Jump to content

Bruk av ankervinsj


Jommy1

Recommended Posts

On 4/19/2015 at 11:57 AM, lippert said:

Med en "ankerkrok"  https://www.maritim.no/ankerkrok-6-8mm-for-avlasting-av-vinsj#.VTN709Ltmkovil det være enkelt å avlaste vinsjen.

 

Ser veldig kjekk ut, er det noen som har erfaringer med denne? Dog kan det ved første øyekast virke som at det er en fare for at kjettingen kan hoppe av ved mye slakk f.eks?

 

Når det gjelder andre typer kjettingkroker i båtbutikker finner jeg stort sett en type og sant og sies ser ikke den heller ut som den vil sitte 100% heller, men få bilder å gå ut fra.

 

Fiffig løsning der Bitteliten. Hvor får man tak i den type kjettingkrok?

Link to post

Sover godt med tauet rett i vinsjen akter og baug mot land. Har et inntrykk av at nå som jeg har problemer med frittfallfunksjonen så det er blitt ødeleggelser og nødreparasjoner at tauet biter seg mer og mer fast med økende belastning. 

 

Opplevde for noen år siden at både platen som gearet sitter i og som så er festet i ankerkassa var veldig korrodert og byttet med ny fra Ilas. Den hadde da fått nytt design der aluminium var byttet ut med pom og rustfritt. I tillegg holdt kassa på å gå i oppløsning og har fått mange lag med duk. Når vinsjen satt fast med så mangelfull innfesting, er jeg ikke nervøs nå.

Link to post
7 hours ago, Duppe said:

 

Ser veldig kjekk ut, er det noen som har erfaringer med denne? Dog kan det ved første øyekast virke som at det er en fare for at kjettingen kan hoppe av ved mye slakk f.eks?

 

Når det gjelder andre typer kjettingkroker i båtbutikker finner jeg stort sett en type og sant og sies ser ikke den heller ut som den vil sitte 100% heller, men få bilder å gå ut fra.

 

Fiffig løsning der Bitteliten. Hvor får man tak i den type kjettingkrok?

Har brukt denne typen kjettingkrok lenge, og det har fungert fint. Viktig å ikke ha alt for stor krok for kjettingen en er oppsatt med, men det skal en del til for at den sklir av. Det er viktig å gi den et lite rykk når en fester avlasteren, så kroken sklir skikkelig inn på kjettingen.

 

Kjettingen vår er mildt sagt ganske rusten nå, så jeg må ofte banke litt rust før jeg får halt på plass kroken, men det er nok et nokså sjeldent fenomen.

Link to post

Men kanskje rusten øker friksjonen og hjelper på at den ikke hopper av så lett?

 

Dog er det synd og nesten litt rart at det i 2017 ikke er lagt opp til at ankervinsj tåler å bli brukt til vanlig ankring (eller har annen automatisk låsemekanisme) men at man må styre med kroker og tau av og på for hver gang. Ved skikkelig uvær og bølger er det klart med ekstra sikring, men burde være unødvendig til vanlig.

Link to post
Guest Avmønstret#
Duppe skrev for 1 time siden:

Men kanskje rusten øker friksjonen og hjelper på at den ikke hopper av så lett?

 

Dog er det synd og nesten litt rart at det i 2017 ikke er lagt opp til at ankervinsj tåler å bli brukt til vanlig ankring (eller har annen automatisk låsemekanisme) men at man må styre med kroker og tau av og på for hver gang. Ved skikkelig uvær og bølger er det klart med ekstra sikring, men burde være unødvendig til vanlig.

 

Forsåvidt enig men det er jo ofte sånn at ting var "vanlig" før de ble "uvanlige" med vind og bølger. Tar 1 minutt å henge på kjettingkroken og sikre den. Pluss at en slipper lyder fra kjetting hvis det først skulle blåse opp/bli bølger. 

 

Syns ikke det er så mye styr. Blir litt som om en velger å fortøye med knute på kaia og legge taukveilen der. Eller tre i gjennom og ta tauet tilbake i båten. Ørlite mer jobb, og en får sjeldent bruk for å kunne slippe fortøyningene i en drittfart uten å gå på land. Men om man får bruk for det så er det utrolig smart at en trer i gjennom hver eneste gang allikevel. 

 

 

Link to post

Man velger jo selv :-)

 

Om man vil at båten skal henge i 4 8mm gjennomgående bolter med små skiver under som er det vinsjen er festet med.  

Med kjetting smeller det når kjettingen beveger seg i ankerrulla når båten svaier rundt

For normal bruk er det helt sikkert greit å ikke ha avlastertau.

 

Vi forbereder oss på å kunne ligge på svai i mye vind. Og derfor bruker vi avlasteren. 

 

Derfor la vi oss nå ikke på SXK bøye selv om den var ledig her. Fordi anbefalt max vekt på bøyene er 8 tonn. Vi veier nok nærmere 14 nå. Fordi vi vil bli vant til å ankre. Vi forsøkte først på 4-5 meter, men der holdt festet kun til 2000rpm i bakk. Så vi flyttet oss til 8-9 meter dybde. Der holdt det opp til 2500rpm med ca 35 meter kjetting ute.

 

En Hallberg Rassy 42 var fornøyd med at SXK bøya var ledig. De veier vel omtrent som oss. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Duppe skrev On 29.7.2017 at 11.50:

 

Ser veldig kjekk ut, er det noen som har erfaringer med denne? Dog kan det ved første øyekast virke som at det er en fare for at kjettingen kan hoppe av ved mye slakk f.eks?

 

Når det gjelder andre typer kjettingkroker i båtbutikker finner jeg stort sett en type og sant og sies ser ikke den heller ut som den vil sitte 100% heller, men få bilder å gå ut fra.

 

Fiffig løsning der Bitteliten. Hvor får man tak i den type kjettingkrok?

 

Jeg har en variant av denne, men min har et rundt øye til tauet, ikke bare en bøy: 

https://www.okonomi-deler.no/kjettingkrok-10-mm

 

Den har aldri hoppet av, løsnet eller sviktet på andre måter. Så lenge det er litt drag i kjettingen (kjettingens egenvekt er nok) så sitter den. Om noe så pleier den av og til å sette seg litt for godt fast i kjettingen hvis det har vært mye drag i kjettingen i løpet av natten.

 

Den jeg har linket til koster 19,- og det er en overkommelig pris for de fleste.

 

Tillegg:

Lurer på om det er denne jeg har: IMG_1035.JPG

 

Vi har hengt på denne i 15 m/s med vår seilbåt som har egenvekt på 7000 kg.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Bara för info då det dök upp i tråden: Bruk av SXK bojar är endast till för medlemmar av SXK och skall man ligga på någon av dessa skall man hissa årets flagga i färgat papper för att visa att man betalt årsavgiften. 

Om någon nu levde i uppfattningen att dessa bara är "up for grabs". Ingen nämnd och ingen glömd ;)

Link to post

at SXK bøyene er kun for medlemmer er godt kjent tenker jeg. De nye bojflaggen funker bra. 

 

Vi er medlem, men jeg velger å ligger på eget anker. Det kjennes tryggere i og med at SXK selv sier anbefalt båtvekt på bøyene er max 8 tonn ?

 

Jeg har denne kjettingkroken for 8 mm

http://www.vikingyachting.se/Webshop/Ankarspel/Ankarsvirvlar/Kättingkrok-rostfri-med-lina.aspx

 

 

 

Link to post

Postet samme link samtidig der, Krimart.

 

Men felles for de fleste kjettingkrokene så langt er at de ikke er låst fast på noen måte. Synes det er litt rart med tanke på sikkerheten som legges i ankringsutstyr og prosedyre ellers. Greit nok at du våkner hvis den faller av da det sikkert vil bråke i ankervinsjen, men hva hvis den ryker av sekundet etterpå da den er dårlig festet og jo tauet var selve hovedfestet?

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Kroken må ikke låses, har aldri opplevd at det er noe problem. Vi har ligget på svai i 40 knops vind og på steder med til dels store bølger fra innkommende gigamonsteryachter i halvplan. Hvis det skulle skje at tauet eller kroken ryker tar kjetting og kabbelaret over (slakker bare kjettingen så vidt det er). Knuter, sjakkel etc. må i så fall rigges så det er kjapt og enkelt å ta av selv i en stresset situasjon, f.eks. kjapt vekk fra ankerplassen  hvis det blåser opp. Husk også at det er en del krefter på denne. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...