Grand Banks jr Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 (redigert) For oss med flettet blytau. Finnes det noen (klem-)lås vi kan bruke? Har ankervinsj akter, og ligger stort sett med bau mot land. Eller anbefales heller en tung dødmann for rykkdemping? (Jeg har lett båt i forhold til mange av dere. Ca 3 tonn.) Redigert 31.Juli.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Min erfaring er at blytauet har betydelig bedre fleksibilitet enn kjettingen og at det strekker seg ved belastning. På NordWest 420 vi hadde festet jeg blytauet i kryssholtet akter og hang på 5 kg daumann (aktervinsjen hadde blytau. Baugvinsjen hadde kjetting) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Bra bilder. Viser nøyaktig hvordan det skal se ut. Sant at Wichard Chain Grip -kroken har lås på, hadde ikke sett. Bare for kjetting 8mm og oppover dog. Jeg har 6mm. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 @Bitteliten, så blytauet får ikke en vridning etterpå som er dum for vinsjbruk? Etter å ha vært bundet på kryssholtet altså? Spør fordi jeg nå akkurat har fått vinsj med blytau. Bare hatt kjetting før det, og stort sett alltid ankret opp i stille havner. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MajorAndy Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Takket være denne tråd har jeg nu fundet ud af hvad denne dims er, som lå i min nye (brugte) båd: Tak for det ?? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Observerer at når vi ligger på svai har ca 20% av seilbåtene en sikring av kjettingen. Ser ut til at andelen blandt de som ligger til land er veldig lav. Bruker konsekent sikring av kjettingen. Dog med en sjakkel, ikke krok. Tar litt mer tid, er vel ett resultat av hva vi fant når vi kjøpe sjakkelen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Ser at platen vår ankervinsj er montert på, er ganske tynn glassfiber, som flekser under stor belastning. Når en i tillegg tenker på at kabelaret er montert på en aksling i vinjsjen som kan bøyes under stor belastning, er det en no-brainer å overføre kreftene til kryssholtene i stedet for å la vinsjen ta alt. På langtur bruker så å si alle ankeravlaster, men det er folk som mer eller mindre bor på anker - ikke bare ankrer to-tre sommerdager i året. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Duppe Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Da har jeg nettopp vært og kjøpt denne 'kopp' -type krok på Maritim og den er mye større enn hva jeg trodde. Nesten komisk stor på 6mm kjetting. Satte den på et 18mm tau med metallkause og sjakkel og stor rykkdemper så nå skal det vel sitte. Tenkte på å lage 2 stk og sette i Y (heter det hanefot?) for å fordele kreftene på begge kryssholtene foran, men 1 holder vel. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Har nå testet og det går ikke å få denne kroken på stram kjetting, det kreves slakk og en 'knekk' på den for å få på, hvilket betyr at begge armene må jobbe som igjen gjør at jeg kan ikke holde meg for der jeg lener meg ut forbi ankerspillet (som henger en halvmeter utfra baugen) og drar i kjettingen med den ene armen og fester med den andre. Ikke en deilig følelse da det blåste og bølget litt i dag. Hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt den vanlige kroken som sikkert kan festes med bare en hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Kan du bruke 8 mm flaggline eller noe slikt og tre inn i et hull under der du vil feste kroken? Da kan du stå rett i ryggen og dra opp litt slakk, og feste denne i kryssholtet. Da kan du i ro og fred feste kjettingkroken. Når du er klar kan du løsne den ene enden av flagglinen, og kjettingen kan slippes ned. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Krimart Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Hvis den ikke kan tres på en stram kjetting er denne ubruklig til dette formålet etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Den kroken jeg har (vist bilde tidligere i tråden) kan festes på stram kjetting. For min del kreves det uansett litt balansering på baugsprydet, men jeg slipper i hvert fall å dra opp litt kjetting for å hekte kroken på slapp kjetting. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Bør være mulig å sette på krok mens kjettingen er belastet. På større båter i litt vind er det nesten uforsvarlig å prøve å bruke håndmakt på kjettingen. Er mer redd for å klemme fingrene enn å falle over bord. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Denne karen opplevde at kjettingkroken røk (i tyfon) men klarte seg da han hadde 2 sikkerhetstau bundet fast på kjettingen: "På vår hanefot som var festet til to kryssholt ble kjettingkroken relativt raskt rettet ut av kreftene og slapp taket. Heldigvis var kjettingen også festet til to kraftige nylon liner som gikk tilbake til hovedvinsjene. Det var disse vi hang på. " https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=34142 Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Tror jeg kutter ut å se etter krok som passer både 8 og 10 mm. Fortsetter med tau og noen halvstikk som kan legges på kjettingen oppe på dekk før jeg kjører kjettingen videre ut. Samme andre veien, vinsjer tauet over rulla før jeg peller det av. Kjapt, trygt og billig! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Ankret igjen og innser at det ikke går med den 'koppkroken', og kom over denne fra Mantus som ser virkelig bra ut https://www.mantusmarine.com/mantus-chain-hook/ men finner ikke i norske butikker og blir kanskje litt dyr å importere fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Er vel kanskje litt utenfor tema, men satt fast ankeret sist og lurte litt på optimal teknikk her. Greit at ankerkroken må på igjen når det skal kjøres løs med båtmotoren, men skal man stramme opp sakte og så bakke i sirkler? Dette virket for meg, men kanskje det beste er å rykke fra slakk i en retning? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Det enkle, kan knytes på dekk og slippe ut litt fiske inn begge tampene så har en hanefot sette fast tampene og slippe ut litt til. Etterpå vinsje inn til en har knuten på dekk. http://www.animatedknots.com/rollinghitch/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Interessant tråd. Har ignorert advarsler om at vinsjen ikke skal ta lasten lenge. Begynte vel ifjor å gjøre noe med det. Dersom det blåste litt ekstra, så satte vi på en stropp som passet fint inn i en 8 mm kjetting som vi festet til kryssholtet. Biltema greier til 79,- Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Duppe Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 On 8/25/2017 at 5:14 PM, Duppe said: Ankret igjen og innser at det ikke går med den 'koppkroken', og kom over denne fra Mantus som ser virkelig bra ut https://www.mantusmarine.com/mantus-chain-hook/ men finner ikke i norske butikker og blir kanskje litt dyr å importere fra utlandet. Fant det hos Giramar.no (priser inkl. moms) Rustfritt: 6,5 mm= 179,- 8 mm = 339,- 9,5 mm = 492,- 13 mm = 670,- Syrefast: 6,5 mm= 357,- 8 mm = 492,- 9,5 mm = 746,- 13 mm = 1026,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.