbindelser som blir utsatt for vibrasjoner. Jeg har ikke montert motoren selv, men må innrømme at jeg har vært klar over forholdet. Som gammel maskiningeniør er jeg litt flau over at jeg ikke har rettet på forholdet før. Det teknisk riktige er å montere avstandshylser under morotbraketten, slik at bolten kan forspennes i hele sin lengde. Bolten vil da leve et beskyttet liv uten å merke mye til vibrasjoen og kraftvariasjoner mellom motor og fundament. Litt mer komplisert, men trygt.

 

Nå er planen

 - Motere ny bolt med to mutter som før som midlertidig løsning.

 - Foreta nøyaktig motoroppretting ved å justere på muttere etter behov.

 - Måle opp nøyaktige avstander mellom motorbraketter og fundamentlabber

 - Skaffe 4 avstandshylse i stå justert til riktige lengder

 - Skifte alle 4 boltene og gjenmonter med avstandshylser

 - Forspenne boltene med riktig tiltrekkingsmoment

 

Heldigvis kan alt dette utføres med motoren på plass, men det blir ikke ferdig før til neste båtsesong. Avstandshylser selges på nettet i diverse lengder.

 

IMG_8559.JPG



×
×
  • Create New...