Jommy1 Startet 19.April.2015 Del på Facebook Startet 19.April.2015 Etter å ha dradd dregg selv i alle år, har båten nå ankervinsj i begge ender, hvilket selvsagt blir behagelig. Kjetting begge steder. Så et stykke i et båtblad om at man ikke burde bruke vinsj som pullert, man burde avlaste vinsjen ved å feste kjetting via avlaster til kryssholt eller annet. Må si at jeg aldri har lagt merke til at noen gjøre det, men har jo ikke akkurat sett etter heller! Mitt inntrykk er at de fleste slipper dreggen, og ligger med draget rett på vinsjen? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Jeg har lagt merke til det samme som deg. Med en "ankerkrok" https://www.maritim.no/ankerkrok-6-8mm-for-avlasting-av-vinsj#.VTN709Ltmkovil det være enkelt å avlaste vinsjen. Selv har jeg blytau og fester det alltid til kryssholtet dersom jeg skal ligge lenger enn en kaffepause. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Euklid Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Bruker kjettingkrok, tau med kause for å unngå gnag og strekkavlastere på tauet. Nå ligger rett nok vi på svai et par hundre døgn eller mer i året, men dette funker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Etter det jeg har registrert så er forskjellen om en har baug i land da bruker de fleste ankervinsjen. På svai bruker de aller fleste kjettingkrok, de med tau dødmand og kryssholt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
klk Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Jeg lar kjettingen stå på spillet. Innfestingen til ankerspill er nok langt sterkere enn pullerten, der jeg ikke kan se festene uten å rive innventaret. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Jeg har også lest at man ikke bør la kjettingen stå på ankervinsjen, men har så langt ignorert dette, jeg tror ankervinsjen er godt nok festet mtp horisontale krefter. Bruker baugankeret mye på svai. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NorSiglar Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Har sett to vinsjer hvor drevet er dratt i filler når en ligger på svai. Så hos oss er det kjetting krok. En annen fordel er at en demper støy fra kjettingen om det beveger seg litt Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Da er kjettingkrok ført opp på handlelista ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Bruker kjettingkrok både foran og bak Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Kjettingkrok er vel og bra, men for oss med tau finnes det noen lettvint løsning der? Monterte for øvrig ny vinsj i helga, det står at den har max 900 kg trekkraft, det blir jo et helvettes byggverk hvis jeg skal lage ett feste som tåler så mye. Noen med gode råd om innvendig montering i Skarpnes 30? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
lippert Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Med tau er det jo bare å feste tauet i et kryssholt i baug eller akterenden. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Seasu Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Eller kjøpe en taubrems eller tauavlaster. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Har kjettingkrok av tre grunner: beskytte vinsjen, mindre bråk fra kjetting, tryggere m.h.t. feste. Du kan også sette på en gummi rykkavlaster e.l. Ligge på spillet funker greit i lite vind, men hvis det blåser opp ville ikke jeg ligge slik iaf. Sitér dette innlegget Link to post
JaToSe Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Har kjøpt kjettingkrok og tau, pluss to gummi avlastere. Har tenkt å lage et ferdig opplegg som både har feste i kjetting kroken og begge pulertene i baugen. Tenkte det ville fordele kreftene bedre og draget i båten blir perfekt i fronten. Er dette en lur løsning? Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal feste tauet til ankerkroken. Bare dra den igjennom? Dra den to ganger gjennom slik at slitasjen blir fordelt på to taubredder? Eller bruke en kause av noe slag som beskytter tauet mot slitasje. Eller gjøre noe annet? Noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Knyter tau på kjettingen. Har revet løs en vinsj, Darwin funker. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.April.2015 Del på Facebook Svart 21.April.2015 Jeg har bare en , som jeg fester i den ene pullerten. Ellers har jeg sett de som har en på hver side, to tau knyttet fast i kroken (dvs. det er som regel bare en av tauene som er belastet). KISS. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Leste i manualen på min Ilas vinsj at en ikke skal bruke vinsjen som pullert da dette kan skade vinsjen, det gjør vel alle som har blytau? Enklere med krok på kjetting naturligvis. Må være kronglete å knyte tauet rundt pullerten (som senere kan skape problemer ut av vinsjen pga. mulig tvinn på tauet) Ikke noe å bry seg om? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Fantino Svart 3.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2016 Har syndet mot det alle årene jeg har hatt ilas vinsj m blytau i alle fall.. Nå har jeg kjetting og setter på den lille 'haikjeften' og avlaster vinsjen. Mulig du kan ha en liten taustump fra puller med et slags 'kveleknop' rundt blytauet? Eller kanskje det går an å feste et slik 'fallbrems' på taustumpen (usikker på terminologi - satser på at en seiler her kan oppklare) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Fremmer dette temaet igjen, da det ikke kom noen gode konklusjoner i forhold til blytau. Jeg har hekkmontert vinsj med blytau. Engbo med frittfall. Dere som har tilsvarende; Hvordan avlaster dere vinsjen? Blir fryktelig tungvint å klatre ned på badeplattform for å hente tauet med opp til pullert. Mister samtidig kontroll på båten i forhold til land når en må slippe ut mye ekstra tau. Mistenker at de fleste henger på vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 (redigert) har nå oppgradert avlasteren ifht det som var i tråden over til to 12mm flettede tau, 4 meter lange med hver sin reale rykkdemper. Denne brukes alltid når vi ligger på svai. Fester den i kjettingen og kjører så ut nok kjetting til at tauene tar belastningen på båten tilsvarende ved bruk av vinsj akter Redigert 28.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Stort bedre kan det neppe gjøres. I gjørmete vann og rolige forhold kan det være fristende å ha en kortere taustump som stort sett ikke når ned til vannet, men du burde være mer enn klar for røffere tilstander. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Har alltid brukt kjettingkrok på svai. Føles veldig riktig og har aldri gitt noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Båten jeg har kjøpt har kun ankervinsj akter, og med blytau. Jeg kommer etterhvert til å montere vinsj med kjetting foran, og da blir det jo enkelt å feste avlastningen. Men, er det noen som har et triks for å feste noe slikt på blytau uten å feste selve tauet i pullerten? Forrige eier av båten hadde kun brukt vinsjen akter, og tror ikke han hadde avlastet vinsjen på noen måte. Føler dette blir litt risikabelt på en 35 forts båt med stort vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Jeg har Ilas tauvinsj bak og båt med tyngde og vindfang, jeg ligger kun med tauet i kabularet, men frikoblingen er skikkelig strammet opp, så må være veldig forsiktig når ankeret kjøres inn og stoppe i tide, ellers ryker nok ankerrulle braketten eller badeplattformen og eller begge. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Euklid skrev for 2 timer siden: I gjørmete vann og rolige forhold kan det være fristende å ha en kortere taustump som stort sett ikke når ned til vannet, men du burde være mer enn klar for røffere tilstander. ? derfor ikke faste øyer på enden av tauene. Vi tilpasser lengden etter behov Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.