Jump to content

Bruk av ankervinsj

Jommy1

Recommended Posts

For oss med flettet blytau. Finnes det noen (klem-)lås vi kan bruke? Har ankervinsj akter, og ligger stort sett med bau mot land. 

Eller anbefales heller en tung dødmann for rykkdemping? (Jeg har lett båt i forhold til mange av dere. Ca 3 tonn.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Bitteliten, så blytauet får ikke en vridning etterpå som er dum for vinsjbruk? Etter å ha vært bundet på kryssholtet altså? Spør fordi jeg nå akkurat har fått vinsj med blytau. Bare hatt kjetting før det, og stort sett alltid ankret opp i stille havner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Observerer at når vi ligger på svai har ca 20% av seilbåtene en sikring av kjettingen. Ser ut til at andelen blandt de som ligger til land er veldig lav. Bruker konsekent sikring av kjettingen. Dog med en sjakkel, ikke krok. Tar litt mer tid, er vel ett resultat av hva vi fant når vi kjøpe sjakkelen.

Ser at platen vår ankervinsj er montert på, er ganske tynn glassfiber, som flekser under stor belastning. Når en i tillegg tenker på at kabelaret er montert på en aksling i vinjsjen som kan bøyes under stor belastning, er det en no-brainer å overføre kreftene til kryssholtene i stedet for å la vinsjen ta alt.

På langtur bruker så å si alle ankeravlaster, men det er folk som mer eller mindre bor på anker - ikke bare ankrer to-tre sommerdager i året.

Har nå testet og det går ikke å få denne kroken på stram kjetting, det kreves slakk og en 'knekk' på den for å få på, hvilket betyr at begge armene må jobbe som igjen gjør at jeg kan ikke holde meg for der jeg lener meg ut forbi ankerspillet (som henger en halvmeter utfra baugen) og drar i kjettingen med den ene armen og fester med den andre. Ikke en deilig følelse da det blåste og bølget litt i dag.

Hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt den vanlige kroken som sikkert kan festes med bare en hånd.

Kan du bruke 8 mm flaggline eller noe slikt og tre inn i et hull under der du vil feste kroken? Da kan du stå rett i ryggen og dra opp litt slakk, og feste denne i kryssholtet. Da kan du i ro og fred feste kjettingkroken. Når du er klar kan du løsne den ene enden av flagglinen, og kjettingen kan slippes ned.

Denne karen opplevde at kjettingkroken røk (i tyfon) men klarte seg da han hadde 2 sikkerhetstau bundet fast på kjettingen:

"På vår hanefot som var festet til to kryssholt ble kjettingkroken relativt raskt rettet ut av kreftene og slapp taket. Heldigvis var kjettingen også festet til to kraftige nylon liner som gikk tilbake til hovedvinsjene. Det var disse vi hang på. "

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=34142

• 4 uker senere...

Interessant tråd. Har ignorert advarsler om at vinsjen ikke skal ta lasten lenge. Begynte vel ifjor å gjøre noe med det. Dersom det blåste litt ekstra, så satte vi på en stropp som passet fint inn i en 8 mm kjetting som vi festet til kryssholtet. Biltema greier til 79,-

34-277_xl_1.jpg.15294472115e13f9d008f27f6aff5e7f.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

On 8/25/2017 at 5:14 PM, Duppe said:

Ankret igjen og innser at det ikke går med den 'koppkroken', og kom over denne fra Mantus som ser virkelig bra ut https://www.mantusmarine.com/mantus-chain-hook/ men finner ikke i norske butikker og blir kanskje litt dyr å importere fra utlandet.

Fant det hos Giramar.no (priser inkl. moms)

Rustfritt:
6,5 mm= 179,-
8 mm = 339,-
9,5 mm = 492,-
13 mm = 670,-

Syrefast:
6,5 mm= 357,-
8 mm = 492,-
9,5 mm = 746,-
13 mm = 1026,-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...