Jump to content

Bruk av ankervinsj

Jommy1

Recommended Posts

Etter å ha dradd dregg selv i alle år, har båten nå ankervinsj i begge ender, hvilket selvsagt blir behagelig. Kjetting begge steder.

Så et stykke i et båtblad om at man ikke burde bruke vinsj som pullert, man burde avlaste vinsjen ved å feste kjetting via avlaster til kryssholt eller annet. Må si at jeg aldri har lagt merke til at noen gjøre det, men har jo ikke akkurat sett etter heller! Mitt inntrykk er at de fleste slipper dreggen, og ligger med draget rett på vinsjen?

Kjettingkrok er vel og bra, men for oss med tau finnes det noen lettvint løsning der?

Monterte for øvrig ny vinsj i helga, det står at den har max 900 kg trekkraft, det blir jo et helvettes byggverk hvis jeg skal lage ett feste som tåler så mye.

Noen med gode råd om innvendig montering i Skarpnes 30?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har kjøpt kjettingkrok og tau, pluss to gummi avlastere. Har tenkt å lage et ferdig opplegg som både har feste i kjetting kroken og begge pulertene i baugen. Tenkte det ville fordele kreftene bedre og draget i båten blir perfekt i fronten. Er dette en lur løsning? Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal feste tauet til ankerkroken. Bare dra den igjennom? Dra den to ganger gjennom slik at slitasjen blir fordelt på to taubredder? Eller bruke en kause av noe slag som beskytter tauet mot slitasje. Eller gjøre noe annet? Noen gode tips?

• 1 år senere...

Leste i manualen på min Ilas vinsj at en ikke skal bruke vinsjen som pullert da dette kan skade vinsjen, det gjør vel alle som har blytau? Enklere med krok på kjetting naturligvis.

Må være kronglete å knyte tauet rundt pullerten (som senere kan skape problemer ut av vinsjen pga. mulig tvinn på tauet)

Ikke noe å bry seg om?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Har syndet mot det alle årene jeg har hatt ilas vinsj m blytau i alle fall.. Nå har jeg kjetting og setter på den lille 'haikjeften' og avlaster vinsjen. Mulig du kan ha en liten taustump fra puller med et slags 'kveleknop' rundt blytauet? Eller kanskje det går an å feste et slik 'fallbrems' på taustumpen (usikker på terminologi - satser på at en seiler her kan oppklare)

• 9 måneder senere...

Fremmer dette temaet igjen, da det ikke kom noen gode konklusjoner i forhold til blytau.

Jeg har hekkmontert vinsj med blytau. Engbo med frittfall. Dere som har tilsvarende; Hvordan avlaster dere vinsjen? Blir fryktelig tungvint å klatre ned på badeplattform for å hente tauet med opp til pullert. Mister samtidig kontroll på båten i forhold til land når en må slippe ut mye ekstra tau. Mistenker at de fleste henger på vinsjen.

har nå oppgradert avlasteren ifht det som var i tråden over til to 12mm flettede tau, 4 meter lange med hver sin reale rykkdemper. Denne brukes alltid når vi ligger på svai. Fester den i kjettingen og kjører så ut nok kjetting til at tauene tar belastningen på båten

tilsvarende ved bruk av vinsj akter

IMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Båten jeg har kjøpt har kun ankervinsj akter, og med blytau. Jeg kommer etterhvert til å montere vinsj med kjetting foran, og da blir det jo enkelt å feste avlastningen. Men, er det noen som har et triks for å feste noe slikt på blytau uten å feste selve tauet i pullerten? Forrige eier av båten hadde kun brukt vinsjen akter, og tror ikke han hadde avlastet vinsjen på noen måte. Føler dette blir litt risikabelt på en 35 forts båt med stort vindfang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...